Desperados 2: Cooper's Revenge

Desperados 2: Cooper's Revenge

Vilda västern på din dator eller smygarstrategi med stövlarna på

John Cooper är tillbaka och den här gången måste han rädda sin bror. Till sin hjälp har han det gamla goa gänget med prisjägare från det förra spelet. Det som först slår mig när jag startar spelet är att grafiken har fått sig en rejäl skjuts sedan sist. Den är kanske ingen prisvinnare, men funktionell och man får lite sköna Zeb Macahan-känningar på en gång. Det andra som slår mig är det taffliga intruktionsläget. Det här är ett svårt spel och man hade behövt en bättre vägledning än den som spelet erbjuder. Nåväl, har du sett en riktig cowboy köra en tutorial? Inte jag heller!

Spelet är väldigt likt Andra-världskrigsspelet Commandos. Spelvyn är ungefär som i ett realtidsstrategispel, men med möjligheten att zooma ner ända till en förstapersonsvy. Något som är bra när man måste göra något med mer precision. Grafiken är i 3D och fungerar riktigt bra även om det ibland kan kännas som om speles nivåer är lite sparsmakade på innehåll och tidstypiska detaljer.

Precis som i andra spel av den här typen finns det oftast olika karaktärer att välja mellan. Alla har olika färdigheter och man måste använda dem på rätt sätt och på rätt ställe för att ta sig vidare. Nivåerna är inte speciellt stora, men kryllar ofta av fiender. Efter som de oftast är många och välbeväpnade medan man själv bara har hjälp av en lungsjuk doktor, en glädjeflicka vid namn Kate och en galen dynamitard så är det bäst att smyga som en räv om natten. För att göra det lite lättare att ta sig förbi sina fiender så kan man både slå på markeringar som visar var fienderna tittar åt för håll samt ta hjälp av kartan där alla karaktärer på banan visas. I westernspel måste det ju skjutas revolver och det får man göra även här. Även om man lagt till ett slags förstapersonsläge som borde vara klockrent när det är dags för pang-pang så siktar man långsamt och det är aldrig tal om någon snabbare skjutaraction. Den här kompromissen har man säkert varit tvungen att göra för att man helt enkelt inte ska frestas att bara springa runt och skjuta ihjäl sina fiender istället för att smyga runt den. Oavsett så är det trist när man är van med en betydligt större precision och frihet från ett förstapersonsläge.

Spelet lider allvarligt av några andra saker. Det mest frustrerande är svårighetsgraden. Jag brukar ofta gnälla på spel som är för lätta och inte ger det minsta lilla utmaning. Uppenbarligen är jag aldrig nöjd. Desperados 2 är istället ofta helt oförlåtande svårt. På det där irriterande sättet som får en att tro att det inte bara är man själv som är kass utan att spelet också är dåligt konstruerat. Sådant kan döda den mest livaktiga spelglädjen. Kontrollen är också ett kapitel för sig. I spel där millimeterprecision och timing är kritiskt för ens överlevnad går det inte att ha en fumlig och oprecis kontroll. Att hela upplägget känns lite förlegat hjälper inte heller. För även om spelet är svårt så är fienderna rejält puckade och oinspirerat programmerade. Ibland bryr de sig inte alls om att polaren ett par meter brevid fick smaka bly, medan de andra gånger anfaller i flock för att man råkade kliva på en torr kvist.

Desperados 2: Coopers Revenge är ett spel av en typ man inte ser så ofta och bara det är uppfriskande. Att det sedan utspelar sig i en läcker, om än klichéartad, westernmiljö gör inte heller det hela sämre. Det går inte att sticka under stol med att spelet har problem. Men är du redo för en rejäl utmaning, är utrustad med en osedvanligt stor portion tålamod och ett par slitna cowboyboots så varför inte?

Desperados 2: Cooper's Revenge
Desperados 2: Cooper's Revenge
Desperados 2: Cooper's Revenge