Call of Duty: Warzone

Call of Duty: Warzone

Förra veckan släpptes äntligen ett Call of Duty-spel helt dedikerat till battle royale, av 'free to play'-modell. Vi har kollat in om det har vad som krävs för att konkurrera med Fortnite och Apex Legends

Jag spelade Call of Duty: Black Ops 4 som besatt när det släpptes. Jag och Kim Orremark satt timmar varje kväll för att försöka överleva i Blackout-läget och för min egen del ersatte det allt vad PlayerUnknown's Battlegrounds och Fortnite heter. Inte heller Apex Legends fick mig att lägga ner handkontrollen och när Call of Duty; Modern Warfare släpptes, var mitt personligen största minus att ett battle royale-läge saknades.

Men det märktes redan tidigt att Blackout-läget hade en nackdel kontra konkurrenterna, det var ju som bekant bara ett spelläge i en fullpristitel i en serie där varje ny installation ersätts årligen. Det märktes helt enkelt på att aktiviteten i spelet var lägre från både spelare och utvecklare. Det är i detta ljus man ska se Call of Duty: Warzone, som nu löser alla sådana problem. Här har vi Call of Duty: Battle Royale komplett med ett "free to play"-koncept, och därmed hade det på förhand alla förutsättningar att vara ett riktigt drömspel för min egen del.

Call of Duty: Warzone
Att sitta och trycka på vinden är ingen bra strategi. Du behöver pengar.

Och det ska direkt sägas att det kommer väldigt nära. Det märks att Infinity Ward vet svart på vitt att det finns ett jätteintresse för detta efter framgångarna med Blackout. Därför ha de nu skapat en riktigt intressant värld med flera originella inslag, där det känns att varenda liten plats noga tänkts igenom. Byggnaderna är mer unika, vegetationen är otäckt välbalanserad där inte ett enda träd tycks ha placerats ut av en slump, det tycks drälla av hemligheter och själva presentationen håller samma skyhöga klass som Call of Duty: modern Warfare. Det betyder bland annat en ljudbild som verkligen gör att jag rekommenderar att du skaffa ett par schyssta lurar.

Lägg till detta den där klockrent enkla Call of Duty-känslan, som direkt gör att man bara vill spela vidare. Det går snabbt, striderna får pulsen att rusa och kulor som viner förbi får nackhåret att stå i givakt. Kort sagt, gillar du att spela Call of Duty i vanliga fall, så kommer du gilla att göra det mot 147 andra skjutglada galningar (150 spelare totalt under en match, i lag om tre personer) på jakt efter din skalp.

Call of Duty: Warzone
För den som spelat Blackout lär mycket kännas igenom.

Det spelmässigt förmodligen största nyheten här, är Gulag. Istället för att döden ska behöva betyda just döden när du spelar med andra - som annars är brukligt i battle royale - så får du här chansen att komma tillbaka igen. Upplägget för tankarna till striden i duscharna på Alcatraz, där du i envig man mot man ska försöka överleva i 40 sekunder. Din loadout får du heller inte välja själv och det är bara att göra bästa möjliga av förutsättningarna. Många som hamnar här tycks vara rätt osäkra och att bara rusa framåt och skjuta, har för min egen del varit en hyfsat framgångsrik strategi. Lyckas du, får du komma tillbaka igen för en andra chans.

Men det finns faktiskt ytterligare ett alternativt sätt du kan få en ny chans att göra comeback på slagfältet. I Call of Duty: Warzone finns nämligen ett valutasystem och pengar tjänar du genom att dräpa fiender, loota flitigt och klara särskilda miniuppdrag (som killstreaks). Sedan kan du lägga se surt förvärvade slantarna på att köpa exempelvis ammunition, första hjälpen eller på att återigen få tillbaka din olycka till lagkamrat. Där det i exempelvis PlayerUnknown's Battlegrounds kan vara en fullgod strategi att ligga och trycka på vinden, är det förenat med livsfara här eftersom det inte ger några pengar. Spelar du för defensivt, får du helt enkelt finna dig i att vara underlägsen när det hettar till mot slutet.

Call of Duty: Warzone
Nu har du chansen att få komma tillbaka till striderna igen.

Det finns även ett läge kalla Plunder som Infinity Ward är väldigt stolta över. Här är det just pengarna som står i centrum, där du ska samla ihop 1 000 000 dollar. Här får du spawna på nytt om du dör, och det känns på det stora hela taget som ett lite mer nybörjarvänligt upplägg som jag dock personligen snabbt tröttnade på. Det är dock ett bra ställe att börja på för att lära dig spelvärlden och slippa vara rädd för att bli skjuten.

Vapenpillandet som kommit att bli alltmer synonymt med Call of Duty-serien, är nu betydligt mer nerskalat jämfört med Blackout, och det är något jag tackar för. Mer skjuta och mindre tragglande i menyer för att trimma puffror är uteslutande positivt i min bok. Det är helt enkelt mer lättillgängligt nu, och det är något som absolut inte bör blandas ihop med magert speldjup.

Call of Duty: Warzone
För den som spelar till konsol räcker handkontrollen inte till alla gånger och några nödlösningar har tagits till, vilket ibland tvingar dig att släppa siktet.

Ännu känns spelet tyvärr lite magert och många utlovade funktioner har ännu inte lagts till. Det inkluderar sådant som solo och duo, men även rent spelmässiga inslag. När detta kommer vet jag inte, men det är lite sen beta-känsla för min egen del. Lyckligtvis har jag tokroligt när jag spelar ändå, men att det kommer behöva fyllas på med spelmässiga nyheter råder det ändå ingen tvekan om. Likaså känns spelet lite identitetslöst. Det känns i dagsläget mest av allt som ett Call of Duty med lite lägre budget, snarare än ett unikt spel som kan tampas med Fortnite eller Apex Legends.

I slutändan är jag ändå väldigt positivt inställd till Call od Duty: Warzone. Serien är som att lära sig cykla för min egen del och striderna är sådär elegant brutala som jag vill ha dem. Matcherna är verkligen inte över innan de faktiskt är över när folk kan komma tillbaka igen och det skänker ändå en viss fräschör samt känslan av att aldrig vara för bekväm ens i en till synes trygg sits.

Call of Duty: Warzone
En toalett? Den ska vi spara till vår kära Pisspaus.

Förhoppningsvis kommer Infinity Ward bygga ut och utöka spelet inom den närmsta tiden. Intresset finns ju onekligen och Call of Duty: Warzone har alla förutsättningar att bli den närmsta framtidens verklige gigant... men ännu är det inte riktigt där ännu.

8 / 10
+
Klockren spelkontroll, väldigt intuitivt, fiffigt Gulag-system, väldesignad spelvärld, underbara vapen, intensiva strider belönas