Company of Heroes 3

Company of Heroes 3

Patrik har både landsatt invasionen av Sicilien och spelat som självaste Ökenräven i denna efterlängtade uppföljare...

Company of Heroes 3 är den tredje utgåvan av Relic Entertainments älskade krigsepos och fokus har nu flyttats från västfronten och östfronten. Denna gång får vi styra fyra distinkta styrkor i två krigsområden. Det första är titelns huvudattraktion, en mer öppen karta som för tankarna till strukturen av Company of Heroes 2: Ardennes Assasult. Du intar kommandot över invasionen av Italien som de allierade styrkorna. På en omgångsbaserad karta kan du sedan flytta, rekrytera och uppgradera dina styrkor. Du väljer själv vilken blandning styrkorna ska ha. Vill du ha en division av indiska artilleritrupper eller amerikanska mekaniserade förband. Valet du gör påverkar vilka enheter styrkorna kan bygga i realtidsstriderna på slagfältet. Ogillar du denna struktur på en kampanj, finns det även en linjär, som den i originalet. Du får då inta kommandot som Erwin Rommel och följa hans väg i Nordafrika. Till detta finns även ett robust flerspelarläge.

Jag dök snabbt in i kampanjerna för att se om dessa kan tävla med föregångarna. Kampanjerna i Company of Heroes har alltid varit imponerande upplevelser. Det finns en tyngd i striderna, ett drama i skärmytslingarna och soldaterna som pratar med varandra, försöker bara ta sig hem levande. Det är inte lätt att få mig att bry sig om karaktärerna i realtidsstrategispel. Oftast producerar vi hundratals olika soldater utan namn. I Company of Heroes 3 fortsätter snarare fokus att vila på färre enheter och att komma närmare sina soldater. Det görs väldigt bra med reaktioner och annat som utrycks. De hade för min egen del kunnat tagit det ett steg till, med ännu fler reaktioner baserade på vad som sker på slagfältet. Jag var lite skeptisk till hur enheterna förändras över tid förutom deras verbala beteenden på slagfälten. Detta fungerar ypperligt. Om din stridsvagn har kört genom lera kommer den succesivt täckas av lera. Blir den träffad är märket från träffen kvar tills det att fordonet är förstört. Även infanteriet påverkas utseendemässigt något av vart och hur länge dessa varit i fältet.

Company of Heroes 3Company of Heroes 3
Kampanjen i Nordafrika bjuder på flera välregisserade uppdrag.

Även om Relic Entertainment försöker skapa spänning i mellansekvenserna är dessa min stora besvikelse. Nästan alla moderna titlar i genren har gått från välproducerade 3D-sekvenser till målade stillbilder. Det positiva är att det förmodligen sparar resurser till annat. Jag saknar fantastiska i mellansekvenser, som vi blivit bortskämda med i exempelvis Halo Wars 2 och Starcraft II. Jag hade önskat arkivfoto från händelserna och lite mer fokus på individerna och gruppen. Trots det är kampanjerna välregisserade och jag gillar båda alternativen. Jag föredrar den dynamiska kontextbaserade italienska kartan, men Rommels ökenkrig är även den intressant. Eftersom att fokuset finns på civila som flyr tappas kopplingen till soldaterna och deras situation en aning. Jag hade gärna även sett att de pratat tyska och inte engelska med brytning. Precis som jag gärna sett fler språk bland andra fraktioner.

Du möter inga civila i det spelmässiga, du ser inte dessa under uppdragen. Därför skapas ingen relation till deras historia på ett önskvärt sätt. Det gör att trots dialogen under kampanjens uppdrag missar mellansekvenserna att bygga intresse. Fokus stjäls från soldaterna, deras insatser, relationer och annat. Jag tror fokuset borde vilat ännu mer på Afrikakåren även mellan uppdragen. Det bästa med kampanjerna är hur distinkta de är. I den italienska kampanjen försöker du navigera bitar av Italien med trupper, utföra sekundära uppdrag, ta del av både skriptade och icke-skriptade skärmytslingar. Du kan ha både amerikanska och brittiska styrkor vilket skapar en enorm variation. Du uppgraderar styrkor över tid. Ökenrävens kampanj är det motsatta med en linjär struktur, fokus på en fraktion och regisserade uppdrag. Alla uppdrag är skräddarsydda och du behöver aldrig bry dig om helheten. Det finns en styrka i båda uppläggen. Båda ger bra värde för den ensamme spelaren.

Company of Heroes 3Company of Heroes 3Company of Heroes 3
Båda kampanjerna bjuder på lite väl simplistiska mellansekvenser och presentation.

Det har hänt saker med det spelmässiga sen tidigare. Borta är exempelvis miljöfarorna från förra titeln. Det är något jag saknar, jag hade gärna sett dag och natt, utöver exempelvis sandstormar. Däremot bjuder vissa uppdrag på fientliga faror som du hela tiden måste beakta. Det kan vara en stor artilleripjäs som bombarderar dig genom hela uppdraget. Jag är förmodligen ganska ensam om saken men jag gillar när det finns mer att ta hänsyn till i strategispel än bara dina och fiendens styrkor. Därför är kampanjerna alltid spännande på grund av variationen dessa kan erbjuda. Skärmytslingarna i sig är snarlika föregångaren. De stora nyheterna är att du enkelt kan beordra enheter att ta snålskjuts på stridsvagnar, taktiska pauser och nya förmågor att ta sig in i byggnader fienderna ockuperar. Du bygger baser, uppgraderar enheter, skickar ut soldater att ta över punkter på kartan.

Jag trodde att det taktiska pauserna skulle vara en gimmick först. Denna funktionalitet har visat sig vara ett fantastiskt tillskott. Även om jag spelar mycket strategispel har jag länge önskat mekanismer att öka kontrollen i stridernas hetta. Detta är ett alternativ främst för dig som ensam spelare. Du kan stanna tiden dela ut order i ett kösystem och få en bättre överblick om för mycket händer samtidigt. Det kan vara ett sätt att förenkla koordinerade attacker från olika riktningar om du saknar förmågan att blixtsnabbt flytta dig över hela kartan. Det drabbar heller inte någon annan då det är låst till enspelarsidan av titeln.

Company of Heroes 3Company of Heroes 3
Menyerna är lättöverskådliga och enkla att navigera. Användargränssnittet är för det mesta bra.

Fraktionerna denna gång kommer med en nyhet. Jag hade hoppats på att se italienska trupper men dessa är inbäddade i de tyska i nuläget. Du kan spela som USA, Storbritannien, den tyska Afrikakåren och självaste Wermacht. De allierade fungerar väldigt mycket som tidigare. USA har sitt infanteri och bjuder på många variationer av fordon. Jag upplevde att det var som starkast under mitten och mot slutet av skärmytslingarna. Storbritannien tar hjälp av koloniala styrkor som australienska och indiska för att komplettera sin mer försvarsinriktade stil med mycket artilleri. Wermacht är ganska duktiga på att kontra och har ett fantastiskt slutspel med sina starka stridsvagnar. Afrikakåren är en fraktion som konstant är i rörelse och trycker på motståndarna. Konstant aggression, mobilitet och att använda sina repareringsfordon för att vända fiendens förstörda stridsvagnar mot konstruktören. Du kan reparera alla andras fordon och använda dessa under din kontroll. De bjuder på en väldigt aggressiv och påtvingad anpassningsbar spelstil. Det ska bli spännande att se hur fraktionen presterar hos proffsen.

Det begränsade basbyggandet harmoniserar väl med fokuset på dina styrkor. Det är ingenting som skiljer fraktionerna åt. Det är inte riktigt samma tillbaka och framåt som i säg Starcraft eller Age of Empires. Jag är ganska nöjd med denna balansgång. Speciellt då soldaterna behöver ta hänsyn till skydd och positionering. Har du testat båda tidigare titlar får du mer av samma här. Company of Heroes 3 gör ingenting för att revolutionera det spelmässiga. Samma strategier som jag använde 2006 fungerar än idag. Därför är det förmodligen bra att det spelmässiga i serien är så pass starkt att det klarar av att vara bra än idag. Förutom mellansekvenserna finns det annat som jag upplever saknar lite i en uppföljare. Visuellt ser det ganska snarlikt ut som tvåan. Company of Heroes 3 ser tyvärr lite daterat ut. Jag vet inte om det beror på att det också ska släppas på konsoler och utvecklarna vill ha paritet mellan utgåvorna. Men det ingav inte samma imponerande känsla jag fick när jag körde originalet. Det finns även lite genvägar i animationer som att kulspruteskyttarna inte byter ut magasinlådor. Jag vill betona att sistnämnda inte störde mig nämnvärt, däremot är det lite synd när genvägar tas. Jag uppskattar däremot att Relic Entertainment valt att bygga in mod-suport från dag ett.

Skärmytslingar och kampanjerna bjuder på dinstikt innehåll men tillsammans är Company of Heroes 3 ett innehållsrikt paket.

Precis som tidigare kan du också under striderna välja nivåträd att följa. Dessa erbjuder förmågor att aktivera när du har resurser eller möjlighet. Det kan vara allt från att kalla in en unik stridsvagn till att kasta artilleri över ett område. Jag är övertygad att sådant kommer att läggas till efter släpp. Jag gillade detta i föregångarna och det fungerar toppen i trean. Att kunna komplettera mina strategier är alltid välkommet. Det låter för det mesta bra, spelar bra och känns väldigt tryggt. Skärmytslingsläget och flerspelarläget med sina fjorton kartor och alternativ för moddar har fungerat ypperligt. Banorna är varierade och innehåller allt från ökennivåer till vackra städer nära havet i Italien. Det är en stor kontrast mot vinterlandskapen i tvåan eller Frankrike i originalet. Co-op läget är också trivsamt där du ska försöka hålla ut så länge du kan. Det är inte riktigt lika beroendeframkallande som Last Stand i Dawn of War II men det är klart godkänt. Du kan såklart också använda Co-op mot datorn eller uppleva detta ensam med datorn i andra spellägen. Det har varit smärtfritt att hoppa mellan alla spellägen och jag tycker att innehållet är robust för genren.

Med Company of Heroes 3 erbjuds du en trygg uppföljare med små nymodigheter. Två roande kampanjer i en lite daterad förpackning. Det inte fult och många animationer är fantastiska, men det är inte riktigt på den nivån jag förväntar mig av en sådan erfaren och stor utvecklare. Du får också fjorton kartor i olika storlekar att slåss över i flerspelarläget. Känner du att mer Company of Heroes 3 är perfekt är detta givet. Jag saknar lite mer tryck i grafiken, större fokus framförallt i den tyska kampanjen på soldaterna som för de allierade i den italienska. Jag hade även önskat mer av presentationen. Jag hade gärna sett en dokumentärliknande presentation, som i deras senaste titel Age of Empires 4.

Det syntes att det fanns en stor budget bakom den titeln, vilket resulterade i en snygg presentation. Du kunde även låsa upp videos om olika föremål och folk som berättade om dessa. Mellansekvenserna bestod i vackra högupplösta filmer från moderna platser där historiska slag animerats in. Jag hade gärna sett ett liknande upplägg med inslag av historiker berätta om uniformer, utrustning, fordon och mycket annat i Company of Heroes 3. De hade kunnat bjuda in Indy Neidell och andra att berätta om världskriget. Jag tror att det hade gjort mycket för stoffet som finns runt striderna och den välkonstruerade spelmekaniken. Helhetsmässigt har jag roligt och finner att det interaktiva upplägget fungerar än idag. Därför är det synd att presentationen, teknik, narrativ och få nyheter gör att upplevelsen inte riktigt når höjderna det hade kunnat göra.

Company of Heroes 3
Lite bruna menyer med tanke på medelhavstemat.
7 / 10