Öppna världar i spel är något som många har delade uppfattningar om, trots att de inte nödvändigtvis påminner om varandra alls. Det finns exempelvis världar som den i L.A. Noire, vilken har ett rent kontextuellt syfte, och sedan har vi The Legend of Zelda: Breath of the Wild, där allt är dynamiskt och sammanhängande.
Diablo IV verkar vara något däremellan. I en intervju hos IGN (via PC Gamer) säger director Joe Shely att den öppna världen i spelet i första hand tjänar ett narrativt syfte:
"One of the concerns about putting 'open world' in a big neon sign and flashing that sign is that people have that notion of the Breath of the Wild kind of, 'Oh, it's completely organic and I can go anywhere and do anything and eventually I can figure it out for myself.' That's not really our story. Our story allows for non-linearity, but there is a story. We wanted to have a beginning, middle, and end. We wanted to start a certain place, we wanted to end at a certain place."
Du kan se senaste gameplay-trailern nedan, som bland annat visar upp nämnda spelvärld.