Coca-Cola använder återigen generativ AI för att skapa sin julannons
Annonsen för 2025 använde ännu färre människor när den skapades, något som Coca-Cola till stor del verkar vara stolta över.
I en tid där det varje dag pratas om huruvida generativ AI kommer att vara bra eller dåligt för världen, kommer stora företag som vägrar att anställa riktiga konstnärer eftersom en dator kan trumma upp något "lika bra" förståeligt nog att skapa kontroverser. Coca-Cola såg den effekten 2024, och i år har de gått all-in på genAI igen.
I en annons som inte innehåller mänskliga karaktärer förrän jultomten dyker upp i slutet, gör Coca-Cola sin ståndpunkt tydlig om AI och hur de kommer att ta bort det mänskliga tillvägagångssättet från sin marknadsföring, som en gång var stolt över humanism. – Förra året kritiserades hantverket av folk. Men i år är hantverket tio gånger bättre, säger Pratik Thakar, global VP och chef för generativ AI på Coca-Cola till The Hollywood Reporter. – Det kommer att finnas folk som kritiserar – vi kan inte göra alla 100 procent nöjda. Men om majoriteten av konsumenterna ser det på ett positivt sätt är det värt att gå vidare.
"Hatarna på internet är de mest högljudda", säger Jason Zada, grundare av den LA-baserade studion Secret Level som gjorde annonsen. "Många av de som klagade förra året kom från den kreativa industrin och var bara rädda – rädda för sina jobb, rädda för vad den gjorde. Men jag tycker att platsen fungerade riktigt bra och att vanliga människor verkligen gillade den."
"Ja, vissa delar av branschen var inte nöjda med att vi använde en 100 procent generativ AI-film, men det är en del av att göra något banbrytande." tillade Thakar. "Anden är ute ur flaskan, och du kommer inte att stoppa in den igen."
Annonsen har lagts upp nedan via DiscussingFilm för att du ska kunna se. Låt oss veta om du fortfarande funderar på att köpa en cola till världen efter den här.
