Snow White and the Huntsman

Regissören Rupert Sanders gjorde sig snabbt ett namn i tabloiderna som en notorisk snuskpelle med försmak till utomäktenskapliga tjejbaciller efter romansen med Kristen Stewart. Nu hoppas han på ytterligare ett genombrott - nämligen i regissörsstolen I långfilmsdebuten rör han upp griftefriden för bröderna Grimm och dammar av den gamla sagan om Snövit. Resultatet blir en svajig historia i en väldigt tjusig förpackning.

Kungen och Drottningen hade länge önskat tillökning när Snövit kom till världen. Med läppar röda som blod, hyn vit som snö och allt sånt där, så var hon mer än dom någonsin kunnat drömma om. Tjusig som få. Tjusig som Elfving. Men lyckan blir kortvarig. Drottningen insjuknar och avlider i all hast och Kungen gifter om sig med Ravenna - en rysligt elak stygghäxa med ett osunt förhållningssätt till skönhet. Vad han inte vet är att hans nya fästmö har vad man i folkmun skulle kunna kalla för "fullt på bilen i grejor" och avser att ganska omgående göra "kaoz" med honom.

Med Kungen ur bilden så förpassas det oskuldsfulla flickbarnet Snövit till en spartanskt inredd cell i slottstornet, där hon på obestämd tid får invänta bättre dagar. Åren går, men så kommer slutligen dagen då Ravenna får för sig att inmundiga hennes hjärtmuskel i syfte att uppnå evig skönhet. Ordonnans skickas till tornet och Snövit tar tillfället i akt att rymma. Med den elaka häxans lakejer i hasorna så flyr hon in i "The Dark Forest" - en förtrollad skog som kryllar av faror - och där slutar spåren.

Producenten Joe Roth var ute efter lite mer sköna dollars efter succén med Tim Burtons kassako Alice i Underlandet när han snubblade över ett tio år gammalt manus skrivet av filmstudenten Evan Daugherty. Roth - som fortfarande kände mersmak för fantasifulla sagor - fastnade för de dystra undertonerna i Daughertys tolkning av Snövit och presenterade manuset för Universal. Produktionen överöstes med miljoner och visionerna för Snow White and the Huntsman var storslagna; en trilogi att jämföra med Sagan om Ringen och Twilight.

När stjärnor som Kristen Stewart, Charlize Theron och Chris Hemsworth rekryterades till rollerna som Snövit, häxan och jägaren, så var det som bäddat för framgång. Uppgiften att knyta ihop säcken gick till den brittiska regissören Rupert Sanders som tidigare uteslutande ägnat sig åt reklamfilmsregi. Även om han visade stor potential så var han obeprövad i sammanhanget. Nu hade man plötsligt både en regissör och en manusförfattare som strosade omkring bakom kulisserna med "ny-på-jobbet-skylt" och spillde kaffe över viktiga papper och ställde tillbaks pärmar i fel ordning.

Gröngölingarnas framfart har tyvärr också lämnat ett avtryck på slutprodukten. Manuset besitter katastrofala brister som jag inte för allt i världen kan förstå varför ingen har korrigerat. Djupet i både dialogerna och relationerna är under all kritik och stjälper stora delar av budskapet. Ta till exempel hon med käften som spelar Snövit. Har jag missat att det ska vara underförstått att hon kommunicerar med omvärlden via sin uttryckslöshet och tomma blick? Eller är det kanske så snillrikt att hon sänder ut telepatiska radiovågor med framtänderna? För pratar gör hon i alla fall inte.

Jag spolade igenom filmen än en gång och räknade antal ord som fröken Snövit yppade till herr Huntsman under de två timmarna som dom hängde ihop i filmen. Etthundrafemtiofyra! Ska denna relationen förmedla någon som helst trovärdighet och dessutom sträcka sig genom en trilogi så får man nog tänka om. Särskilt då manuset inte besitter något större djup i övrigt heller. Det är en cool story - det är också allt. En story som man dessutom kan ta väldigt begränsat med cred för.

Däremot så är Snow White and the Huntsman riktigt imponerande ur dom visuella aspekterna. Sättet man bearbetat färgskalan, specialeffekterna och kameraarbetet är sannerligen klanderfritt. Detta gedigna arbete skänker hela filmen ett välbehövligt lyft och även om man hört historien om Snövit sedan barnsben så känns den ändå intressant och nyskapande. Framförallt sagovärlden är riktigt snyggt återgiven med mästerliga animationer integrerade här och var.

Tyvärr, måste jag motvilligt medge att den brister något i originaliteten och vid en närmare granskning framstår den lite som ett klipp-och-klistra-kollage från andra filmskapares fantasier. Den här svajigheten blir således ett fortlöpande fenomen som svärtar ner hela produktionen. Vissa element förtjänar att belönas med fullpott, medan andra får en att tveka och konsekvensen blir att filmen aldrig kommer i närheten av den höga nivå som man strävat efter.

En sak som är säker är däremot att Snow White and the Huntsman aldrig kommer nämnas i sammanhang och i samma ordalag som Sagan om Ringen. Det är med en gnutta vemod jag tillkännager att filmen inte levde upp till mina förväntningar. Den var så snygg att jag av hela mitt hjärta önskade att den var bättre!

Oavsett om man tycker att Snow White and the Huntsman var skit eller inte, så kvalar den definitivt in i var mans Blu-ray-samling. Som sig bör så levererar Universal en vansinnigt stabil utgåva, helt befriad från störande skavanker. Skärpan och färgåtergivningen är superb. Den genomarbetade färgpaletten varierar stämningsfullt allt efter som berättelsen fortlöper. Kontrasten mellan det dystra landskapet i häxans rike och den färgsköna omgivningen i dvärgarnas nejder görs otvetydigt rättvisa av Blu ray-formatet och bidrar med en stämningshöjande effekt.

Det enda som egentligen står mellan Snow White and the Huntsman och tiopoängarna, är det faktum att det finns enstaka undantag då man inte lyckats bibehålla referensklass-kvalitéen rakt igenom. Utan att det någon gång blir dåligt förvisso. En stark niopoängare enligt min mening. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodek och formatet är 2.35:1

Här skördar man också höga poäng. DTS-HD Audio 7.1-mixen står för en enastående presentation där surround-effekterna avlöser varandra. Oavsett om man befinner sig djupt inne i skogen eller på det kaotiska slagfältet så omgärdas man av en förstaklassig ljudupplevelse. Filmmusiken är snyggt integrerad, dialogerna skarpa och ljudeffekterna välstöpta.

Det är inte utan att ståpälsen väcks till liv när svärden svischar omkring och slår häxans glassoldater i spillror som yr omkring hemma i tv-rummet. Denna solida ljudupplevelsen gör Snow White and the Huntsman till rent örongodis som inte lämnar mycket övrigt att önska.

Bland extramaterialet finner vi en rad intressanta minidokumentärer om produktionen. Allt från att från hur sagovärlden fick liv, till hur kläderna tillverkades och hur manuset skrevs. Dessutom erbjuds U-Control som ger dig fortlöpande information medan filmen spelar och 360 graders panoreringar på borggården eller i Ravennas tronsal. Man får också med en digital kopia av filmen på en separat skiva som man kan kasta frisbee med. Grattis!

7 / 10
+
Snyggt presenterad film som siktar högt, men når inte ända fram.

Snow White and the Huntsman

Snow White and the Huntsman

FILMRECENSION. Skrivet av Martin Karlsson

Regissören Rupert Sanders gjorde sig snabbt ett namn i tabloiderna som en notorisk snuskpelle med försmak till utomäktenskapliga tjejbaciller efter romansen med Kristen Stewart. Nu hoppas han på ytterligare ett genombrott - nämligen i regissörsstolen