The Silence (Netflix)

The Silence (Netflix)

Pinsamt på alla fronter när Netflix försöker att återskapa succén med Birdbox. Krösa-Kim delar ut betyg...

Jag är fullständigt mållös efter att ha genomlidit den en och en halv timme långa The Silence. Netflix nya skräckfilm som släpptes nu i veckan. Gör man fortfarande så här dålig film? Jag trodde att Netflix var förbi det här stadiet för länge sedan. Men nej. Det här är ofattbart uselt. Uselt räcker inte ens för att beskriva den sörja som är The Silence.

Just nu känner jag mig mest frustrerad. Frustrerad och arg över att jag har tillbringat nästan två timmar av mitt liv med utsätta mina ögon för detta haveri till film. Jag vill nu göra en kort lista på saker jag mycket hellre skulle ha ägnat mig åt denna kväll.

1. Kolla på ytterligare ett klipp där en fet medelåldersman recenserar Apples nya iMac. Senaste veckan har jag varit besatt av videorecensioner av senaste iMac:en - som enligt Apple själva har problem med att leverera till Sverige. Således har jag inte fått hem min nya dator, vilket gör att jag går och eggar upp mig själv konstant genom att glo på youtubeklipp på den jäveln. Men snart så. Jag hade mycket hellre tillbringat två timmar på Youtube med detta istället för att se The Silence.

2. Gå till mataffären och köpt hem kvarg. Ah, kvarg - denna gåva från ovan. Mat tillgagas inte längre i det här hushållet. Min diet består av 90 % kvarg och 10 % mjukt tacobröd (ingenting på). Men mitt förråd börjar sina, och jag skulle behöva en redig storhandling på min lokala matbutik för att klara mig resten av veckan. Jag skulle mycket hellre ha promenerat till ICA och släpat hem en tung matkasse med kvarg än att se The Silence.

3. Vidarutveckla min affärsplan om "Fleshcrate" med Redaktions-Adrian. Jag och Adrian har under en tid spånat på en affärsidé som innefattar en prenumeration på vuxenleksaker. Inte helt olikt konceptet med Lootcrate, fast det syndens frukter inuti lådan istället för uppstoppade gosedjur föreställande någon obskyr anime-figur som ingen förutom Jonas Mäki känner till. Men vi har inte kommit på en bra strategi för att ta projektet vidare. Jag skulle mycket hellre ha tillbringat kvällen med att utveckla en affärsplan med Adrian angående Fleshcrate istället för att se The Silence.

The Silence (Netflix)
Tripp, trapp, trull.

Okej, okej. Det är tramsigt. Jag vet. Men faktum är att jag inte har någonting positivt att säga om The Silence överhuvudtaget - mer än att det är en film. Och, play-knappen fungerar på Netflix. Så, det är väl positivt.

Men vad handlar det här skräpet om då? Tja, det är mer eller mindre en kopia av idén bakom den fantastiska A Quiet Place (som jag råder dig att se istället, alla dagar i veckan). Netflix har redan kopierat ett snarlikt koncept med deras succé Birdbox. Alltså, ett scenario skapas där karaktärerna i världen måste överleva utan ett sinne - i fallet Birdbox är det synen. I A Quiet Place är det ljud, och samma gäller för The Silence. Släng sedan in detta koncept i en postapokalyptisk värld.

Okej Netflix. Det var gulligt att ni gjorde det en gång. Men kom igen, nu får det räcka. A Quiet Place var sannerligen en frisk fläkt skräckvärlden, och det var länge sedan jag överraskades positivt av en film i genren. Den var otroligt smart skriven med fantastiska skådespelarinsatser från John Krasinski och Emily Blunt. Filmen lekte verkligen med konceptet och innehöll ett par riktigt fyndiga scener som jag uppskattade rejält. Birdbox var helt okej. Den kopierade mycket rakt av från A Quiet Place, men lyckades ändå skapa en känsla av mystik och obehag. Vi fick aldrig veta särskilt mycket om monstren, och Sandra Bullock var lika bra som vanligt.

Men nu kanske jag borde sluta tjata om dessa filmer som en uppstoppad gammal väderkvarn? Även om The Silence hade existerat i ett vakuum utan varken Birdbox eller A Quiet Place så fungerar den inte. Inte på något plan. Skådespeleriet är uselt, handlingen pinsam - och det värsta av allt är kanske att den inte känns läskigare än ett avsnitt av Joel bitar.

The Silence (Netflix)
Vänta. Detta är inte Mad Men?

Varje gång någonting "läskigt" är på väg att hända i filmen så spelas en återkommande ljudmatta upp. Detta förstör all typ av mystik som redan innan är nästintill icke-existerande. Lägg sedan på den urfjantiga designen på monstren och du har en skrattretande dålig rulle. Alltså, kom igen. Vad är det här för monster? Och varför visas dem konstant i bild?

Den första regeln när det kommer till bra skräckfilm är att inte visa monstret för tidigt, om ens alls. Vi behöver inte veta hur de ser ut. Och särskilt i det här fallet när monstren ser ut att vara designade i en vedsnickrad jordkällare hemma hos Krösa-Jocke i Bollnäs. Det ser hiskeligt ut. Och inte hiskeligt på ett läskigt sätt - nej i fulhet. Är det gamla animationsrester från Jurassic World 3 vi har att göra med? Små flygödlor som inte skiljer sig i utseendet särskilt mycket från det gäng med duvor jag tvingas passera varje dag till jobbet. Eller nej vänta. Dessa duvor är läskigare. De är onda och går till attack utan minsta föraning. Men låt oss inte grotta oss ner i det ytterligare.

Duvorna lyckas inte skrämma mig. Det som skrämmer mig är snarare hur Netflix har mage att pumpa ur sig en sådan här film. Vad gick fel? The Silence är ett pinsamt stycke filmhistoria. En film jag kommer att skratta åt när jag sitter och spelar den 75:e expansionen av Hearthstone på ålderdomshemmet om 50 år. Nej, nej nej. Årets sämsta film är här. Hellboy, se upp.

01 Gamereactor Sverige
1 / 10
+