Blue är ett amerikanskt mikrofonmärke som gjort sig kända för att kombinera hög kvalitet med spejsad design. Med modeller som Blueberry, Dragonfly och Kiwi har Blue visat att man kan låta bra utan att behöva se ut som alla andra.
USB what, USB who?!
Numera har man även USB-mikrofoner på menyn. Vi stannar där en stund, för vad är en USB-mikrofon? En USB-mikrofon är egentligen flera produkter i en. En mikrofon, en mikrofonförstärkare och ett ljudkort. Normalt sett skulle detta innebära tre prylar - mikrofonen, en liten mixer och ett ljudkort. Fördelarna med att ha allt inbyggt i mikrofonen är att det blir smidigt och enklare att använda.
"Pro" så det räcker
Yeti Pro är en vidareutveckling av Yeti, som funnits ett par år på marknaden. Yeti var en stor och tung mikrofon som såg ut som resultatet av en kärleksaffär mellan R2D2 och en scudmissil. Yeti Pro ser ungefär likadan ut men är svart och det är snyggare. Designen är densamma som på äldre tiders bordsmikrofoner som man ibland kan se i amerikanska talkshows. Det som gör den "pro" är framförallt att den förutom USB-kontakt har en vanlig, professionell XLR-utgång.
Det finns många inställningsmöjligheter med Yeti Pro. På baksidan kan man förutom gain välja hur miken ska ta upp ljudet. Det finns fyra lägen - stereo, rundupptagande, klassisk njure och åttaformad. Den vanligaste inställningen för röstinspelning är njure och det är antagligen vad de flesta kommer använda.
På framsidan finns två kontroller till - en mute-knapp och en hörlursvolym som dock är väldigt trög och aldrig tycks gå i botten hur mycket man än vrider. I bottnen finns alla anslutningar - USB, XLR samt ett hörlursuttag för direktlyssning. Vid Skype-samtal verkade det däremot inte gå att lyssna via mikrofonens hörlursuttag, så vi fick koppla in oss i datorn istället. Det gjorde att vi inte hörde oss själva i hörlurarna medan vi pratade. Inget större problem i och för sig men eftersom Yeti Pron i princip är ett ljudkort hade vi trott att det skulle gå.
Ljudet är bra...
Ljudmässigt låter Yeti Pro bra. Röster låter bra i njure-läget men det krävs att man har rätt vinkel mellan mun och mikrofon för att undvika puffar och otrevligt vassa s-ljud. Eftersom det är en kondensatormikrofon låter den även bra på exempelvis akustiska instrument.
Den gamla modellen av Blue Yeti hade en THX-stämpel på sig och det är ett väldigt bra exempel på vad jag ska försöka beskriva här nedan. Att en mikrofon har THX-stämpel betyder nämligen ingenting. Det är enbart ett sätt att försöka locka köpare som inte vet bättre och det säger om inte annat lite om Blues attityd gentemot sina kunder. Det finns nämligen flera problem med Yeti-mikrofonerna och för den delen med USB-mikrofoner överhuvudtaget.
...kanske lite FÖR bra
Att det är en kondensatormikrofon låter till exempel bra, men är egentligen lite av ett problem om man bara spelar in sin egen röst och det är trots allt vad minst 90% av kunderna kommer att göra. Kondensatormikrofoner är nämligen oerhört känsliga och plockar upp ljudet av datorfläktar, tv:n i rummet intill eller till och med dina egna andetag. Det är inget problem i en ljudisolerad studio men hur många har det hemma? Samma sak är det med det faktum att miken stöder inspelning i 24 bits - vem har någonsin behov av det i de sammanhang Yetin kommer användas?
Ett annat problem med USB-anslutna kondensatormikar rent generellt, är att de behöver ström, så kallad fantommatning, för att fungera. Denna ström ska vara 48 volt men det kan ingen USB-kabel förmedla. Därför presterar mikar som Yeti Pro rent tekniskt sämre om den är ansluten med USB än med XLR. Återigen inget som de flesta kunder tänker på men det är icke desto mindre ett faktum.
Blue skryter också med att det är en stereomikrofon. Men det är återigen inget särskilt meningsfullt eftersom det mesta som spelas in med den kommer vara i mono och en mikrofon av den här typen är inte särskilt portabel så den kan knappast användas i några sammanhang där stereo skulle behövas.
Overkill
Blue Yeti Pro är en väldigt dyr USB-mikrofon som är overkill för "vanligt folk" och ändå inte duger för de verkliga proffsen. Därför faller den mellan två stolar. För den som bara vill spela in sin egen röst etc, är den bästa och mest prisvärda lösningen att köpa en vanlig sångmikrofon som till exempel klassiska Shure SM58 och sen ansluta den till datorn antingen med någon form av USB-ljudkort. Vill man ha "allt samlat i miken" finns det ljudkort i plugg-form som sätts direkt i änden på mikrofonen. Det är kanske inte lika snyggt som en Yeti Pro (den är verkligen skitsnygg) men det är billigare och bättre och vill man sälja sin utrustning senare, är det garanterat lättare att sälja en vanlig mikrofon än en USB.
Sammanfattning
Det finns definitivt en poäng med USB-mikrofoner men när de kostar minst dubbelt så mycket som konkurrenterna men utan att erbjuda någon egentlig fördel, blir det svårt att rekommendera ett köp. Jag förstår att Blue velat göra som Bang & Olufsen när de fick för sig att tillverka mp3-spelare. Frågan är bara om man har lika hängivna köpare som B&O, som kan tänka sig betala det priset. För visst låter Yeti Pro bra för att vara en USB-mikrofon. Och visst är den jättesnygg och välbyggd. Men den är inte värd sitt pris.