Sydkoreansk buddhistorden inviger robotmunk för att locka unga
Även uråldriga religiösa institutioner tvingas hänga med i utvecklingen, och robotmunken har nu avlagt sina löften...
Att gamla traditioner har svårt att överleva i vår uppkopplade och hyperinternationella värld. Sydkorea är inget undantag och allt färre unga besöker landets buddistiska tempel. Men bara för att buddismen är uråldrig, betyder det inte att den inte kan moderniseras och nu rapporterar The Korea Times att en ny munk ska locka ungdomar.
Det handlar om Jogye-orden som fått förstärkning av Gabi, och det unika med den här munken är att det inte är en människa - utan en robot. Som sig bör har det funnits löften att avlägga även för Gabi, som att hänge sig åt Buddha och de heliga lärorna samt inte skada någon (varken människor, djur eller robotar). Seong Won från Jogye-orden kommenterar namnvalet:
"We tried to give a name that is not too hard to pronounce and old-fashioned, and a name that stands for spreading Buddha's mercy around the world."

