Die Again

Die Again

I ett hårdkokt actionspel är det inte över om du dör och det är denna spelmekaniken som är det mest intressanta i ett annars ganska trist spel. Conny har recenserat...

När Shigeru Miyamoto kom på att Mario skulle hoppa föddes en hel genre och för de nästkommande årtionden av TV-spel har ofta en enda simpel spelmekanik varit grunden i mängder med spel. I Die Again presenteras ett ganska kul koncept som går ut på att när man dör så kan man ta över en kropp som finns i närheten, i spelet markerat med en cirkel, men detta gäller även åt andra hållet. Det finns alltså galna självmordsbombare som försöker rusa emot dig och således göra slut på sitt liv så de kan göra slut på ditt och sedan återuppstå. Det är ett intressant koncept som under spelets genomgång känns ganska fräscht och underhållande men som snabbt kunnat ut i att bli väldigt enformigt.

För att spela Die Again är tyvärr inte alls lika kul som konceptet i sig. Spelet är en top-down-shooter där du tar dig genom korta banor, oftast med en uppgift att döda alla fiender eller ta dig till slutet av nivån. Ibland är du i ett hopplöst underläge men eftersom du kan ta en annans kropp så får du även det vapen de bär på, ibland måste man även avsluta sitt liv så att man kan ta sig genom väggar eller andra hinder. Storyn presenteras kvickt, och det rabblas något om en infektion och blått blod och just det här om att om man dör så kan man återuppstå. Det är lika snabbt bortglömt liksom den dialog som man får mellan nivåerna då man kan prata med karaktärerna för att pussla ihop en berättelse i denna post-apokalyptiska värld som det hela utspelar sig i. Jag struntade i det mesta av sådant för att bara ge mig i kast med utmaningarna.

Die Again
Cirkeln är det viktigaste och nyckeln till nivåernas klurighet.

Efter spelets genomgång så ställs man då inför en mängd av nivåer där just den där spelmekaniken om att dö och leva igen hela tiden är närvarande. Cirkeln är av yttersta vikt för dör man utan att någon är innanför den så är man död helt och hållet och om någon annan dör innanför den så, ja - ni förstår. Jag sprang genom små trånga korridorer och sköt för fulla muggar, tog över andras kroppar, fick smyga förbi när ammunition tog slut och det största problemet är väl att det blir repetitivt och att spelet liksom vare sig har den visuella eller en tillräckligt hög underhållande faktor för att det ska vara roligt någon längre stund. Grafiken känns mest som en simpel rätt mörk gråbrun sörja och de synth-doftande slingorna skapar en stundtals ambient pulserande stämning men utan att lyfta det tillräckligt eller göra det mer spännande.

Die Again
Det är många, och trånga, nivåer och det blir en extrem känsla av deja-vu bland dessa.

Det är alltid en svår balansgång det där hur hård man ska vara mot ett spel som inte skapas av ett team på hundratals utvecklare, utan verkligen är ett indiespel i ordets rätta bemärkelse. Jag kan definitivt se ambitionen här, och för älskare av top-down-shooters fyller detta säkerligen ett litet tomrum men personligen har jag svårt att bli det minsta underhållen. Jag trodde nog att just den finurliga spelmekaniken, som ändå bjuder in till en del pusslande, skulle tilltala mig ordentligt men nivåerna känns för trista och även om det finns olika tillvägagångssätt att ta dig an dem så räcker det att jag spelar några enstaka av nivåerna för att jag ska bli uttråkad. Jag får lite känslan av att det inte är helt färdigutvecklat på något vis, där många banor mest känns som någon slags prototyp för det här med att dö-återuppstå och även om det definitivt blir svårare så känns många nivåer som rena kopior av varandra.

Die Again
Ett unikt koncept räddar tyvärr inte ett trist spel.

Det finns dock något tacksamt i att det hela tiden går undan. Misslyckas man med något litet parti får man börja om men man memorerar och lär sig snabbt hur en passage ska klaras av, och just här kan man finna den där lilla tjusningen i att konceptet då bjuder in till att ge spelet ett flyt i att man skickligt tar sig genom en nivå när man listat ut hur. Automatvapen, hagelgevär och andra vapen har väldigt begränsat med ammunition så varje skott räknas men det är hela tiden det faktum att döden inte är slutet som är nyckeln till att lyckas.

Det ska absolut ges en eloge för att den själva grundläggande spelmekaniken är originell och den utnyttjas stundtals väl. Det är som sagt en väldigt intressant idé, men tyvärr i slutändan inte ett särskilt kul spel alls.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+