Gamereactor Close White

Ready Player One

Spielbergs senaste är en matiné-doftande mix mellan E.T, Goonies och The Matrix och chefredaktör Hegevall är lyrisk över Blurre-utgåvan...

Facebook
TwitterReddit

Jag älskade boken när jag läste den. Nördigt detaljerad, spännande och unik med karaktärer som var lika enkla att älska som att leva sig in i, relatera till. Spielbergs filmatisering slungar ut mycket av det som enligt mig gjorde boken briljant, förenklar och förädlar andra partitioner av grundmaterialet och klipper saker som att de tre nycklarna i Oasis även krävde tre portaler, huvudkaraktärernas utseende samt hur skurk-organisatioen IOI fungerade. Med tanke på detta torde jag ogilla den här filmen på samma sätt som jag ogillade Hobbit och Dune av exakt den enkla anledningen. Men Ready Player One är för egen del det tydligaste beviset under de senaste fem filmåren på att en bra story är en bra story, oavsett. Och det är i slutändan där jag hamnar när jag ska dela ut betyg till Spielbergs TV-spelsrulle. Den baseras på en klassisk, rättfram, enkelt uppbyggd med nyanserad och smart strukturerad berättelse som slukade mig hel när jag först såg den på bio, och gjorde exakt samma sak under gårdagskvällen då jag gluttade på Ready Player One för en andra gång.

Filmen handlar om pojkvaskern Wade och hans digitala alter ego Parzival som i en jakt på de gömda påskäggen i en utopisk VR-värld hamnar i trångmål. Världen som målas upp i denna film är dystopisk och mörk medan Oasis, den virtuella världen dit alla flyr i framtiden, liknar någon slags mix mellan Sims, Overwatch samt Second Life. Det märks att Spielberg omgivit sig med kunnigt spelfolk i skapandet av filmen baserad på Ernest Clines magiska roman. Detta eftersom filmen fullständigt proppats med referenser till allt från Street Fighter till Wipeout, Halo, Gears of War, Mario Kart, Overwatch samt Call of Duty (bara för att nämna några). Allt är snyggt inbakat och förgyller en redan förtrollad filmvärld där man som tittare vill stanna, vara. Oasis är skapat som en tillflyktsort och en drömvärld där invånarna pysslar med allt från racingbaserade utmaningar hämtade från Trackmania till rena disco-kvällar som för tankarna till Tron Legacy. Allt är dränkt i en fantastisk estetik som trots att huvudfigurerna inte alls liknar den beskrivning av dem som görs i bokförlagan - känns originell och intressant.

Ready Player One
Ready Player One är proppad av charm, spänning och påskägg för oss speltokar.

Filmen som sådan är en typisk Spielberg-produktion och den bästa han stått bakom sedan Saving Private Ryan. Vi pratar två timmar och 21 minuter ren och skär njutning där tempot varieras och där storyn alltidunderhåller på ett sätt som väldigt få av dagens storfilmer faktiskt lyckas göra. Det finns inga dippar här, ingen andra akt som liksom slöar ned filmens momentum och ingen bristande motivation hos karaktärerna, istället är Ready Player One fullständigt superbt strukturerad med ett stilfullt och högeffektivt berättande, ursnygga effekter och strålande klippning. För dig som älskar spel (och film) och vill bli ordentligt underhållen kommer det nog inte att släppas särskilt många mer märkvärdiga filmer än just denna i år.

Bilden i denna film är av absolut referensklass. Mixen mellan filmat material (Alexa 8K) och de datorrenderade partierna fungerar ypperligt och jag har ingenting att anmärka på här. Strålande skärpa, minimalt med brus, otrolig svärta och härliga färger rakt igenom. Filmen är mastrad i 70 millimeter och spelas upp i ration 2.39:1.

Ljudet i Ready Planer One är lika bra som filmen, och bilden. Atmos-spåret på denna disc är rasande bra och ett tydligt tecken på hur långt det här formatet kommit de senaste åren. Jämför en "bra" BD-disc från fem år sedan med denna skiva och du kommer att märka tydlig skillnad gällande det audiovisuella. Här hittar vi strålande akustik proppad med häftiga effekter, massor av balanserad bas och kristallklara dialoger.

Den timmeslånga dokumentären Game Changer: Cracking the Code är strålande och gör extramaterials-biten på denna skiva till rena rama fröjden. Här får vi en hyperintressant inblick i skapandet samt intervjuer med grundmaterialets upphovsman Ernest Cline. Den 25 minuter långa filmen Effects for a Brave New World är också strålande med massor av smarrig bakom kulisserna-info. Måste ses för den som gillar filmen.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+