Svenska
Gamereactor
recensioner
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Adam Jensen är tillbaka med tillhörande inbyggda solbrillor och kroppsförbättringar. Kim har ålat i fler ventilationstrummor än vad han kan räkna till..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Fem år har gått sedan Deus Ex: Human Revolution släpptes och under den tiden har Square Enix och Eidos Montreal pulat med uppföljaren. Jag gillade Human Revolution men jag blev inte helt blåst av stolen av det. Ett kompetent actionrollspel med stabila grunder men med ett utförande som kändes aningen oborstat. På förhand hoppades jag att uppföljaren skulle behålla föregångarens styrkor, samtidigt som det förbättrade de områden som behövde poleras. Efter en del förseningar har det äntligen blivit dags och det är med hög förväntan jag startar upp spelet för första gången.

Det slår mig ännu en gång: Adam Jensen är en hård kille. Bokstavligt talat. Han har mer augmenterade kroppsdelar än organiska efter inledningen i förra spelet och är nu bättre än någonsin på att nyttja all kraft har har innanför sitt mänskliga skal. Jag får ta del av en lång och detaljerad introduktionssekvens som gör ett bra jobb att berätta vad som hände under Human Revolution och det kommer säkerligen uppskattas av både gamla aug-rävar och nykomlingar till serien. Första uppdraget tar vid och jag befinner mig i Dubai. Jag ska givetvis inte gå in för djupt på spelets grundläggande story här men det första uppdraget är det som sätter tonen och drivet för resten av äventyret.

HQ
Detta är en annons:

Som titeln antyder står världen inför stundande kaos. Mänskligheten är uppdelad i två olika läger - de augmenterade och de som är "normala". Det är en dyster stämning över spelets hubvärld, staden Prag, och poliser finns praktiskt taget överallt redo för kika på dina papper om du gör minsta fel. Tack vare ett par händelser tidigt i spelet är de augmenterade ännu mer utsatta och självklara saker som att åka tunnelbana måste göras på rätt sätt och i rätt vagn för att inte dra för mycket uppmärksamhet till sig. När själva introduktionen är avslutad befinner jag mig i en lägenhet i Prag. Här öppnar spelet upp sig och jag kan välja fritt vad jag vill göra. Sidouppdragen är tydligt separerade från huvuduppdragen och utöver det ligger Prag vid mina fötter och jag kan utforska bäst jag vill. Den öppna strukturen gör att det är jag som spelare som sätter tempot och ju djupare jag utforskar Prags gränder och byggnader desto mer lär jag mig om världen och bakgrundshistorian.

Vissa sidouppdrag tilldelas genom naturlig framfart i spelet men då och då stöter jag på obskyra personer som behöver hjälp med något eller någon. Det kan röra sig om precis vad som helst, tidigt får jag veta av vår säkerhetspersonal att någon har försökt hacka sig in i vårt nätverk till vår hemliga bas (som utåt ser ut som export/import-firman Praha Dovoz) och det blir upp till mig att ta reda på vad pågår. Detektivarbetet tar mig så småningom ner i trånga gångar under staden där jag stöter på redaktionen för en liten motståndstidning som har svurit på att avslöja alla konspirationer de kan. Jag ber dem snällt att låta ärendet vara ifred då det pågår viktiga saker där. Givetvis är redaktörerna inte särskilt sugna på detta och jag kan välja att dra vapen för att eliminera hindret eller lösa problemet genom att erbjuda dem en gentjänst.

Deus Ex: Mankind Divided
Spelets hubvärld är nedlusat av arga poliser som verkar hysa kraftigt agg mot de augmenterade medborgarna.

Sidouppdragen är verkligt briljanta i sitt upplägg och utförande. Merparten av dem innehåller intressanta och välutvecklade karaktärer och berättelser och de kan klaras av på en mängd olika sätt. Det är inga som helst problem att lägga en timme eller mer på ett och samma uppdrag och alla är såpass varierade att det blir ett nöje klara av dem. Det är samtidigt ett bra sätt att öka på sina färdigheter och lära sig små tips och trix och givetvis få erfarenhetspoäng att kunna gå upp i nivå med.

Detta är en annons:

Tyvärr känns inte spelets huvudstory ens i närheten av lika intressant och välskriven som många av sidouppdragen. Det börjar bra och bäddar för en härlig resa med många svängar och konspirationer men när sluttexterna rullar kan jag inte låta bli att känna att det saknas en handfull uppdrag. Det gapar tomma hål i storyn, vissa karaktärer känns underutvecklade och många av händelserna är förutsägbara. Den utlovade bombastiska berättelsen som skulle vara fylld till bredden med konspirationer och överraskningar uteblir. Det är grymt synd, för jag vill minnas att dessa saker var någonting som Deus Ex: Human Revolution gjorde ordentligt mycket bättre och tyvärr står det sig nu som det sämsta med uppföljaren.

HQ

Spelmekaniskt blir det en del förändringar och det till det bättre men grundpelarna i Deus Ex: Mankind Divided är i stort sett intakta från föregångaren. Jensen är utrustad med allehanda kroppsförbättringar och det är upp till dig som spelare att bestämma vilka som ska brukas flitigast. Spelet straffar nästan aldrig ens val, även om det ibland kan kännas som att hackningen är lite väl viktig och vapenhantering är lite en aning stel och klumpig. Visst, ingenting måste hackas och det finns andra sätt att röja fiender ur vägen än skjutvapen, men det lyser ofta igenom att smyga och hacka taktiken är den som är att föredra. I riktig rollspelsanda kan du dessutom påverka situationer genom att snacka dig runt dem. Många gånger går det avstyra kommande händelser med rätt dialogval (det finns även en augmentation som hjälper till med detta) och det lägger till extra djup i spelets konversationer.

I grund och botten är Deus Ex: Mankind Divided ett rollspel men du kan alltså välja att spela det som en actionspel sett ur förstaperson, om du vill. Du kommer inte ifrån uppgraderingarna (om du vill kunna ta emot mer än ett par skott i plytet behöver du uppgradera dig) men möjligheten finns där om du vill köra en Rambo. Jag är allt som oftast rätt dålig på att smyga i spel, jag blir otålig och girig och då brukar det gå rätt dåligt. Trots det väljer jag den vägen den här gången. Jag investerar så mycket poäng jag kan i möjligheten att göra mig osynlig, röntgensynen och hackningen och jag föreställer mig själv sittandes i ett mörkt hörn och hacka sönder precis allt utan att kröka ett hår på någon. Det gick inte riktigt. Osynlighets-augmentationen är förvisso extremt hjälpsam men min energi tar slut väldigt snabbt efter jag har smugit omkring en stund eller oskadliggjort en inte ont anande fiende (vilket ofta innebär en hård smäll över örat).

Du får Praxis-poäng för allt du gör, oavsett om du väljer att skjuta dig genom spelet eller smyga vilket gör att uppdragen är öppna för dig att tackla som du vill. Du finns givetvis augmentationer som ger dig styrkor i det spelsättet du känner för att spela. Exempelvis kan du investera mycket i att kunna ta emot fler kulor och göra dig bättre på att hantera vapen. Kreativiteten som finns i spelets alla uppdrag är fantastisk, om du tror att du har kommit på en lösning kan du nästan räkna med att den går att utföra, det blir en otroligt belönande upplevelse och återspelningsvärdet blir också skyhögt.

Deus Ex: Mankind Divided
I Prag finns det stora samhällsklyftor och dessa skildras genom spelets uppdrag.

Utöver huvudspelet finns det ett spelläge som heter Breach. Det fungerar som ett utmaningsläge och kan närmast jämföras med VR-uppdragen från Metal Gear Solid-serien. Det gäller att ta sig igenom en hinderbana och ladda ner data på tid. Efter avklarade uppdrag belönas du med kort som låser upp nya vapen och andra fiffiga tillbehör som du kan bruka för att göra de svårare uppdragen lite enklare. Det är inga större förändringar från grundspelet rent mekaniskt och i slutändan fungerar det mest som ett kort avbrott från resten av spelet.

Efter att du har klarat av spelet kan du starta en ny runda med New Game Plus. Här får du behålla dina uppgraderade augmentationer och samtidigt möta ett tuffare motstånd. Det blir perfekt för att få klara av uppdragen på andra sätt än tidigare och se vad som händer när du agerar annorlunda på spelets val. Det finns även någonting som kallas för Jensen Stories som inte finns tillgängligt just nu men det verkar vara en form av nedladdningsbara uppdrag som ytterligare lägger till speltid.

Deus Ex: Mankind Divided
Många olika augmentationer finns att tillgå och med dessa kan du spela spelet på det sättet du vill.

Designen i Deus Ex: Mankind Divided är ofattbar läcker. Den mörka nedtonade färgpaletten för tankarna till renässansen och dess olika konsttekniker och det är estetiskt. Eidos har dock inte varit rädda för att addera mer färg den här gången och den mörka brun-orangea tonen från Human Revolution får ta ett steg tillbaka. Jag gillar verkligen cyber-renässansen och hur hur den fina överklassen har så starka kontraster mot den undre världen. Den tekniska biten är för det mesta bra den med. I hub-delen (alltså utanför uppdrag) är bilduppdateringen aningen ojämn och överlag varierar grafiken i kvalité. Vissa sekvenser är döläckra ur en teknisk synvinkel medan andra huserar med lågupplösta texturer och tråkig ljussättning. Karaktärsmodellerna lider av samma problem där vissa är detaljerade medan andra knappt passerar okej. Läppsynken är dock under all kritik och det märkligt att se dessa konversationer i ett spel från 2016.

Ljudet hjälper till med stämningen med sina härliga Blade Runner-doftande synthar och cyberljud. Det är avskalat och mörkt och passar spelets övergripande ton perfekt. Röstskådespelarnas insatser är också bra, för det mesta. Adam Jensen låter ibland lite väl mycket som Christian Bales tolkning av Batman men överlag fungerar rösterna bra och hjälper till med att bygga trovärdiga karaktärer och berättelser.

Deus Ex: Mankind Divided
Breach-läget låter dig använda alla dina skills för att klara utmaningar på tid och samla poäng.

Deus Ex: Mankind Divided är underbart varierat och öppet och får mig som spelare att tänka kreativt och testa olika lösningar hela tiden. Sidouppdragen sprudlar av personlighet och den vackert dystra världen suger in mig från första stund och håller sedan ett stadigt grepp om mig till slutet. Det är synd att huvudstoryn är ofokuserad och saknar riktigt intressanta moment men valmöjligheterna och kreativiteten gör att det är lätt att bortse från spelets små problem med enkelhet. Mankind Divided är i det stora hela en njutbar upplevelse som låter mig spela som jag vill och hantera världen på det sätt jag känner för. Adam Jensen är en ordentligt hård herre och känslan av vara proppfylld med augmentationer är nästan berusande. Nämnde jag förresten hans inbyggda solglajjor?

HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Fantastisk kreativitet, ultraläcker design, meningsfulla uppgraderingar, grymma sidouppdrag
-
Ointressant huvudstory, ojämn grafik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Oliver Thulin
Jag gillade verkligen Deus Ex: Human Revolution (som är fem år gammalt i år, tänka sig), trots en hel del skavanker, där de värsta kanske var de usla bossfajterna. Så när uppföljaren utannonserades var det inte svårt att bli uppspelt för undertecknad och nu när vi står här inför release är det trevligt att kunna säga att jag gillar Mankind Divided ännu mer. Det betyder inte att det inte kommer med sina egna skönhetsfläckar, här finns gott om dem. Ljudmixen är lite obalanserad, då musik ibland dränker dialogen, exempelvis. Det känns också lite väl stelt i jämförelse med moderna shooters, även om det inte strikt är en shooter. Bilduppdateringen på Xbox One dippar frekvent när man befinner sig i de större hubb-områdena och huvudstoryn är aldrig lika fängslande som de alldeles förträffliga sidouppdragen.

Men man ska å andra sidan kanske inte hänga upp sig alltför mycket på de grejer som inte är jätteväl genomförda när det finns så mycket att älska med Mankind Divided. Designen är helt fantastisk, och Prags gamla östeuropeiska estetik gifter sig grymt snyggt med science fiction-inramningen. Uppgraderingarna som erbjuds känns allihop meningsfulla och är logiska inom spelets ramverk och jag förbluffas ständigt över hur många olika sätt det finns att lösa varje givet uppdrag på. Trots skavanker är Deus Ex: Mankind Divided en av de mer njutbara upplevelserna jag har haft i spelväg i år. Och Adam Jensen är fortfarande en av vår tids coolaste huvudpersoner. 8/10

Medlemsrecensioner

  • Hulken
    Det mesta är sig likt från föregångaren Human Revolution, vilket är okej för mig eftersom jag var väldigt förtjust i det spelet. Det finns... 8/10

Relaterade texter

Deus Ex: Mankind DividedScore

Deus Ex: Mankind Divided

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Adam Jensen är tillbaka med tillhörande inbyggda solbrillor och kroppsförbättringar. Kim har ålat i fler ventilationstrummor än vad han kan räkna till..



Loading next content