C.R.A.Z.Y.

C.R.A.Z.Y.

Kanadensisk sex, droger, religion och glamrock-komedi med allvarliga undertoner

Vad har vi här då, jo en kanadensisk hyllad och Oscarsnominerad dramakomedi vars titel tyvärr får en att tro att det är en musik-DVD med Britney Spears. Hur som helst kan jag i alla fall garantera att den är bättre än Britneys filmdebut Crossroads. Däremot är jag inte i närheten av lika förtjust i C.R.A.Z.Y. som "alla" andra verkar vara, det är bara slänga ett öga på DVD-fodralet där man knappt kan utläsa titeln på grund av alla hyllningscitat som försöker få det till att detta är "Årets bästa film" och massa annat med dålig verklighetsförankring. Hur som helst, handlingen lyder som följer:

Zach har dålig tajming redan från början, han föds på julafton och då var det ju som bekant en annan snubbe som föddes också vilket föranleder Zachs religiösa moder att tro att hennes barn är en av Guds utvalda. Dessutom är det väl allmänt känt att man inte får lika mycket uppmärksamhet och presenter om man fyller år på just julafton. Yngst av fyra söner har han inte det så lätt alla gånger, framförallt inte när han under uppväxten ständigt misslyckades med att leva upp till sin faders machoideal vilket efter ett tag ger honom en stämpel som homosexuell. Inte blir det bättre i tonåren heller när glamrocken slår igenom (filmen utspelar sig alltså på 60-70-talet) och han börjar smygdansa till Bowie and de andra sminkhjältarna. Vi får alltså följa en dysfunktionell, men någonstans långt inne även kärleksfull, familj under en längre tidsperiod vilket så klart gör att karaktärsutvecklingen hamnar i centrum och där poängen är att följa en ung pojkes väg in i vuxenlivet, en väg som kantas av experimenterande med droger, sex och musik.

Regissören, som lyssnar till namnet Jean-Marc Vallée, har gjort sitt yttersta för att förpacka filmen på ett snyggt sätt. Fina färganvändningar, gediget skådespel, riktigt bra soundtrack (Bowie, Rolling Stones med flera) och skickligt genomförda slow motion-tagningar. Det i kombination med den tidsbundna handlingen och försöken till underfundig och lite hjärtvärmande humor har gjort att recensenter smält som smör i solsken. Själv behöver jag mer än så för att bli berörd och framförallt känns det aningen tillrättalagt, som om att man började tänka på att få en Oscar redan på manusstadiet. Dessutom verkar man ha fjäskat för sitt grannland i söder genom att slänga in Jesus-referenser i tid och otid.

Vill man se något lite så där smågalet med independentkänsla och experimentellt bildanvändande så föreslår jag att man ser härliga Amelie från Montmartre istället (så får man dessutom franskan på köpet) och vill man se en upptäcksfärd i glamrockens sexuella revolution med påtaglig och berörande uppgång och fall-känsla så se fantastiska Velvet Goldmine. Sedan kanske det är dags att hyra C.R.A.Z.Y. Men inte innan dess.

C.R.A.Z.Y.C.R.A.Z.Y.C.R.A.Z.Y.
6 / 10

5