Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Blur

Blur

Bizarre Creations och Activision ska försöka etablera en ny spelserie inom racinggenren, frågan är om gänget bakom Project Gotham Racing kan leverera en krigisk arkadracer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sony har det, Microsoft har det, EA, Sega, Codemasters, Rockstar...till och med Nintendo har det! Vad är det de har? Framgångsrika racing-spel som människor köper i drivor och egentligen de enda av de stora utgivarna som saknar detta är Ubisoft och Activision. Självklart hade Activision tankar på att etablisera sig som en utgivare som kunde leverera kvalitativ racing när de köpte upp Bizarre Creations härom året. Bizarre är kända mest kända för sina Project Gotham Racing-spel, men då den spelserien ägs av Microsoft blev de helt enkelt tvungna att hitta på något nytt.

Sin vana trogen har Bizarre lagt ner massor av jobb på att bygga realistiska städer och massor med bilar från världens ledande tillverkare. Tidigare kreationer har inneburit att racingen i alla fall har haft hyfsad förankring i verkligheten, men det har Bizarre nu helt och hållet kastat ut genom fönstret. Säg hej till Blur, Activisions stora försök att på allvar slå sig in i racingens underbara värld.

Racingen sker i licenserade bilar av hyfsat normalt snitt. Bland annat havi fått se ett gott utbud av klassiska amerikanska muskelbilar och även en del modeller från BMW och Mercedes. Bizarre meddelar att det inte kommer att finnas gigantiska mängder av bilar utan istället kan man förvänta sig ett mer smalt, men samtidigt mer balanserat utbud och därmed har de prioriterat bort tröga vardagsbilar och regelrätta superbilar. Tävlingarna sker antingen vid skymning, gryning eller under de mörka timmarna därimellan.

Platserna varierar från San Fransisco och London till Brighton, Barcelona och Tokyo. De olika banorna är belysta på olika sätt beroende på var i världen man befinner sig. Bizarre har denna gång tagit en smartare väg med banbyggandet. Istället för att slaviskt följa städernas uppbyggnad har de tagit känslan och atmosfären i en stad, adderat kända landmärken och därefter mixat om stadsplaneringen för att det ska vara kul att köra i, istället för korrekt. Med detta har vi fått ett löfte om att 90-graders-kurvor inte ska finnas med, något som vi tackar ytterst mycket för.

Detta är en annons:

En av de stora delarna i Blur är det faktum att vapen finns att tillgå. Utströsslat över banorna finns det en mängd powerups att tillgå. Den som tar kampen till det fysiska planet och önskar utdela en matig fordonstackling finns det powerups som ger en god dos extra kraft i plåttryckandet, men det krävs att man håller tungan rätt i mun för att använda dessa rätt. Låt oss säga att du vill demolera ett bakparti på rivalen framför. Instinkten säger att man helt enkelt rammar rakt in i honom och det kan du ju göra.

Om du vill att killen du ska oskadliggöra ska få mer fart och lämna dig i sticket. Istället för att bara braka rakt på gäller det att använda kuffandet mer taktiskt, om du är sen på bromsarna kan du istället ramma honom på insidan av bakpartiet och skicka in honom i en husfasad medan du själv kryssar vidare på nästa offer. Mitt i all frenesin märker man skademodelleringen.

Skärmar och huvar knycklas, misshandlade dörrar svänger upp när man tar en kurva snabbt och delar lossnar med rätt hjälp från motståndarna. Spelet förs vidare av att spelaren och personer som man interagerar med, ägnar tid åt att hänga på Blurs motsvarighet till Facebook. Här erbjuds det utmaningar, trashtalk och man kan träffa nya personer och göra sådant som man gör som mest online.

Fart finns det gott om och man kan lite känna att visuellt ser det ut som Project Gotham Racing på steroider. När man väl sätter sig i förarsätet är dock mer eller mindre alla sammanband med Bizarres tidigare racingspel som borta. Här gäller rak, ren, hård arkadracing av gammalt hederligt mått. Miljöerna svischar förbi i en väldig fart och möjligheterna till att åka brett och kontrollerat är många. Kudossystemet är borta men istället kan man väva ihop flera olika stunts och vandal-metoder mot andra förare, något som resulterar i att man får fler och fler fans.

Detta är en annons:

Tyvärr ser Blur inte alls speciellt intressant ut i min mening. Vapenbaserad racing med massor av powerups och arkadfysik låter som att det skulle vara svårt att misslyckas med, men Blur väcker absolut inget inom mig. Jag blir inte alls sugen på att ta till gatorna och röja upp och jag kan känna att det absolut inte är det spel som Activision och Bizarre behöver för att förankra sig i toppen av racingsegementet.

Ska man titta på konkurrensen känns Burnout som ett trevligare och mer tilltalande alternativ och personligen ser jag mycket mer fram emot Split Second, förhoppningsvis slipper vi ett nytt Full Auto-spektakel, men det behövs mycket mer för att jag ska bli sugen igen. Jag hoppas att Bizarre Creations kan leverera ett gediget och späckat racingspel med mycket action, just nu känns det inte rätt.

Blur
Blur
Blur
Blur
Blur
Blur
Blur

Relaterade texter

BlurScore

Blur

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Studion bakom Project Gotham Racing-spelen laddar på med verkliga bilar, plasma-raketer, 20-manna-race och mängder av fräcka multiplayer-idéer. Här kommer vår Blur-recension...



Loading next content