The Package

The Package (Netflix)

Den senaste Netflix-komedin avhandlar väldigt löjliga ämnen och genomförandet är direkt värdelöst. André Wigert har försökt att behålla någon typ av värdighet i texten men misslyckades redan vid tredje stycket.

För fem år sedan knökades Dolph Lundgren och wrestlingsnubben Stone Cold Steve Austin in i en och samma actionfilm vid namn The Package. Tyvärr var det inte samma The Package jag skulle recensera, utan en annan The Package som innehåller varken WWE-hjältar eller svenska muskelpaket. I Netflix egna film med samma titel är det istället tal om helt andra paket, och framförallt konsekvenserna som uppstår om du skulle råka bli av med det...

High School-nördgänget Sean, Donnie och Jeremy ska ut i skogen och campa över en natt och de är så klart våldsamt uppspelta över att få braka upp ett tält mitt i den amerikanska vildmarken tillsammans med bärs och sprit, ända tills det visar sig att Jeremy har bjudit med två tjejer på resan. Sarah är Donnies exflickvän, och Sean har gjort ett par tafatta raggningsförsök på Becky tidigare. Gruppdynamiken blir snabbt lite pinsam och fjompigt konfliktfylld - ända tills de börjar kröka förstås. Då glöms alla problem bort ganska snabbt.

Det hinner gå 18 minuter av fullständig tristess och dåliga skämt som har gjorts hundra gånger tidigare tills The Package drar igång själva intrigen. Jeremy råkar nämligen hyvla av sig dolmen med en butterfly-kniv. Rakt av! Det hela löser sig ganska snabbt då en ambulanshelikopter plockar upp Ronnie tillsammans med en kylväska som stumpen ligger i. Så länge som lemavlägsningen inte har varat i mer än tolv timmar går det alldeles jättefint att sy tillbaka huvan igen med ett par fackmannamässiga korsstygn. Problemet är dock att det visar sig vara fel kylväska som ambulansen fick med. Kuken är kvar i skogen. Bland grankottar och svampstammar. I en kamp mot klockan måste alltså fyra ungdomar skynda sig till stadens sjukhus och lämna in skrevspetten till doktorn. För avhuggna organ har som sagt bara ett halvt dygn av separationsångest på sig innan de blir oanvändbara.

The Package
De riktigt urusla betygen sparar vi tills både skådespelarligan och själva produktionen stinker av B-kvalitéer. The Package är nämligen ingen B-fillm. Den är bara riktigt, riktigt dålig.

Det finns ett par bisarra scener i The Package som ett polarkollektiv säkert kan garva åt sent på natten. Och jag är egentligen en perfekt person att sätta i recensionsbåset när det bjuds på skrevskämt. Jack Black gör underbara sådana i The Pick of Destiny och likaså garvar jag mig harmynt under nakenjakten i Borat såväl som Jason Segels underbara näckning i Forgetting Sarah Marshall. The Package blir dock aldrig speciellt rolig, även om jag kan uppskatta hur sladdrigt ocensurerad många av scenerna är. På papperet kan nog hela spektaklet låta underbart och bisarrt men själva genomförandet och tajmingen på skämten håller inte måttet.

Egentligen är det bara en enda scen fram mot slutet som piggar upp hela katastrofrullen med lite snygg, sentimental anknytning till första halvan av filmen med vackra återblickar. Så om en totalt urkass college-film med flertalet inzoomningar på en kapad barnmakare lockar dig har du åtminstone en scen med något som helst produktionsvärde att se fram emot. Samtidigt är många av besluten som snoppräddarpatrullen gör fullständigt ologiska och det skapar en okontrollerbar frustration hos mig då parallellhandlingen inte är tillräckligt omfattande för att få mig på andra tankar.

Man hade kunnat säga att The Package är en film om kärlek, eller om den genuint vackra vänskapen som kompisgänget delar då de gör vad som helst för varandra. Dock är den mycket tunnare än så. The Package handlar om en lemlästning följt av de absolut sjukaste sakerna man kan tänka sig att en penis på vift hade fått erfara. Mot slutet är den sladdrig och smutsig, och passande nog funkar de adjektiven till att beskriva mitt intryck av filmäventyret. Sladdrigt, och smutsigt.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+