Startsidan

Triple Frontier (Netflix)

Hurt Locker-folkets nya krigsrulle är så tät och så stram att Petter hyperventilerat hela eftermiddagen...

Jag vet inte riktigt vad det är med mig men under framförallt det senaste året har jag verkligen djupdykt i allt vad covert-uppdrag signerat brutalhårda specialmilitärer heter. Jag har läst böcker, kikat på dokumentärer, lyssnat på podcasts, dammsugit nätet och sett om filmer som Zero Dark Thirty, 6 Days samt Green Zone. Och passande nog var det ju imorse även dags för den för egen del mest efterlängtade Netflix-premiären sedan streaming-jätten först lanserade sin überpopulära filmtjänst. Det var imorse dags för Triple Frontier, och jag tillbringade lunchpausen i vårt testrum för att mysa med Affleck, Isaac och de andra gubbarna.

Den här filmen är gjord av J.C. Chandor som bland annat låg bakom den mycket underskattade nagelbitaren All is Lost där en genomblöt Robert Redford försökte överleva ett rätt hårigt skeppsbrott och även om filmer som Bright samt The Meyerowitz Stories (New and Selected) var emotsedda Netflix-debuter, var hypen kring Triple Frontier helt klart större. Faktum är att jag räknat dagarna de senaste fem veckorna och ringade in 13:e mars i min almanacka samma sekund som den första trailern visades upp.

Triple Frontier
Affleck spelar rollen som före detta kapten med pondus, närvaro och djup.

Storyn tar oss till en lite förort i utkanten av den amerikanska södern där en bunt före detta specialsoldater idag lever som kyrkråttor. Inga pengar, värdelösa jobb och med vårdnadstvister och skuldberg drömmer de sig bort, till en svunnen tid där allt var enklare, snabbare och framförallt mer våldsamt. En drogbaron i Sydamerika har enligt flertalet källor använt sin välbevakade herrgård mitt ute i djungeln som ett gigantiskt kassaskåp och tillsammans bestämmer sig de fem herrarna för att råna rubbet och fly över Anderna in i Peru.

Isaac lirar här en roll långt ifrån den där gemytligt charmiga Han Solo-kopian Poe i de senaste två Star Wars-filmerna och det är hans karaktär Pope som släpar med sig de andra fyra in vad som enklast kan beskrivas som en soppa av det lite våldsammare slaget. För även om huset mycket riktigt är fyllt av pengar börjar problemen naturligtvis hopa sig, tidigt, för de fem pensionerade specialsoldaterna och under en 124 minuter lång resa genom knark, lojalitet, lögner och pengar får vi lära känna en bunt riktigt välskrivna figurer som alla jagar något mer, som alla har högre förväntningar på livet än vad som erbjudits efter avslutad tjänstgöring i den amerikanska armén.

Triple Frontier
Isaac är strålande i denna roll, precis som vanligt (minus den där blå gubben i X-Men, förstås).

Chandor har skrivit manuset tillsammans med gubben bakom storyn i bland annat The Hurt Locker/Zero Dark Thirty och fokus under stora delar av Triple Frontier ligger därmed på realism och inte på renodlat underhållningsvärde. Glöm kaotiskt vildsinta tokeldstrider som i Black Hawk Down, eller soldater som flyger ned för 1200 meter höga stenkullar som i praktfiaskot Lone Survivor. Här handlar det om planering. Om struktur, rutin och om att förlita sig på kunskap och på varandra. Det är tight, stramt, helt befriat från stereotypiskt klyschiga fiendeskurkar som skjuter från höften och gallskriker på spanska. Triple Frontier är tät, så det nästan kittlar i fingrarna ibland, och scenen när de fem "pensionärerna" intar herrgården nere i den Bolovianska djungeln är snudd på enastående. Det märks ytterst tydligt att det tog månader för Affleck, Hunnam, Pascal, Hedlund samt Isaac att förbereda sig för sina respektive roller, för de rör sig som specialsoldater, pratar som specialsoldater och resonerar som specialsoldater.

Visst hade det kunnat hetta till lite mer, kan jag tycka. Lite mer adrenalin hade denna film inte dött av men på det stora hela är det en mycket välgjord pärla proppad med karaktär och nerv, som du naturligtvis inte får missa.

8 / 10
+
En strålande actionthriller fyllt till brädden av karaktär och realism