Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Lika säkert som barmark på julafton, lika väntat som regn på midsommar, kommer expansionspaketet till en av förra årets största titlar, kallat Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Som alltid bör man ställa sig vissa frågor när man tar sig en närmare titt på expansioner. Vad tillför den? Är det som den tillför av något värde? Har den ens existensberättigande? Alltför ofta används den slitna klyschan "mer av allt". Men visst låter det bra ändå? Mer av allt. Vem vill inte ha mer av allt?

Kane's Wrath bygger inte helt oväntat vidare på det otroligt framgångsrika koncept som Westwood en gång i tiden knåpade ihop i sitt Command & Conquer-universum. Vad som väntar dig är alltså precis som vanligt otroligt gedigen realtidsstrategi med uppenbar skjuta-från-höften-känsla, ofta fokuserad mer på att köra över din motståndare medelst överlägsen eldkraft snarare än att manövrera ut denne i en hjärnornas kamp om överlevnad. På något sätt känns NOD-ledaren Kane som den som summerat Command & Conquer-serien bäst; Peace Through Power.

NOD var det ja. Som titeln antyder tar du dig uteslutande an terrororganisationen (eller fredsstyrkan om du så vill, det beror på vem du frågar) NOD. Den kampanj som erbjuds spelaren tar sin början i en NOD-bas som sett bättre dagar, någonstans mellan det första och det andra tiberium-kriget. Bättre dagar har också NOD:s alltid lika karismatiske ledare Kane sett, varvid hans liv hänger på en skör tråd. Men tro inte att Kane är redo att ge upp för det, nejdå. Den gamle krigshetsaren har fortfarande ett par ess kvar i sin militära rockärm och har givetvis valt just dig att slänga upp dom på bordet.

Precis här börjar dock skillnaderna mellan de kampanjer du vant dig vid från tidigare spel, och Command & Conquer 3: Kane's Wrath. Du får nämligen inte spela som samma karaktär kampanjen igenom. Nej, du är inte ens en karaktär. Du tar dig istället an rollen som Legion, en artificiell intelligens som hjälper Kane att kämpa mot "de fascistiska svinen i GDI".

Dessutom har utvecklarna valt att inte berätta en kontinuerlig historia, utan istället vända sig till sina allra mest hängivna fans. Du bör alltså vara hemma med hela Command & Conquer-sagan innan du ger dig på att försöka hänga med i historien här, för det ju längre in i kampanjen du kommer desto fler hopp i historien gör spelet.

Detta gör att berättandet blir fragmenterat och osammanhängande och ordet "kampanj" känns knappast rätt i sammanhanget då det snarare handlar om att fylla igen luckor i en under flera år berättad historia. Det är synd, för en stor del av charmen med hela spelserien har alltid varit att känna sig som en del av ett större händelseförlopp. Den delen försvinner helt och hållet här. Istället känns det mer som lösryckta uppdrag, taffligt hopklistrade med högupplösta videosekvenser med sedvanligt ostiga skådespelarinsatser.

Har man överseende med det ryckiga och inte särskilt nybörjarvänliga berättandet, är Command & Conquer 3: Kane's Wrath ett precis lika bra realtidsstrategi som sina föregångare. Alltså finns styrkorna som vanligt i den omedelbara spelbarheten som alltid präglat spelserien. Allt känns igen från tidigare. Det är enkelt att komma igång, kortkommandon är desamma, spelets struktur är uppbyggt på samma sätt.

Samtidigt finns där alternativ för finsmakaren som vill gotta sig i detaljer. Dessutom är det givetvis visuellt tilltalande, speciellt när du attackerar din motståndare med enheter utrustade med laserkanoner som skulle göra vilken Bond-skurk som helst grön av avund. Då imponerar grafikmotorn och man kan njuta av förödelsen. Förvänta dig däremot inte någon direkt förbättring av den sedan tidigare tveksamma AI:n.

I detta Kane's egna expansionspaket har det dessutom tillkommit lite nytt godis för spelaren att sätta tänderna i. Nya undergrupperingar till GDI, NOD och Scrin finns med, men eftersom du spelar kampanjläget som NOD är det mest deras nykomlingar du kommer att leka med.

Här får du bland annat stifta bekantskap med de prydligt klädda men dödligt farliga galenpannorna i Black Hand of NOD, eller varför inte cyborgsoldaterna kallade The Marked of Kane. Dessutom tillkommer som sig bör nya dödsmaskiner till varje klass. GDI får till exempel en ohyggligt stor tank kallad Mammoth Area Reclamation Vehicle (MARV), som både kan samla in tiberium och sparka din bakdel varje dag i veckan.

Scrin kan visa upp en uppgradering till Centipedes, kallade Mechapedes här. Förvänta dig en lång, tusenfotingliknande historia som kan uppgraderas från enbart huvud till en åtta delar stor mardröm. Även NOD får nytt blod i venen, i deras fall genom en stor robot kallad Redeemer. Den gemensamma nämnaren mellan alla dessa enheter står att finna i dess innandömen, då de alla kan bära soldater och annat löst folk inom sig för att tillfoga mer skada eller liknande.

Så långt så väl, ett expansionspaket som man kunde förvänta sig där utvecklarna tagit det befintliga spelet och klätt det i kanske inte nya kläder, men i alla fall gett oss fler valmöjligheter i garderoben. Men utöver det har man i Command & Conquer 3: Kane's Wrath valt att nosa på en helt ny infallsvinkel till Command & Conquer-universumet.

I spelläget kallat Global Erövring har det nämligen gjorts ett försök att konvertera hela spelidén till ett turbaserat strategispel, i många fall liknat vid Risk eller kanske för dataspelsvärlden mer etablerade Dawn of War. Det är ett beundransvärt försök att ge spelaren så mycket som möjligt för pengarna, genom att faktiskt göra någonting helt nytt.

Tyvärr är utförandet inte lika vackert som tanken. Förvisso kan man slösa bort någon timme eller två på att flytta runt sina arméer på världskartan, och det är givetvis extra kul att strider kan utspelas antingen genom simulation eller genom att helt enkelt spela dom i realtid, precis som vanligt. Men det känns ändå ofärdigt, och inte särskilt utvecklat.

Känslan man får är att det var en sista minuten-grej som inte fick den utvecklingstid den kanske borde ha haft. Dyker Global Erövring upp i framtida spel i serien kommer det säkert att vara mer spelvärt än vad det är nu. Men det är som sagt ett beundransvärt initiativ.

I enkelhet kan man säga att Command & Conquer 3: Kane's Wrath är ett mycket habilt expansionspaket men som tyvärr vänder sig till den redan frälste istället för att erbjuda något för alla. Du får dina nya enheter, dina nya undergrupperingar och dina nya kartor. Du får också en bra idé i Global Erövring, tyvärr förpackad i lite för bräckligt inslagspapper men som förhoppningsvis ges en ny chans i nästa spel. Gott så.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath
Command & Conquer 3: Kane's Wrath
Command & Conquer 3: Kane's Wrath