Svenska
Gamereactor
filmrecensioner
A History of Violence

A History of Violence

Våld varvas med moral i Cronenbergs intensiva djupstudie

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Att döma av solens läge på himlen är det någonstans mitt på dagen. Två män i blå öppen sportbil ska precis checka ut från ett oansenligt motell beläget i ett dammigt ingenmansland. Kameran rör sig långsamt, nästan meditativt, och avsaknaden av filmmusik gör att det nästan känns obehagligt verkligt. Ännu obehagligare blir det när en av männen återvänder in i motellet för att hämta dricksvatten att ha med på färden. På golvet i receptionen ligger städerskan med huvudet sönderskjutet, en flicka som råkar titta ut olägligt går snart samma ödes till mötes innan de bägge mördarna ger sig av i okänd färdriktning. Det dröjer drygt fyra minuter in i A History of Violence innan det första klippet kommer vilket ytterligare ger en illusion av att det är ett verkligt förlopp man ser och inte en tagning.

HQ

Efter de osedvanligt brutala inledningsscenerna blir det påtagligt att David Cronenbergs senaste skapelse inte hör hemma i den vanliga dramalunken. Det spelar ingen roll att vi sedan förflyttas till en idyllisk och sömnig småstad i Indiana där familjefadern Tom Stall (Viggo Mortensen) driver ett trivsamt matställe. Lugnet är dömt att brytas och när två kriminella män släntrar in i Toms café och hotar personalen är det inte längre okänt i vilken färdriktning förövarna ovan åkte. Innan någon hinner brista ut i ett "Kolla, det är han Aragorn från Sagan om Ringen" har Tom genom några snabba manövers dödat de bägge männen. Efter det får han mot sin vilja finna sig i att bli hjälteförklarad och pryder snart landets alla förstasidor. Det dröjer inte länge innan män klädda i Agent Smith-utstyrsel dyker upp och hävdar att Tom har ouppklarade affärer med maffian och beskyller honom för att leva ett dubbelliv.

David Cronenbergs (Flugan, eXistenZ) regissörssignum har alltid varit det kittlande groteska och ett vältrande i fysiska deformeringar. Här kittlar han inte fullt riktigt lika mycket som han brukar göra och just genom att inte göra det så överträffar han faktiskt sig själv på alla plan. Visst, A History of Violence är blodigare än de flesta mainstream-filmer. Ansikten slits bort av pistolkulor, en hals trampas sönder och näsbenet slås in i ansiktet på ett osminkat och rått sätt. Men det raka och osminkade sättet att skildra skeendena på gäller även i dialogerna och Toms familjeliv vilket är filmens stora behållning. Cronenberg låter oss se våldets effekter och hur det påverkar samtliga inblandade. Hur tonårssonen plötsligt slåss i skolan och Tom sedan förklarar för honom att våld är fel att de minsann inte slåss i familjen. Sonen svarar med att påpeka att Tom själv inte slåss utan skjuter istället varefter Tom slår till honom vilket han precis påpekat att de inte sysslar med i familjen. Det blir ett kretslopp av våld och en gestaltning över individens ofrånkomliga koppling till det förflutna. Och hur får man ett kretslopp att sluta? Man eliminerar naturligtvis alla beståndsdelarna, vilket också är den taktik som Tom satsar på. Frågan är vad som finns kvar av en själv när man gjort det. Oavsett vad man anser om Cronenbergs våldsskildring är det en omtumlande upplevelse där det kraftfulla skådespelet från Viggo Mortensen och Maria Bello ser till att göra detta till en angelägen djupstudie i moral och värderingar.

Har ni inte blivit övertygade om filmens förträfflighet hittills så finns det en del annat att se fram emot. Det har redan skrivits åtminstone några halvspaltmeter om en av filmens sexscener i trappan vilket många har reagerat negativt på och tyckt varit opassande. Personligen tycker jag att scenen lyfter upp alla undertrycka känslor och det kaotiska känsloliv som Tom har. När han slåss med folk så gör han det för att döda, så effektivt och snabbt som möjligt. Och det är precis samma estetik i sexscenen.

DVD-utgåvan innehåller en borttagen scen där Tom skjuter en av maffiabossarna så att hela magen fläks upp och paradoxalt nog är den bortplockade scenen det mest klassiska Cronenbergska i hela filmen. Den svenska utgåvan är helt oklippt till skillnad från den amerikanska Region 1 där man tonat ner en del ljudeffekter samt censurerat bort en skvätt blod. Med andra ord behöver jag inte påpeka vilken av versionerna ni ska våldföra er på spargrisen för att köpa.

Detta är en annons:
A History of ViolenceA History of ViolenceA History of ViolenceA History of Violence
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content