
Bredbandspriserna i Sverige är på väg uppåt, och kunder hos operatörer som Bahnhof och Bredband2 har redan fått besked om kommande höjningar. Något som enligt operatörerna beror på att nätägaren Globalconnect har höjt sina avgifter, vilket nu vältras över på slutkunderna. Globalconnect å sin sida försvarar prishöjningarna med att de är nödvändiga för drift, underhåll och investeringar i nätets kapacitet och säkerhet.
Men Bahnhof är djupt kritiska och menar att Globalconnect utnyttjar sin monopolställning för att maximera vinsterna. Detta har lett till att man anmält Globalconnect till Post- och telestyrelsen samt Konkurrensverket, även om Bahnhof inte hyser några större förhoppningar om att dessa myndigheter kommer att kunna agera effektivt utan tydligare reglering.
En rapport från branschorganisationen Techsverige pekar också på att fastighetsägare bidrar till prisökningarna genom att ta ut höga näthyror, avgifter som operatörerna måste betala för att använda fastighetsnätet. Dessa kostnader saknar enligt rapporten koppling till faktiska kostnader och leder till högre priser för slutkunderna. Techsverige skriver:
Sverige har länge varit i framkant inom bredbandsutbyggnad och digitalisering. Sedan millennieskiftet har hushåll över hela landet fått tillgång till snabbt och stabilt internet, vilket har gynnat innovation och samhällsutveckling. Men idag, när nästan alla flerfamiljshus är uppkopplade med fiber, har marknaden förändrats - från utbyggnad till förvaltning.Här uppstår en problematik: upphandlingar av bredbandstjänster styrs i allt högre grad av intäktsmaximering till fastighetsägare genom så kallad näthyra, en avgift som operatörerna betalar för att använda befintliga fastighetsnät men som i förlängningen hamnar på konsumentens bredbandsfaktura.
Rapporten visar att näthyran har ökat kraftigt - från att tidigare ha täckt nätets drift och underhåll till att bli en inkomstkälla för fastighetsägare, utan koppling till faktiska kostnader.
Bredband2 har ännu inte anmält Globalconnect, men för en dialog för att hitta långsiktiga lösningar. Globalconnect har valt att inte kommentera Bahnhofs anmälan.
Vem har du som leverantör av bredband och har du märkt av några prishöjningar, samt vad anser du vara skäligt pris att betala för bredhand?