Battleship

Battleship

Brädspelet Sänka skepp har tagit steget till vita duken i Peter Bergs actionspäckade invasionsrulle som förutom mängder av explosioner och specialeffekter inte kan bjuda på så mycket mer

Vad är en sommar utan en kioskvältare innehållande slemmiga rymdskurkar?. Trots att utomjordingarna fått så mycket spö i de senaste 50 filmerna ger de sig aldrig och nu är det dags igen. Battleship som grundar sig löst (mycket löst, eller snarare inte ett smack) på brädspelet Sänka skepp av leksaksföretaget Hasbro (Transformers) har tydligen blivit film. På gott eller ont? Mestadels ont, tyvärr...

En grupp godhjärtade forskare skickar ut signaler i rymden för att få kontakt med gröna gubbar men får ett svar de inte förväntat sig. Helt plötsligt dimper det ner fem stycken rymdskepp på jorden och de är inte speciellt vänliga av sig. För att mota bort inkräktarna får jordens befolkning lita på att den rebelliske löjtnanten Alex Hopper och den stenhårde marinsoldaten spelad av Rihanna uppbackade av USA:s gigantiska krigsmaskin fixar biffen. Vår svenska kelgris Alexander Skarsgård och legenden Liam Neeson får också lite rampljus.

Handlingen osar inte nyskapar-anda precis utan här bjuds på gammalt hederligt strulig-grabb-blir-hjälte-upplägg inte helt olik Independence Day och Top Gun. Lägg till den obligatoriska mängden patriotism. Battleship är en orgie i explosioner och datoranimerade krigsmaskiner signerat Industrial Light and Magic som låg bakom Transformers. För specialeffekterna är det inget fel på. Men vad gör det när handlingen är så förutsägbar, karaktärerna så fåniga och dialogen så ostig att Michael Bay skulle rodna. Alla sidospår och logiska luckor irriterar också.

Det är nästan så att man kan gråta. Battleship klämmer till med en bildkvalité som inte ens den mest Blu-rayfientlige teknikmotståndaren kan säga nej till. Här fläskas det på med detaljer och dynamik så att det står härliga till och bitraten slår i taket. Varför är inte alla filmer så här? Skärpan är givetvis brutal och färgerna välbalanserade och hudtonerna naturliga. Även svärtan imponerar. Jag hittar inget att klaga på. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,40:1.

Battleship är inte enbart en fröjd för ögat. Ljudmässigt är den minst lika bra. Det maxade DTS-HD Master Audio-spåret vräker på med en referensvärdig ljudmix som inte har några nämnbara brister. Ett ord som närmast kan beskriva Battleship är omslutande. Alla kanaler samspelar perfekt och ger en ljudbild som verkligen får en av känna sig delaktig. Det sprängs och pangas överallt till min stora förtjusning. Filmen må ha sina brister men bilden och ljudet kan möjligtvis göra den sevärd på ett annat sätt.

För den som är intresserad av lite mer smått och gott om filmen finns en hel del extramaterial att glutta på. Några featurettes bjuds det på som bland annat handlar om förarbetet och svårigheterna med att filma ute till sjöss. En featurette låter oss även ta en närmare titt på slagskeppet USS Missouri.

7 / 10
+
Småfånig actionfest med superbild och superljud