Cities: Skylines II

Cities: Skylines II

Patrik har blivit borgmästare och försökt bygga sin drömstad i denna efterlängtade uppföljare...

Hus, infrastruktur, läckande avloppsvatten, likbilar som inte kommer fram och bränder är några av alla saker dina invånare förväntar dig att sköta. Det finns få saker som gör mig lika glad i spel, som när jag ser min stad lysa upp i nattmörkret när solen gått ner. Cities Skylines II är uppföljaren till den moderna ersättaren av Sim City. Det är inga små skor utvecklaren Colossal Order försökt ta på sig. Deras tidigare projekt inom simuleringarnas värld kommer väl till pass här. De har uttryckligen sagt att de lyssnat på feedbacken från första spelet och utvecklat tvåan därefter. Jag var väldigt förtjust i föregångaren och anser att det förmodligen är det bästa moderna titeln i sin genre. Tvåan är ett försök att bygga på det som gjorde föregångaren bra.

Det märks direkt att grafiken och ljudet är förbättrat. Bara en sån sak som att en radiokanal spelar upp live-rapportering om din stad och musik mellan varven är toppen. Röstskådespelarna bjuder på riktigt bra röster du kan lyssna på länge. Invånarna låter dig även veta vad som sker via en live-feed, som i sin tur precis som föregångaren är en parodi på Twitter vid namnet Chirper. Du kan även gå in och ge likes till allt hat eller kärlek som skickas din väg. Byggandet har sett några uppgraderingar speciellt vägar som är smidigare än tidigare att bygga. Du har fler verktyg direkt och behöver inte kämpa på samma sätt föregångaren ofta tvingade mig att göra. Precis som tidigare växer husen fram bredvid vägarna. När du lägger en väg ser du rutor att markera vilken form av byggnader ska byggas där. Inte olikt hur Sim City 4 fungerade. Skillnaden här är att du är mer låst var du kan bygga. Det har för mig både varit en svaghet med serien och en styrka. Vägarna har nu också färdiga och bundna avfalls-och vattenledningsrör du kan koppla.

Cities: Skylines IICities: Skylines II
Oavsett om det är lägenheter eller skyskrapor ser det riktigt bra ut.

Att inte ha full kontroll vart allt byggs upp och hur det ser ut är inte alltid negativt. Det skapar en viss charm att se hur kvarter markerade på samma sätt kan få distinkta utseenden. När jag bygger upp städer kan jag även byta dess design på arkitekturen. I basspelet finns europeisk och amerikansk arkitektur. Du kan fritt blanda dessa. Förutom detta har du massvis med unika eller speciella byggnader som du placerar ut vart du vill. Mängden innehåll i tvåan ska inte döljas under bordet. Du har ett redigt utbud med saker du kan bygga redan från start. En nackdel i dessa former av titlar är ofta att mycket innehåll inte finns med från start. Det tycker jag att utvecklarna lyckats råda bot på. Allt från tåg, tunnelbanor, unika byggnader, parker och annat går att placera ut. Speciella industrier kan byggas och dessa specialiserar din stad mot inhämtning och eller bearbetning av olika råvaror. Under spelets gång låser du även upp nya byggnader i takt med att staden växer via ett uppgraderingsträd.

Finns det en sak med tvåan som sticker ut är det progressionen. Det känns hela tiden som du arbetar mot något. Det är buslätt att gå in i statistiklägen och hitta information om var problem i städerna finns. Samtidigt som din stad växer har du massvis med annat att göra. Tempot är lite långsammare denna gång men du har så mycket mer att pilla med att det inte märks. Kartorna är gigantisk och du kan verkligen bygga superstora städer. Kartorna är upp till fem gånger så stora som i föregångaren. Det innebär att stadsplanering är ännu viktigare. Även om verktyg för att flytta byggnader, bygga om vägar och annat finns är det knepigt att designa om stadskärnor. Har du inte tänkt till på sikt kan du få problem med lokaltrafik som bussar, taxi, tåg, flygplan och tunnelbana om du vill att sådant ska vara lättillgängligt för befolkningen.

Cities: Skylines IICities: Skylines II
Nätterna är otroligt vackra med ljusen från staden, som lyser upp natthimlen.

Nu är säsongerna inbyggda direkt i kartorna. Så även om det kan verka som att du har få val av kartor är både väder och klimat något som finns med på varje enskild nivå. Väljer du en karta i polarområdet kan du vänta dig korta somrar och långa vintrar. Kör du en karta i en region mer lik vår i Sverige får du fyra säsonger. Varje dag och natt-cykel representerar en månad i spelet. Jag kan uppleva att det är lite snabbt men det tillåter dig också att få se en regelbunden variation i både väder och kartan. På vintrarna plogar snöbilar vägarna och på somrarna kan det ske skogsbränder. Du kan såklart förbereda dig för naturkatastrofer och annat om du har det påslaget. Tillsammans med ett bättre progressionssystem, stora nivåer och mycket att göra spenderar du väldigt mycket tid på varje karta. Det är en styrka med tvåan. Jag hade ändå kunnat önska några fler platser att bygga på. Jag hoppas vi får en ökenbana i framtiden, jag tror utmaningen av torra landskap med nya spelmässiga inslag som import av vatten skulle fungera fint.

Det jag verkligen saknar är cyklar och mer interaktion med vissa byggnader. Vissa arenor lämnas tomma och oanvända. Små saker kan göra skillnad och att stadens invånare använder det du bygger är viktigt för att levandegöra städerna. Jag vill se lite mer liv på alla dessa platser. Även om vädret påverkar invånarnas beteende tycker jag att lite mer liv i vissa byggnader hade gjort mycket för inlevelsen. Om du gillar att bygga småstäder kan du få problem med att många byggnader är designade för medelstora städer och uppåt. Jag älskar dock det nya modulära uppgraderingssystemet specifika byggnader har. Om du klickar på ett polishus kan du uppgradera det genom att placera ut fler garage för bilar. Skolor kan utvidgas för mer elever eller med en park. Sjukhus kan utrustas med fler ambulanser och utrymme. Listan fortsätter och jag tycker att detta är ett smart sätt att låta oss skräddarsy enskilda byggnaders kapacitet och förmåga efter behov och ekonomi. Spelet vill att du ska bygga stort.

Cities: Skylines IICities: Skylines II
Uppgraderingssystemet för enskilda byggnader är både händigt och användbart. Det här är en funktion jag gillar.

Även om Cities: Skylines II är ett bra fundament att bygga vidare på med expansioner finns det brister. De som köpt alla tilläggspaket till ettan kommer förmodligen sakna vissa saker. En annan nackdel är att Workshop i Steam inte stöds utan ett system Paradox använder finns på plats. Jag väljer att vara öppen och tror att det ska bli roligt för konsolägarna att få modifiera titeln när den lanseras senare. Då kanske prestandaproblemen är åtgärdade. För den enskilt stora boven och problematiken runt detta spel är prestandan. Colossal Order har redan i förväg gått ut med att det inte presterar som önskat. Det är märkbart på högre inställningar. Programmet var tungkört och klarade inte riktigt av att nå höga bildrutor per sekund på mitt moderna system. Trots det är det ett kompetent, välspelande och massivt stadsbyggarspel som utvecklar många spelmässiga system från ettan.

Helhetsmässigt är jag väldigt nöjd att få vara borgmästare över en ny drömstad. Det innehåller gott om musik och ett passande nyhetsprogram som pratar om stadens förtjänster och nackdelar. Spelmässiga inslag är förbättrade mot föregångaren och det är ett väldigt packat innehållsmässigt. Även om grafiken inte kommer att få någon att bli överraskad ser det bra ut för genren. Små saker som att du kan se in genom fönster är också välkomna detaljer. Det är synd att tekniken drar ner upplevelsen då föregångaren flöt på väldigt bra och hade en fin lansering.

Jag kan se förbi lite av tekniska besvären tack vare studions historik med att uppdatera och bygga nedladdningsbara expansioner. Det är däremot alltid tråkigt när spelen har dessa former av problem. Klarar du av att inte köra med högsta inställningarna fungerar det bra. Jag råder dig också att stänga av "depth of field", jag trodde att jag behövde gå till optikern, så suddigt blev det. Det går att få upp bildrutorna per sekund men det är tråkigt att inte kunna se staden du bygger i all sin glans utan kompromisser. För det är utan tvekan årets bästa i sin genre. Jag kommer att spela detta i minst ett antal hundra timmar till. Det hade varit en solklar nia om tekniska problemen uteblev.

Cities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines II
Det väldigt många grafer och filter för att se hur staden fungerar. Jag gillar att utvecklarna fått med det, att det är lätt att hitta och använda med en bra överskådlighet.
Cities: Skylines II