Svenska
Gamereactor
nyheter
Halo: The Master Chief Collection

Den skräckinjagande Halo-fienden The Flood inspirerades av klassisk barnbok

Den person som designade dessa fasansfulla varelser förklarar nu varför de till slut kom att se ut som de gör...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av de mest fruktade och även hatade fienderna i Halo-serien är The Flood, parasitorganismen som hotar allt liv i universum. Varelserna är skrämmande och motbjudande att se på och känns tydligt inspirerade av skräckfilmer - med det är faktiskt inte där vi hittar inspirationen till dem.

I en Rolling Stone-intervju med två före detta Halo-veteraner som var med och designade serien i dess barndom, avslöjas nu hur The Flood kom till. Robert McLees var personen som skapade The Flood-designen, och han berättar att det faktiskt är från barnböckernas värld inspirationen kommer ifrån efter att först ha misslyckats med några försök:

"When the Flood became something other than an infection, it looked like a cross between a house centipede and a blood sausage. That was disgusting, but didn't look very mobile. So, there's this shape that had been skittering around in the shadowy parts of my brain that became the classic infection form."

Så vad var det då som istället fick allt att klaffa? Jo, barnboken The Saggy Baggy Elephant:

"When my daughter was born, I gathered up all those Golden Key books I remembered from my own childhood so I could read to her before she went to sleep at night. And there it was, in The Saggy Baggy Elephant, a palm tree launched into the air by dancing elephants — the weird shape that had been haunting my subconscious mind for thirty-odd years. That was the basis for the Flood Infection Form."

denna länk kan du kolla en uppläsning ur boken ifråga, och visst kan man förstå vad McLees menar. Men nu vet vi detta, och frågan är väl om The Flood någonsin kommer kännas lika skrämmande igen?

Halo: The Master Chief Collection
Halo-konceptbild med The Flood, designad av Halo Studios med Unreal Engine 5.

Tack Rock Paper Shotgun

Relaterade texter

Nu kan du spela Halo 2-demot från E3 2003

Nu kan du spela Halo 2-demot från E3 2003

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Genom åren finns där en handfull ögonblick från E3 som kommit att bli historiska. Shigeru Miyamoto viftandes med mästarsvärdet på scenen, Sonys avslöjande av priset för...



Loading next content