Control

Control: The Foundation

Det tog flera månader, men den första Control-expansionen är äntligen släppt på PC och PS4 - även om Xbox-spelare tyvärr kommer att behöva vänta till slutet av juni på grund av ett överrasknings-exklusivitetsavtal. The Foundation är den första av två berättelser som Remedy har tillkännagivit för Control och är tillgängliga som ett separat köp för 120 kronor, eller som en del av "season pass", som kostar 200 kronor.

Denna expansion kan bara spelas efter att huvudhistorien är avklarad, och som namnet antyder tar Remedy med spelarna till "The Foundation" av Oldest House. Jesse Faden, mer bekväm i sin roll som regissör, skickas till stiftelsen av styrelsen, när hon försöker avverka ett potentiellt världshotande scenario. "Astral Plane" flyter över i vår dimension genom ett föremål som identifieras som "Nail" och om inte Jesse lyckas stoppa denna process kan det betyda slutet på The Oldest House och eventuellt på hela den moderna världen. Under sin förflyttning till stiftelsen kommer Jesse också att lära sig att Helen Marshal, som försvann i själva huvudäventyret, är någonstans inuti, och Jesse beslutar sig såklart för att hitta henne, oavsett vad som krävs.

Control

Vi kommer inte att avslöja fler story-specifika detaljer, men vi kan säga att du kommer att springa på några nya saker som kommer att göra denna välbyggda spelvärld ännu mer mystisk, ännu mer intressant. Dessa svar medför dock vanligtvis också fler frågor, vilket betyder att du inte bör förvänta dig att få svar på allt. Huvudspelets upplägg och berättelse, värld och karaktärer var ganska abstrakta och mystiska, och detsamma gäller i The Foundation, vilket passar mig som handen i handsken.

Storyn delges och förs framåt via filmiska sekvenser och välskriven dialog, men precis som basspelet kommer du också att ha möjligheter att berika din kunskap om denna värld genom ljudfiler och dokument. Du kan läsa beskrivningar av konstiga händelser som om de var små parallella berättelser. Allt detta är naturligtvis valfritt, men bygger naturligtvis djup i den mytologi som Remedy skapade med Control.

The Foundation är indelad i en serie nya områden som består av grottor, forskningsläger och sektioner i Astral Plane. Det finns några intressanta platser, och några som är verkligen imponerande, men ingenting kommer nära att matcha de bästa zonerna och sekvenserna i basspelet. Sanningen ska sägas att jag inte hade förväntat mig att få springa runt i miljöer i The Foundation som skulle kunna toppa eller ens komma nära Astral Plane-partiernba i huvudspelet, för de står sig som något av det coolaste jag stött på i actionväg på flera år.

ControlControl

The Foundation introducerar också två nya krafter som båda bara kan användas inuti The Foundation. Krafterna handlar om att expandera eller bryta kristaller som är fästa vid väggar, tak och golv, även om du till en början bara har tillgång till en av dem. Du kan välja vilken av de två krafterna du ska nyttja först, vilket gör att du får åtkomst till vissa platser, men för att ange de andra måste du gå igenom områden efter att ha fått den andra. Dessa krafter används huvudsakligen för plattformssekvenser, särskilt kraften att expandera kristaller, men de är också användbara i strid, så att du kan slå fiender med kristaller, eller bokstavligen förstöra marken under deras fötter. Det är roliga krafter som lägger till lite extra djup i striden, även om den största dragningen är möjligheten att fortsätta använda baskrafter, såsom levitation, kast och sköld (som har förbättrats).

Detta är en solid om än o-spektakulär expansion som jag vill rekommenderar alla Control-fans att ta del av, särskilt med tanke på att det expanderar denna bisarra men ändå övertygande spelvärld. Striden mot den sista bossen var en besvikelse, och vi skulle ha velat se några mer distinkta och minnesvärda sekvenser, men som en ursäkt för att fortsätta spela Control, gör Foundation absolut sitt jobb.

7 / 10
+
Fortfarande en intressant samt bisarr story, ultraläcker estetik, superbt ljud, taktisk action