Deadlight

Deadlight

Microsoft fortsätter Summer of Arcade med ett spel som är raka motsatsen till den ljuva sommaren. Välkommen till en värld av mörker och ond, bråd död. Välkommen till Deadlight...

När vi får bekanta oss med Randall Wayne har hela hans värld redan raserat. Nordamerika har drabbats av pandemi som förvandlat nästintill alla invånare till zombies - och hans familj saknas. Deadlight är en berättelse om en ensam och desperat man som tvingas vandrar genom en mörk och livsfarlig värld. Det är nästintill omöjligt att inte ta upp likheterna med indiefavoriten Limbo, men här är metaforer och skuggor alltså utbytta mot hungriga zombies och hänsynslösa vildar.

Deadlight
Miljöerna är helt fantastiska och bjuder på en detaljrikedom som är högt över vad vi är vana vid från nedladdningsbara spel.

Som Randall får vi med bra parkourflyt springa, hoppa och klättra genom 80-talets Seattle i jakt på hans familj. Och på vägen väntar såklart mystiska karaktärer och horder av odöda. Eldyxor och ammunition spelar lika viktiga roller som pussellösningen och plattformandet, men det är oftast mer spännande att fly en grupp zombies än att stanna kvar och slåss. Detta eftersom striderna är medvetet underutvecklade och begränsade. Randall kan svinga sin yxa men blir snabbt trött, och hans skjutvapen kräver enorm precision för att man inte ska få slut på skott.

Dessa designval får Deadlight att kännas mer som ett survival horror-spel, men det är knappast lika oförlåtande som många av dem kan vara vid dödsfall. Detta leder tyvärr till att man inte tar fienderna på lika stort allvar, men med det sagt finns det ett antal sekvenser som är riktigt spännande trots det, och det är då man nästan tas tillbaka till genrens glansdagar. Det är nämligen inte monstren som står för skrämselfaktorn i Deadlight, det är snarare själva obehaget som vävts samman av många av spelets komponenter.

Deadlight
Att som Randall ta sig fram parkourskuttandes i 80-talets raserade Seattle är en ren fröjd.

Inget av det här hade spelat någon roll om utvecklarna Tequila Works inte hade gjort ett så pass fantastiskt jobb med spelets miljöer och dess atmosfär. Här finns en detaljrikedom vi sällan skådar i nedladdningsbara spel. I de mer öppna utomhusmiljöerna gillar kamera att zooma ut och visa upp Deadlights mörka landskap, med regniga oväder och naturens grönska som tycks vinna kampen mot samhällets utslitna motorvägar. Trots att Seattle förfallit så är känns det hela ändå märkligt vackert. Tyvärr kan det blir lite väl grötigt bland polygonerna när kameran dras tillbaka för långt, vilket gör det svårt att navigera och utskilja fienderna på skärmen.

Det här problemet finns som tur var inte i inomhusomgivningarna, där allting istället är klaustrofobiskt. Dessa byggnader husar många dödliga fällor, och även om spelet i sig är så linjärt som ett tvådimensionellt plattformspussel kan bli så finns det ett antal hemliga rum att hitta, som är fyllda med föremål som faktiskt är belönande att samla på. De fyller inte endast ut Randalls journal med intressant bakgrundshistoria, några av dem är även minispel som går att pröva på i huvudmenyn.

Deadlight
Deadlight känns lite för kort, men att man vill ha mer är ju samtidigt såklart ett gott tecken.

Deadlight kommer som en frisk fläkt på den nedladdningsbara marknaden. Det är ett spel som bjuder på en spännande och gripande upplevelse med lite mer substans än många andra digitala spel. Men som vanligt finns det där klassiska minuset; äventyret är alldeles för kort. Det gör dock inte det som väl finns här sämre på något sätt, och känner du att du väntat på en slags andlig uppföljare Limbo och The War of the Worlds så lär Randall Waynes resa genom Seattle inte göra dig besviken.

Deadlight
Deadlight
Deadlight