Creative är inget vidare kreddigt märke. Man tillverkar konsumentprodukter för massorna och i hifi-kretsar har man länge varit lite av ett skämt. Det tror jag visserligen inte Creative bryr sig om, man tjänar massor av pengar ändå. Men det är så det är.
Med Aurvana-serien försöker Creative sedan en tid nå även de mer kräsna kunderna, som annars antagligen skulle fnysa åt märket. Och hittills har man inte gjort bort sig.
Svåröppnat
Nya lurarna Aurvana In-Ear3 ger ett lika lovande intryck som sina föregångare. Priset är högt (runt 1.500:-) och designen har den där svängda lite snäckaktiga designen som mer professionella märken som Westone och Shure länge haft. Förpackningen är också påkostad - först några mattsvarta lådor med suggestiva bilder på, sedan kommer någon form av plast-terrarium i vilket lurarna hänger suspenderade. Det hela är väldigt komplicerat att få upp men av någon anledning känns det faktiskt lite lyxigare ju krångligare det är att öppna.
Smart men en smula bräckligt
Nåja, till slut har jag In-Ear3 i handen. Designen är snygg och den brunaktiga kromfinishen går igen på kontakten och sladdclipset. Sladden känns lite mjukare än hos föregångaren och det är bra. In-Ear2-sladden tenderade nämligen att bli väldigt stel i kyla och det kombinerat med att de satt mycket tätt i örat (annars en bra egenskap) gjorde att vibrationer fortplantades rakt in i örat och under en rask promenad i vinterkyla kunde bullret från sladden ibland bli så högt att det överröstade musiken.
Andra detaljer som är värda att nämnas är strain relief där sladdarna möter lurarna - en funktion som är viktig eftersom sladden i de flesta in-ears är fast och om den blir glapp kan man ofta betrakta lurarna som trasiga. In-ears är givetvis bräckliga saker och bör hanteras försiktigt för att hålla så länge som möjligt.
Just bräckligheten är en sak som gör att lurar till det här priset ibland kan vara ett dåligt köp. Ljudet (och vi kommer dit!) kan vara hur bra som helst, men dyra in-ears håller däremot inte längre än lite billigare och om de måste köpa nya efter bara något år, ställer sig givetvis många frågan om inte de där lurarna för 5-600 duger väl så bra som de, för tre gånger så mycket.
Ljudbilden
Creative utlovar "studio quality sound" vilket är ganska konstigt när man tänker efter. Ingen vill nämligen ha "studioljud" utanför en studio eftersom studioljudet är tänkt att avslöja svagheter i skivmixen, inte få den att låta så bra som möjligt. Men lyckligtvis handlar det bara om en marknadsförings-klyscha precis som "Auraseal (TM)", vilket om ni undrar är Creatives namn på små svarta gummibitar. Nåja, marknadskillarna ska ha jobb, de också.
Med en sådan smart design och ett sådant högt pris måste ljudet vara i toppklass för att matcha - och det är det. Vid en genomlyssning av lite blandad musik serveras jag ett luftigt, rymligt och balanserat ljud ur In-Ear3. Viss betoning finns på mellanregistret och antagligen är det detta som ger dem den fina klarhet de besitter. Basen är rund och tung utan att offra detaljrikedom. För lite "lättare" musik med mycket olika ljud (tänk Björk) är det här de perfekta lurarna. En väldigt trevlig genomlyssning.
När ingen musik spelas hör jag vid ett par tillfällen ett svagt, högfrekvent pip som upphör efter någon minut. Det är svårt att säga om detta kommer ur lurarna själva eller ur utrustningen men jag har aldrig hört det tidigare.
Jag hyllade Creatives tidigare Aurvana-lurar och det finns ingen anledning att göra något annat nu. In-Ear3 är ett par ambitiösa och väldigt välljudande in-ears som trots att högt pris motsvarar förväntningarna. Men sladden är tunn och lurarna lätta så förvara dem säkert om du inte vill köpa nya om ett år. På tal om ett år: jag hoppas Creative fortsätter den fina tradition man påbörjat här och släpper nya modeller 2012.