Crash Tag Team Racing

Crash Tag Team Racing

Flamsigt och färgglatt när Crash utmanar Mario på go-kart-banan för andra gången

Det tar ungefär fem timmar att spela igenom Crash Tag Team Racing. Fem timmar av plattformshoppande, kanonskjutande och go kart-körning, i försök till en smidig symbios. Frågan är ju dock som följer: är det fem roliga timmar? Svaret är både och.

När man hör titeln, Team Racing, får man ju för sig att man ska köra någonting. I det här fallet go-karts, eller ja, fantasifordon a la Mario Kart: Double Dash. Men, hör och häpna, istället för att fokusera på enbart ren körglädje, har man istället slängt ner ett plattformsäventyr och ett skjutspel i mixen, för att sedan mala ner allting till någon märklig sörja. Ironiskt nog är faktiskt plattformsdelen det som jag finner roligast i spelet, då körningen känns lite väl simplifierad och enkel.

Allting utspelar sig på någon grinig och tyskbrytande barons nöjesfält. När Crash och hans vänner är på besök på nöjesfältet, går strömmen - någon har stulit strömkristallerna (OH NO!). Detta leder så småningom till att den griniga baronen anordnar en rad racetävlingar...ja, ni förstår att handlingen inte är av Bergman-klass, men det hade väl ingen förväntat sig heller?

Och vad vore ett komplett go kart-spel utan vapen, våld och förstörelse? Delen Tag Team i titeln härstammar från spelets specialfunktion. Nej, det är faktiskt inte, häpna igen, en ren kopia på Mario Kart: Double Dash, utan faktiskt något eget och originellt. Genom ett knapptryck börjar din bil blixtra blått, och kör du då ihop med ett fiendefordon transformeras era fordon ihop till ett megafordon, med vapen. Du får välja om du vill köra eller skjuta i det här skedet. Skjuter du, tar en datorspelare över körandet, och du kan fokusera allting på att spränga motståndarna till småbitar. Totalt finns det åtta olika karaktärer i spelet, de flesta klassiska figurer från tidigare spel. Varje karaktär har sitt specifika vapen när de smälter samman med någon annan, allt från missiltorn till monterade kulsprutor och eldkastare.

Och åter igen känns det som att själva körningen hamnar i skymundan. Och det är just det som är spelets största problem, att man inte vet vad man vill göra. Vill man göra ett renodlat plattformsspel eller ett go kart-spel så gör det, men håll inte på att blanda på det här viset. Det gör att båda sakerna snabbt blir tråkiga då ingen av sakerna känns genomarbetade.

Allting låter även väldigt illa. Vare sig det handlar om rösterna till karaktärerna eller musiksnuttar i menyer känns det som tortyr mot flertalet av kroppens sinnen. Faktiskt föredrar jag Marios knackliga mafiosoengelska med "Letse GOOO" som huvudfras framför den torra amerikanska som Crash och hans vänner hivar ur sig. Grafiskt är allting väldigt färgglatt och smetigt. Med smetigt menar jag just det. Allting ser ut som att en fyraåring varit där med fingerfärg och kletat, smetat och kladdat loss på inredningen. Lila, rosa, grönt och gult i chocknyanser gör inget öga glad, även om miljöerna passar in i sammanhanget. Körmässigt är det mest raksträckor med någon enstaka sväng då och då. Men som sagt, spelet handlar ju inte om att köra, utan om allt annat.

Som jag skriver i början är spelet relativt kort för den ensamme spelaren. Multiplayer finns såklart att tillgå. Och här är faktiskt en av spelets ljusare punkter. Eftersom vapenarsenalen är så pass utvecklad känns spelet i vissa stunder som ett Twistad Metal Black, fast inslaget i ett rosa paket med lila snörning. Banorna är stora, hyfsat öppna och bjuder in till flertalet timmars underhållning. Kontrollen är inte heller på något vis störande, vilket faktiskt gör att multiplayer till spelets största köpargument.

Jag har i ärlighetens aldrig haft mycket till övers för Crash och hans sällskap. Designen på den brandgula räven får det att värka lite i huvudet, och allt runt omkring känns bara skrikit och väldigt opersonligt. De tre första spelen i serien till Playstation var förvisso rätt underhållande, men hans sidospår kommer inte ens i närheten av vad Mario kan åstadkomma inom samma genre.

Crash Tag Team Racing
Crash Tag Team Racing
Crash Tag Team Racing