
Black Myth: Wukong var ett av de mest omtalade spelen under 2024. När det kinesiska actionrollspelet lanserades i augusti möttes det av idel hyllningar, men kom initialt bara digitalt. Trots att den fysiska versionen kom lite senare, så menar utgivaren PM Studios att den blev en oväntad ekonomisk räddningsplanka för delar av spelindustrin.
I en intervju hos The Gamer under LVL UP Expo i Las Vegas berättade PM Studios VD Mike Yum om genomslaget för en fysiska utgåvan:
"I wish I could reveal the number, but those guys [Game Science] are very private and I respect that. But it's shown me and all the distributors and partners and retailers out there that it's very healthy still.
I got a lot of calls like during Christmas and after the New Year's thanking me and saying that it saved their business."
Även om det inte finns några exakta siffror för hur den fysiska utgåvan sålt, är det värt att notera att Black Myth: Wukong nyligen passerade 25 miljoner sålda exemplar. Rimligen har alltså en betydande mängd sålts i fysisk form, vilket ändå betyder att det kan ha varit en räddningsplanka för många företag under årets mest intensiva shoppingperiod.
Har du själv spelat Black Myth: Wukong - och valde du att köpa det fysiskt eller digitalt?