Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter
Diablo II

Diablo II-utvecklingen var fruktansvärd enligt spelets skapare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Villkoren i spelbranschen har vari i fokus senaste åren, där utvecklare efter utvecklare visat sig ha direkt usel personalpolitik som utnyttjar de anställda. Nu har skaparen av Diablo-serien, David Brevik, berättat om arbetsprocessen kring Diablo II. Det skulle lanseras sent 1999 men redan i april startade den så kallade crunch-perioden, och priset var högt:

"Nobody wanted this, but it was the way things were back then. It's not a good decision. I don't recommend it. It cost me dearly. It cost everybody dearly. But it was what it was. We crunched."

Spelet försenades och kom i juni år 2000. Brevik beräknar att han spenderade 12 timmar om dagen på kontoret denna period -helger inkluderat. Ledningen gav de anställda sovsäckar så de kunde övernatt på kontoret medan de arbetade. Vi håller tummarna för att denna praxis hör till det förflutna och att Diablo IV, som har premiär nästa år, utvecklas under rimligare former.

Diablo II

Tack Games Industry

Relaterade texter

Diablo 2Score

Diablo 2

RECENSION. Skrivet av Jacob H. Nielsen

Diablo 2 är äntligen här efter år av längtan. Vi recenserar det bästa action-rollspelet vi har sett hittils



Loading next content