
Kostnaderna för att skapa spel har ökat i decennier, och mellan 2011, året då The Elder Scrolls V: Skyrim släpptes, och Dishonored 2-premiären 2016, var en ökad budget naturligtvis att förvänta. Men att spendera mer på en mindre serie och studio gjorde att Bethesda började hålla ett vakande öga på Arkane Lyon, och det kunde ha lett till att studion rentav inte längre skulle finnas kvar.
Det berättar den tidigare Arkane-designern Julien Eveillé, som i ett samtal hos PC Gamer beskriver hur Dishonored 2 helt enkelt var så bra att det gav Arkane en kvalitetsstämpel:
"I think when Bethesda was looking at the numbers, they thought, OK, Skyrim sold so much. And it cost less than Dishonored 2 to make. So they were asking questions. From an executive spend standpoint, it makes sense to ask those questions of, 'Why should we keep going with you?'. But we knew that we had a kind of seal-of-quality protection, making what would maybe be considered the most refined games of the whole Bethesda catalogue."
Detta rykte har hjälpt Arkane att fortsätta i åratal, och de följde som bekant upp Dishonored 2 med Deathloop som var ytterligare en kvalitetstitel. Eveillé tror att det som gjorde Arkane framgångsrikt handlade om ett personligt budskap från studiochefen Dinga Bakaba, som gav ledningen förtroendet tillbaka efter att studions grundare Raphael Colantionio lämnat företaget. Eveillé avslöjar att Bakaba sade:
"Let's stop trying to make buzzword games, games-as-a-service and all that kind of stuff, we are Arkane, we want to make something special."
Medan Arkane Lyon må vara skyddat av sin kvalitetsstämpel hade Arkane Austin som bekant inte samma tur, trots att de gjorde Prey. Det verkar som att en flopp är värd mycket mer än en framgång i chefernas ögon nuförtiden.