Världens nyheter
Colombias president Gustavo Petro kräver att regeringen avgår
Efter en svidande fem timmar lång tv-kritik av deras framträdande.
HQ
Colombias president Gustavo Petro har skakat om sitt kabinett under de senaste timmarna, när han krävde att hans kabinettsmedlemmar skulle avgå i ett inlägg på X efter en svidande fem timmar lång TV-kritik av deras prestationer, och beskyllde dem för förseningar i nyckelprojekt och en brist på framsteg på hans regerings agenda.
Enligt de senaste rapporterna har flera ministrar redan avgått, däribland arbetsmarknadsminister Gloria Ramirez, som betonade behovet av tydlighet i politiken, och miljöminister Susana Muhamad, som motsatte sig utnämningen av en kontroversiell ny tjänsteman. För tillfället återstår det att se hur denna omvälvning kommer att påverka Petros administration.

