Dancing Stage Fever

Dancing Stage Fever

Konami dansar vidare, men har Fever egentligen något att tillföra jämfört med sina föregångare?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen för säkerhets skull: få saker är lika roliga som att spela dansspel. Men det är i praktiken bara Konami som utvecklar spel i genren och de skulle nog behöva lite konkurrens. Innovationen har i stort sett stått still sedan föregångaren Dancing Stage Megamix, men det är ju alltid ett gäng nya låtar att dansa till.

Spelet fungerar alltså precis som det ska. Pilar rusar över skärmen i takt till musiken. Tryck på rätt knapp i rätt takt och du klarar dig, annars stängs skärmen med en smäll och du blir förolämpad av kommentatorn. Även om det går att spela med en vanlig handkontroll blir det aldrig lika roligt. Dansmattor är inte särskilt dyra, men de billigaste modellerna slits snabbt ut och är inte lika precisa, så om du verkligen vill ägna dig helhjärtat åt Dancing Stage är import av tjocka vadderade mattor eller rentav metalldito ett måste.

Tyvärr ligger Dancing Stage Fever fortfarande på en vanlig CD-skiva liksom föregångaren. Det innebär ett ordentligt begränsat utbud låtar: bara 29 stycken! Detta är nästan ett skämt om man råkar känna till att den senaste japanska versionen Dance Dance Revolution Extreme ligger på en DVD och har över 100 låtar. Jag är medveten om att japanerna har hållit på längre, men det betyder väl inte att vi européer hela tiden ska tilldelas budgetversioner som fortfarande kostar lika mycket som de välpackade japanska utgåvorna? Det finns förresten en PSone-version av Dancing Stage Fever som innehåller ännu färre låtar. Det är ganska oförståeligt eftersom Party Edition som släpptes tidigare till PSone faktiskt hade över 50 stycken.

Dock ska det påpekas att låtvalet är ganska bra. Vi slipper både Kylie Minogue och S Club, men får i gengäld Ace of Base (All that she wants) och Spice Girls (Wannabe). Andra trevliga nylicensierade låtar är Teenage Kicks och den ösiga The Boys are Back in Town. I övrigt är det den vanliga blandningen av nya remixar på gamla danslåtar från DDR/Dancing Stage-serien och så några nykomlingar. Särskilt trevlig är den pampiga Kakumei. För att möjligtvis försöka lugna fansen har Konami lagt in MaxX Unlimited, ytterligare en "omöjlig" låt från Dance Dance Revolution Max 2. Men det är också den enda låten som går att låsa upp.

Det går alldeles för snabbt att spela sig less på låtarna i det här spelet. Precis som sina föregångare i Europa är det underhållande för stunden, men vill man ha ett dansspel som håller är det fortfarande bara Japan-import som gäller. Hur svårt kan det vara att sätta ihop en DVD-skiva med sjuttio blandade DDR-hits, tjugo licensierade låtar (t ex lysande We Are The Champions, Cartoon Heroes och Center of the Heart från japanska utgåvor) och tio remixade Konami-hits från t ex Castlevania, Metal Gear Solid och övriga musikspel? DET spelet skulle jag gärna spela.

(Om du vill veta mer om dansspel och få experttips kan du besöka DDRsverige.com. Bilderna är från PSone-versionen.)

Dancing Stage Fever
Dancing Stage Fever