Xbox Series S har varit ett hett diskussionsämne en längre tid, där den trots allt populära enheten anklagats för att bromsa grafikutvecklingen i branschen. Men även om vissa utvecklare kämpat med den, har andra inga problem alls, och vi kunde nyligen rapportera att GSC Game World överväger att släppa ett Performance Mode med 60 bilder per sekund till Xbox Series S-versionen av grafiktunga Stalker 2: Heart of Chornobyl samt att Take-Two inte är det minsta bekymrade inför Grand Theft Auto VI.
Nyligen fick Death Stranding Director's Cut en överraskningslansering till Xbox Series S och X, och många undrar såklart hur bra spelet flyter till framför allt den svagare konsolen, detta med tanke på att det faktiskt utvecklades främst för Playstation 5. Digital Foundry har nu granskat saken - och har trevligt nog goda nyheter. De skriver:
"Xbox Series S is absolutely fascinating. It's an accomplished port that scales very, very well indeed to the junior console. The quality mode doesn't resolve as much detail and from the resolution metrics, we can see why - it's using a dynamic resolution scaling range between 900p and 1080p.
What's quite remarkable here is that the drop to pixel count for the 4TF machine results in output frame-rate that's faster than the quality mode equivalents on Series X and PS5. And maybe that's a good thing, as the chances are the Series S owners are less likely to have VRR displays - so the closer it gets to a locked 60fps, the better."
Kort sagt verkar det som att Kojima Productions gjort ett fenomenalt jobb med denna version, och ingen lär behöva känna sig missnöjd med vad den har att erbjuda, oavsett vilken Xbox de har. Death Stranding Director's Cut säljs för halva priset till Xbox-konsolerna för att fira premiären och det är en vecka kvar innan det återgår till ordinarie pris. Skynda fynda nu så blir det ditt för under 200 kronor.