Det senaste Apple Arcade-spelet (Apples prenumerationstjänst för 55 kronor i månaden där man får spela reklamfria Iphone-spel likt en svettig liten mink) stavas Castle Crumble och det är det senaste spelet från studion bakom Spire Blast och de båda delar samma DNA. Där Spire Blast kretsade kring fysikbaserade pussel (staplade på hög) handlar Castle Crumble istället bara om att spränga saker. Spränga slott.
Du agerar kanonoperatör och det gäller för dig att panga iväg kanonkulor mot slott för att rasera dem. Om du slösar kulor eller träffar dåligt tar de slut, och om slottet (eller "tornet") då inte är sabbat, får du börja om. Det finns hjälpmedel som du låser upp längs vägen som underlättar förstörandet, som exempelvis dynamitlådor och kanonkulor med krut i. Men det förhindrar inte det här spelet från att känns ungefär lika underhållande som svår fotsvamp.
Kruxet med Castle Crumble är att det är absurt enformigt. Olidligt variationsfattigt. Efter att du sprängt ett slott har du redan gjort allt du kan göra här och de resterande 172 slotten är bara samma trötta sak, om och om igen, även om de blir större och mer utmanande. Jag tycker också att det känns segt att utvecklarna använt delar av grafiken från Spire Blast och inte valt att krydda deras estetik med något lite annorlunda, eller något som sticker ut. Jag har sprängt slott i omgångars omgångar under den gångna helgen och även om det såklart finns sämre Iphone-spel, är detta inget jag någonsin tänker starta igen. Det är för tråkigt, för enformigt.