Da 5 Bloods (Netflix)

Spike Lees nya krigsfilm tycks ligga rätt i tiden, men hur bra är det kritikerhyllade Netflix-dramat? André tar reda på det...

Fyra afroamerikanska veteraner samlas i Vietnam för att återerövra en skatt de lämnade kvar under sina krigsdagar, men påminns bara av hur hatet fortfarande äter upp dem - både i Vietnam och hemma i staterna. Spike har visat många gånger att han inte räds att experimentera med sitt berättande och är man bekant med Lees filmbibliotek kommer man säkert hitta några av de kaxiga drag som har definierat honom som filmskapare, men Da 5 Bloods är tyvärr alldeles för rörig och spretig för sitt eget bästa. Bildformatet skiftar lika mycket som filmens ton, där larviga inslag skär sig rejält mot filmens mer seriösa scener - scener som helt förintas av Spikes såpopera-regi.

Till skillnad från filmskapare som exempelvis Tarantino kan Lee inte lyfta B-filmsdoftande material till underhållande nivåer. Klippningen och berättandet känns förskräcklig redan från start och man kan inte skaka av sig känslan av att Da 5 Bloods inte var redo att lämna klippbordet ännu. Det finns en bra film mitt i denna ojämna skattjakt; bland de mer reflekterande scenerna och de konstnärligt utsvävande sekvenserna finns det ett bultande budskap om den fortsatta afroamerikanska frihetskampen, en mänsklig historia om ärr som aldrig läker och ett hat som aldrig ger sig. Detta undermineras dock av en hopplöst löjlig skattjakt som ständigt haltar över sina egna budskap och är proppad med nonsensscener, repetitiv struktur och slappt berättade som förlänger en redan smärtsamt utdragen film med minst en timme.

Da 5 Bloods (Netflix)
Isiah Whitlock Jr säger sin catchphrase från The Wire, vilket automatiskt höjer filmen från en 3/10 till en 4/10

Det är mycket som ska rymmas i Da 5 Bloods (herregud, vilken titel), där teman som rasism, patriotism, Black Lives Matter, PTSD, polisbrutalitet, Trump, Martin Luther King och imperialism trängs om utrymme. Filmen är tydligt politisk, ilsken, personlig. Ändå utmynnar filmen i absolut ingenting. Lee har så många bollar i luften att han snabbt tappar koll på de bollarna han väl fångar och det känns som att Lee är mer intresserad av att trycka ner slagord i halsen på tittaren, snarare än att låta berättelsen om brödraskap ta form på ett naturligt sätt. Lee klämmer in Powerpoint-presentationer och arkivbilder för att täcka Amerikas och Vietnams våldsamma historia, men själva djungeläventyret luktar Tropic Thunder mer än något annat och det är svårt att hitta poängen med historien. Dessutom är intrigen är belastad av fult filmade stridsscener, svag drivkraft, traggligt tempo, en story som är som hämtad från en modern Steven Seagal-rulle och repliker som är som hämtade från Lees Twitter-flöde. Inte ens en duktig skådis som The Wire-stjärnan Clarke Peters eller Delroy Lindo kan rädda den usla dialogen från att sänka flera potentiellt emotionella scener.

Här hade jag nästan önskat att se en film om dessa blodsbröder under Vietnam-kriget, istället. Se hur dessa tvingades in i en meningslös konflikt som bara förstärkte sin låga status på hemmaplan. Black Panther-stjärnan Chadwick Boseman gör ett lysande litet gästspel som den avlidne ledaren Stormin' Norman som fortfarande hemsöker den psykiskt instabile Paul. Det finns potential till en mer komplex krigsskildring från ett afroamerikanskt perspektiv, men mot filmens sista actionspäckade akt går det inte att förneka att Da 5 Bloods är mer töntig än tänkvärd. Den lönnfete Jean Reno säger det kanske bäst när Lindos högljudda karaktär försöker läxa upp honom om andra världskriget: "Tack för din ignoranta, amerikanska och ensidiga version av kriget"

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+