Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Island 2

Dead Island 2

Vi har provspelat de första uppdragen ur det problemkantade Dead Island 2, som äntligen är på väg efter drygt tio års utvecklingshelvete...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Att säga att Dead Island 2 är definitionen av ett utvecklingshelvete är väl i det närmaste en underdrift. Det har flyttat runt mellan olika utvecklare som en slags oönskad vandringspokal där Techland (som gjorde originalet som släpptes 2011) inte fick förtroendet att göra uppföljaren, där Yager Development istället fick chansen.

Utvecklingen gick dock tydligen inte bra och det blev istället Sumo Digital som fick ta över. Men det gick inte heller bra, varpå utvecklingen flyttades till Dambuster år 2019. Under hela tiden har det varit kompakt tystnad kring projektet och det enda vi haft att gå på är den ljuvliga trailer som släpptes år 2014, vilken visade ett soligt zombieäventyr i Los Angeles. Så hur mycket av detta har i slutändan faktiskt överlevt till det färdiga spelet?

Dead Island 2
Zombies kommer i alla möjliga former och utföranden och det gäller att välja rätt vapen med rätt modifikationer.
Detta är en annons:

Svaret är en hel del faktiskt, något som står klart redan tidigt i äventyret. Den kaliforniska zombieapokalypsen utvecklas snabbt i en presentationsvideo som tydligt illustrerar att gravallvar inte är vad man eftersträvat. Efter en kort presentation får jag chansen att undkomma den uppenbarligen dömda staden Los Angeles (refererad till som Hell-A) i ett flygplan som en av sex karaktärer, alla med egna för- och nackdelar. Här har vi till exempel den paralympiska Amy, en asiatisk dam som arbetar med snabbhet, den gatusmarta Bruno som ser så alternativ ut han någonsin kan samt stuntstjärnan Carla som fungerar som en typisk tank. Själv fastnar jag för Ryan, klädd i brandmansmundering och till synes redo för allt. Han är dock manlig strippa snarare än yrkesutbildad för katastrofer, men fungerar ändå utmärkt som tank.

Det vore dock inte mycket till spel om jag faktiskt fick undkomma katastrofen och fick leva loppan på någon säker plats i väntan på att världen ska återgå till det normala. Planet kommer därför inte långt och äventyret kan börja. Mitt första uppdrag blir att ta mig till en kändis i Bel-Air som jag träffat på planet. Problemet är bara att jag blivit biten och därmed är på väg att bli zombie, bara det att det inte tycks hända. Ryan är alltså immun.

Redan tidigt i spelet känner jag hur jag har komplett kontroll över allt som händer då spelkontrollen är upplagd exakt enligt standardmallen. Jag kan hoppa, ducka, slå saker, kasta grejer, tända en ficklampa och allt sitter intuitivt på de knappar jag förväntar mig. Man kan absolut inflika att saker som inte är trasiga inte bör lagas och förändring bara för sakens skull är ofta onödigt.

Dead Island 2Dead Island 2
Striderna saknar lite tyngd men är höjdpunkterna i Dead Island 2.
Detta är en annons:

Men tyvärr är det inte enda området där jag får känslan av att Dambuster inte riktigt har kapaciteten att göra något nytt, utan hänfaller åt gamla hjulspår. Det var länge sedan jag spelade Dead Island, men det går väldigt fort att känna att detta i lite för hög grad spelmässigt känns som en direkt och ursnygg (för detta är ett läckert spel, tro inget annat) efterföljare till ett spel från 2011. Nu ÄR det ju såklart en efterföljare till ett spel från tolv år sedan, men det är 2023 och det borde spelmässigt ha hänt mer.

Några exempel på vad jag menar är att du ofta får uppdrag som helt enkelt går ut på att rensa ett område från framrusande zombies innan någon ny händelse kan triggas igång. Och redan i den förhandsversion jag spelade hann jag med lite för många dörrar som saknade batterier (vem sprang runt och slet ut alla batterier under apokalypsen?) jag behövde leta efter, alternativt bara kunde öppnas med en dörrnyckel som jag också behövde rusa runt och leta efter. Upplägget känns helt enkelt lite väl gammaldags, eventen i storyn måste erbjuda ett mer dynamiskt och överraskande upplägg än att bara lassa på med vad som i grunden är exakt samma modell som det första Resident Evil etablerade på 90-talet.

Dessutom börjar det kännas lite fånigt att springa omkring med en massiv kofot som behöver repareras på en arbetsbänk efter att jag slagit två svampiga zombies i huvudet med den. Inte heller är jag stormförtjust i att behöva samla ihop massor av råmaterial överallt för att ha tillräckligt för att kunna fixa till den biljardkö jag använder för att dräpa fiender med. Det drar ned tempot och inte sällan känns det frustrerande att inte kunna plocka upp den tygbit som ligger precis framför mig för att jag inte står på exakt rätt ställe.

Dead Island 2
Du kan utföra Mortal Kombat-inspirerade avrättningar.

Lyckligtvis har Dead Island 2 andra saker som talar för det. Först och främst har vi som sagt systemet med reparationer, som även inkluderar förbättringar. Så länge du har nog med råmaterial kan du både fixa till dina tillhyggen så ditt tunga järnrör kanske kan hålla för att slå ihjäl en handfull zombies till med - samt uppgradera dem. Sistnämnda kan ge sådant som mer skada, eller att elchocka dina offer men även andra egenskaper. Jag ser fram emot att få utforska mer av detta i det färdiga äventyret.

Dessutom finns ett kortsystem som utvecklarna är stolta över. I princip fungerar det som ett level-träd där du kontinuerligt byter ut kort för att du alltid ska ha de egenskaper du vill ha. Även om denna förtittsversion (som var några timmar lång) inte gav massor av grejer att prova på, hann jag exempelvis bestycka mig med kort som gör att fienden tar skada när jag tar liv och att lyckade combos gör mig mer stryktålig. Här finns ett potentiellt väldigt intressant system jag hoppas mycket på.

Något det också snackats mycket om är det faktum att du i Dead Island 2 verkligen kan slå dina motståndare i stycken. En välriktad träff mot en zombiekäke får den att dingla olustigt, medan ett bra hugg mot bålen blottar tarmpaketet, och så vidare. Själv fann jag det väldigt effektivt att bearbeta fiendens ben. Slår jag av dem blir det betydligt mer behändigt att hantera de krypande rackarna. Medan systemet med tydligt synliga skador där jag slår mest är grafiskt lullull, gillar jag verkligen att kunna få direkt-feedback på vad mina vapen och attacker leder till. Dessutom finns en stamina-mätare att ta hänsyn till som avgör vilka attacker som är mest gångbara för tillfället, samt ett parry-system som inte bara räddar liv utan hjälper dig göra Mortal Kombat-inspirerade kontringar.

Dead Island 2
Förbered dig på att få besöka ett lite mindre idylliskt Los Angeles än vi är vana vid.

Tyngden i striderna är inte helt hundraprocentig dock. Drämmer jag en golfklubba i kraniet på någon med all Ryans kraft, så vill jag att det ska kännas mer än det gör här. Med det sagt är spelkontrollen fortfarande bra och det är roligt att prova på vad olika vapen ger för fördelar i striderna. Dessutom går det ibland att använda miljöerna till min fördel på olika sätt, även om dessa i demot var rätt förutsägbara, såsom att elektrifiera blöta zombies, knuffa dem från kanter eller tända eld på dem om de står i olja.

Jag hade spontant hoppats på något lite mer modernt från Dead Island 2. Mycket känns lite för hemtamt och välbekant, och inte sällan direkt gammalt. Samtidigt finns väldigt mycket som lovar gott, ta bara en sådan sak som att det är ett äventyr i badande solsken, till synes i paradiset. Striderna må sakna tryck, men de är fortfarande hektiska och roliga, och det går verkligen att snickra sin slagskämpe på det sätt som önskas. Dessutom känns Hell-A som en underhållande och otroligt snygg plats att få utforska, och man kan ofta få en föraning om vad som hänt i en övergiven bostad när katastrofen hälsade på, som en sorts kul detalj för att sätta stämningen. Kort sagt ser jag fram emot det färdiga spelet, för med lite mer kreativitet och överraskningar finns potential för något riktigt bra.

Relaterade texter

8
Dead Island 2Score

Dead Island 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter orimligt lång väntan och en definition av begreppet utvecklingshelvete är det nu äntligen dags att få spela Dead Island 2, har det varit väntan värt?



Loading next content