Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Diablo IV

Diablo IV (Beta)

Patrik har hackat, stuvat, grillat och allmänt terroriserat demoner under sin tid i Sanctuary...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om jag presenterade ljuden av pergamentrullar, helande drycker och av en nyckel som handlöst faller till marken skulle du förmodligen kunna gissa vilket spel de härtstammade från på en sekund. Det finns få spelserier som på samma sätt kan identifieras enbart via ljud, som just Diablo. Jag är glad att berätta att dessa fortfarande är en stapel i fyran. När jag började med den öppna betan till den groteskt efterlängtade uppföljaren fick jag inte spela mycket. Jag fick stå i kö, ungefär som i en telefonkö och vänta i över en timme åt gången. När jag väl var inne blev jag utkastad efter en timmes spelande. Allt detta var väntat och under dag två var dessa problem lösta. Det första som slår en är hur bekant allting ändå är.

Sanctuary är en väldigt spännande värld. I grunden är Diablo ett rollspel som velat fokusera på actionsekvenserna och minimera berättandet. Att slakta monster har alltid varit i centrum, och jag har själv alltid uppskattat detta. Trots det har jag också velat se mer av världen och dess invånare. Diablo IV kommer att förvåna många på grund av mängden berättande. Med nytt kameraarbete (din karaktär syns och talar), fler karaktärer att prata med än tidigare och många mellansekvenser träder Diablo på lite ny mark. Bara alla mängder alternativ du kan använda för att skapa en egen karaktär är talande. Om vi får mer berättande måste det hålla tillräckligt bra kvalitet för att det ska vara intressant att inte trycka förbi. Mina tidiga intryck med fyran är att det bitvis är det. Det beror förmodligen på att jag uppskattar mer berättande. Den konstnärliga designen hjälper också till. Det ser verkligen ut som en uppföljare till tvåan.

Diablo IV
Konsten är inte bara mörk utan fantastisk.

Jag älskar att mossa ner mig i konstböckerna, lyssna på Deckard Cain berätta om något monster eller bara veta lite mer om världen i föregångarna. I Diablo IV är min upplevelse att Activision Blizzard satsat extra mycket på att skapa mer mening med världen och dess människor. Det inkluderar även det övernaturliga. Det finns också en underton av att mänskligheten måste kämpa för sig själva. Vi har fått veta saker om våra huvudkaraktärer i tidigare serier. Inarius, en ärkeängel som blivit bannlyst intar rollen som en fadersgestalt, och en kontrast till det ondskefulla. Lilith en demon och dotter till Mephisto, introduceras som moder över Sanctuary. Båda skapade en gång världen men hamnar nu i konflikt med varandra. Resten hamnar i direkt mellan dessa styrkor och några andra försöker manipulera händelserna till sin fördel. Trots att jag kände igen karaktärerna ville jag ändå veta hur det hela ska sluta. Huvuduppdragen följer kolossernas konfrontation, Horadrims sista andetag, men det mesta var låst i betan. Jag tänker av respekt inte avslöja handlingen. Det jag kan säga är att jag ser fram mot att följa resan till sitt slut.

Detta är en annons:

Det spelmässiga är också relevant. Det som överraskade mig var alla aktiviteter i världen. Alla små sidouppdrag och alla små världshändelser avlöste varandra. Det fanns repetition i uppdragsdesignen på händelserna, men de flesta uppdragen hade bra röstskådespel och intressanta historier. Dessa kunde handla om exorcism, till att begrava ett barn eller att rädda en vän. Jag gillade kvaliteten på många av dessa. De berättade om livet i städerna, om demonernas påverkan, sorg och om hopp. Aktiviteterna var dessvärre repeterande i sin natur. Det kan vara karavaner eller individer du ska skydda som repeteras. Du behöver inte göra dessa men jag hoppas vi får se lite fler i den fullständiga versionen.

Diablo IVDiablo IVDiablo IV
Karaktärsskaparen låter dig skapa din karaktär. Världen är inbjudande och vacker.

Det märks tydligt att Diablo IV följer i fotspåren av trean och Immortal. Fyran är byggd för att husera mängder av spelare och vara en mer social upplevelse. Jag hade förvisso rätt roligt att ta död på en av världsbossarna och det var småkul att springa runt i en grupp. Klasserna har lite spännande synergier. En is-magiker lämpar sig bra med någon som kan göra stor skada. Trots det är det när jag ensam rör mig ner i en gammal krypta bland gravkistor och pergamentrullar, Diablo är som bäst. Striderna i dessa lokaler är lika fantastiska här som i någon av de andra äventyren. Jag skulle säga att de känns bäst i serien. Framförallt reagerar världen runt dig på attacker. Det kan vara kläder som blåser till av kraften, eller hyllor som exploderar av en träff. Det finns en reaktivitet i omgivningen för striderna som jag älskar. När en blixt träffar ett monster som grillas och sticker in i en hylla som tappar allt sitt innehåll resulterar det ofta i massor med fantastiska ljudeffekter.

Jag valde att spela som Sorceress. Barbarian och Rogue är bra klasser i fyran men jag föredrog magikern. Det blir sådant kaos av miljöerna med magi. Tyvärr fick vi inte testa Druid eller Necromancer, som var låsta. Jag valde direkt att specialisera min magiker med elektriska förmågor. Att kasta blixtar som studsar runt och bokstavligen friterar monstren är roande. Jag tyckte att alla förmågor hade en användning. Problemet var att jag bara kunde levla till nivå 25. Det resulterade i att jag verkligen fick välja bort annat. Både eld och is har sina styrkor. Inget slår däremot en teleporterande massaker av blixtar och krackelerande energi. För att göra det behöver du välja förmågorna. Förmågeträdet är uppdelat i grenar du rör dig genom. Du kan bara fortsätta om du satt en poäng i förmågan före. För att ta dig till nästa gren behöver du ofta pricka in ett visst antal förmågor innan du kan välja kraftfullare sådana. Det är enkelt, intuitivt och fungerar lysande.

Detta är en annons:
Diablo IVDiablo IV
Alla system för att förbättra din karaktär låter dig forma unika och intressanta sätt att spackla väggarna med blod på.

För att hjälpa din karaktär att överleva utanför enbart dina krafter i strid finns ett klassiskt system för föremål. Din utrustning finns i din ryggsäck och på klassiska premisser väljer du vad du ska ha och vad som ska ligga i din ryggsäck. Du kan be datorn sortera åt dig eller göra det själv. Det som sticker ut är att du inte har portaler, identifikationsrullar eller massor med drycker. Nycklar och annat sorteras till ett separat fack. Denna gång har du ett antal hälsodrycker vid start som du kan uppgradera för resurser du hittar i naturen och beroende på nivå din karaktär befinner sig på. Genom att klara vissa utmaningar i spelet kan du även uppgradera mängden drycker du kan bära. Precis som i Diablo III släpper fienderna röda bägare, dessa kan du plocka upp för att fylla på antalet drycker. Det är förenklat och strömlinjeformat. Jag ser det som en blandning av Diablo II och III.

I städerna kan du även sälja, köpa, uppgradera och skrota utrustning. Detta är byggt som ett internet-spel och det märks på alla resurstyper du kan hitta i naturen. Slå sönder en sten för att få metaller, skrota rustningar för läder och annat. Dessa kan sedan användas för att uppgradera din utrustning. Du kan även lägga på magiska bonusar på din utrustning. Jag passade på att klara speciella grottor för att låsa upp krafter. Dessa kan du sedan för pengar och resurser sätta på vapen eller rustningar. Ett exempel är att du får du barriärer runt dig om du sticker ditt svärd i en svår fiende. set klassiska systemet för ädelstenar är tillbaka. Du kan hitta skallar, ädelstenar och om du har tillräckligt många sätta ihop större och mer kraftfulla av samma typ. Precis som tidigare gör stenarna procentbaserade ökningar av utrustningens förmågor. Jag har ännu inte sett runstenar så jag kan inte bekräfta om det finns med. Spelet introducerar dessa system till dig över tid, så att du hinner anpassa dig. Mitt intryck är att de ökar mängden system och lager, som samverkar redan i första akten för att skräddarsy din karaktärs förmågor.

Diablo IVDiablo IV
Kartan imponerar i storlek precis som fokuset på berättande.

När du är utrustad, bepansrad, magiskt förbättrat och ger dig ut i världen märker du hur stor den är. Det tar tid att navigera världen genom alla fiender. Vi hade inte tillgång till riddjuren men de är till för att underlätta transportsträckorna. Det finns såklart också teleporteringsplattformar som tidigare men de är få och existerar inte längre i grottor utan bara i städer på världskartan. Tro däremot inte att detta betyder långa sträckor utan att göra någonting. Tvärtom så blir du ofta attackerad konstant, du möter på sidouppdrag, grottor och händelser. Ibland kunde jag känna att spelet kastar för mycket lite för ofta på mig. Men jag hade roligt med betan när den fungerande. Det spelmässiga är bra, trots lite repeterande bossar och händelser gillar jag berättelsen. Fiendevariationen är också toppen. Det är däremot inte perfekt och jag hoppas vi slipper alla tekniska problem vid lanseringen.

De största bristerna och oron inför lanseringen har varit tekniska. Lagg, att du spolas tillbaka steg och annat, för att servern inte läser in vad du gjort. Att du blir sparkad eller får vänta i timmar. Det finns mycket att säga om detta. De är alla ett resultat av att du alltid måste vara uppkopplad. Andra funderingar är det för tidigt att utlåta något om. Jag hade väldigt roligt med betan och Diablo IV när det fungerade, det ser ut att bli en av årets höjdpunkter för min egen del. Jag kanske kommer att spela det "fel" enligt utvecklarna, men det är fortfarande roligare att spela ensam än med andra. Trots sitt internet-fokus tycker jag att grundstommen för ett bra spel finns här. Det är oftast bra förbättringar till äldre system och det känns som att jag behöver kan skräddarsy mina förmågor på många sätt. Berättelsen engagerar och striderna är förmodligen bäst i serien.

Diablo IV
Världsbossarna är roliga. De bjöd på ett snabbt sätt att både dö och fylla dina fickor med legendariska föremål. Vi får se hur lätt eller svårt det blir att fylla alla utrustningsplatser med legendariska innan nivå 25 i lanseringsutgåvan.
Diablo IVDiablo IVDiablo IVDiablo IV
Diablo IVDiablo IVDiablo IVDiablo IV

Relaterade texter

Diablo IVScore

Diablo IV

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har hittat skatter, dränkt ruiner i blod och jagat Sanctuarys skapare i denna intensiva och uppslukande uppföljare...



Loading next content