
Charlie the Unicorn var en av de första sakerna som blev virala på YouTube. Den animerade serien, som samlade miljontals visningar, var lika konstig som den var tilltalande för en yngre publik, och det verkar som om vissa personer som arbetade på MultiVersus var ganska fans av FilmCows kortfilmsserie.
I ett nu borttaget inlägg på Twitter/X visade MultiVersus upp en färgglad version av Reindog, som de döpte till Charlie. Reindogs variant i kortfilmen hade ett horn, som en enhörning, och var färgglad. Jason Steele, Charlie the Unicorns skapare, fick inte veta om denna nick i förväg, och han är inte särskilt glad över det.
MultiVersus är ett spel från Warner Bros, ett företag med en årlig omsättning på cirka 40 miljarder dollar. Här använder de mitt arbete, utan tillstånd, för att göra reklam för sitt spel", sa han och twittrade det ursprungliga inlägget.
"Vi leker alla snabbt och löst med immaterialrätten här, men när du är ett miljardföretag som annonserar ditt horde-spel för immateriella rättigheter bör du åtminstone få tillstånd att använda andras verk." Steele fortsatte.
Charlie the Unicorn är ett stycke internethistoria, vilket tydligen betyder att det är rättvist spel. Det är intressant, som påpekades i kommentarerna till Steeles inlägg, att om situationen var den omvända skulle FilmCow drunkna i YouTube-nedtagningar.