LIVE
HQ
logo hd live | Phantom Fury
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      nyheter

      Den totala speltiden under 2023 dominerades av Fortnite

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Enligt en ny rapport från bransch-vetaren Newzoo står det klart att spelmarknaden växer så det knakar och nådde under 2023 upp till vinster av hissnande 93,5 miljarder dollar, vilket är en ökning med hela 2,6%. Det är emellertid inte fullt så goda nyheter för hela spelbranchen som man på förhand kan tänka sig, för om man tittar närmare på var dessa pengar tjänas så är det en liten mängd giganter inom industrin som kammar hem de stora slantarna.

      Den totala speltiden under 2023 dominerades av Fortnite
      Fortnite regerar spelvärlden.

      I samma rapport går det nämligen att utse en klar vinnare som fullkomligt dominerar allt motstånd och ligger ohotad etta till samtliga format. Spelet i fråga heter naturligtvis Fortnite och har, som du såklart vet, blivit en enorm succé de senaste åren. I topp återfinns givetvis även andra väletablerade namn som Minecraft, Grand Theft Auto V och Roblox, vilket är intressant ur en annan synvinkel. De är alla förhållandevis gamla spel vid det här laget, vilket är temat för en stor del av rapporten som visar att hela 60% utav den totala speltiden år 2023 tillbringades i titlar som är över 6 år gamla, samtidigt som nyare spel endast plockade hem cirka 23% av publikens sammanlagda uppmärksamhet. Utav dessa nymodigheter gick dessutom hälften av speltiden till titlar som årligen välsignas med nya installationer, i stil med Call of Duty och Madden. Bara cirka 8% av den totala speltiden tillbringades med titlar som inte förnyas med årliga uppföljare, som Baldurs Gate 3 och Alan Wake 2.

      Vad detta pekar på är i mångt och mycket att det verkar vara svårt för utvecklare att satsa på något annat än etablerade live service-modeller i dagens marknadsklimat, då rapporten så tydligt visar på var någonstans den stora spelarbasens intresse ligger. Att skapa helt nya varumärken. Newzoo skriver också i rapporten att "It will be increasingly challenging to grow a game's playerbase," och lägger sedan till att "particularly in our current landscape, where evergreen titles and robust content pipelines reign supreme."

      Vad säger du, ligger framtiden i live service?

      Den totala speltiden under 2023 dominerades av Fortnite
      Ett fantastiskt framgångsrikt spel, helt klart, som attraherar en allt yngre målgrupp för varje år som går.


      Loading next content