Disney Epic Mickey: Rebrushed är en nyversion av 3D-plattformsspelet Epic Mickey, som släpptes till Nintendo Wii år 2010. Spelet utvecklades av Junction Point Studios och regisserades av Deus Ex-skaparen Warren Spector, vilket blev det en stor succé och sålde nästan fyra miljoner exemplar. Trots detta kom det aldrig till andra plattformar och har under de senaste 14 åren varit låst till Nintendos nedlagda Wii-konsol... tills nu.
Berättelsen är något mörkare med där Musse Pigg står i centrum. Allt utspelar sig i fantasivärlden Wasteland som är en magisk värld där alla tecknade karaktärer som vi glömt bort med tiden hör hemma. Här bor Fanny Cottontail, Horace Horsecollar, och inte minst Walt Disneys första tecknade karaktär Oswald the Lucky Rabbit från 1927, som är ganska bitter på Musse, eftersom han anser att Musse fått all ära och framgång som egentligen borde ha tillfallit honom.
Men Wasteland har tagits över av ett stort skrämmande monster som kallas Shadow Blot, vilket Musse Pigg kanske (med största sannolikhet) har släppt lös i Wasteland. Nu måste han ställa allt till rätta genom att utforska en fantastisk värld (som bara Disney kan skapa), försonas med Oswald, besegra Shadow Blot och rädda Wasteland.
Disney Epic Mickey: Rebrushed är en mycket tidsenlig 3D-plattformare, och känns som andra liknande spel som släpptes i mitten av 2000-talet, och även om svårighetsgraden inte är hög, får du inte lika mycket hjälp som i till exempel Astro Bot. Du måste hitta din egen väg och kan lätt missa några av de många dolda skatterna och områdena som finns utspridda i omgivningen.
Centralt för spelet är den magiska penseln som Musse Pigg har med sig. Penseln kan spruta både färg och förtunning, och eftersom Wasteland är en tecknad värld kan ett brett utbud av objekt, från tunnor och buskar till plattformar, broar och hela hus, tas bort genom att spruta förtunning på dem, och du kan sedan återskapa dem igen genom att spruta färg på dem.
Denna färg-/förtunningsmekanik används överallt. Står det en fiende på en bro? Spruta förtunning på bron så att den försvinner och fienden faller ner i den dödliga syran under bron. Spruta sedan färg på brons konturer så att den återuppstår och du kan gå över den. Är det några plattformar som rör sig på ett besvärligt sätt? Spruta förtunning på kugghjulen som driver plattformarna så att de försvinner och plattformarna stannar, vilket gör det lättare att ta sig över dem.
Färgen och förtunningen är också Musses främsta vapen. Det finns olika typer av fiender som reagerar olika på färg och förtunning. Vissa måste du skjuta förtunning på för att få deras sköld att försvinna, och andra upplöses om de kommer i kontakt med förtunning. Om du istället väljer att spruta färg på dem, blir några av dem Musse Piggs vänner och kämpar vid hans sida. Andra reagerar inte alls på färgen. Denna färg-/förtunningsmekanik används på många ställen, till den grad att ett golv inte bara är ett golv och en vägg inte bara är en vägg, eftersom det finns gott om dolda utrymmen, hemliga passager och gömda plattformar överallt.
Spelmekaniken är, som nämnt, ganska typisk för tiden och kan därför kännas lite enkel, men också lätt att förstå. Uppgifterna handlar oftast om att hitta något eller att aktivera olika objekt i miljön, så det finns inte mycket uppfinningsrikedom här. Jag hade velat ha någon form av belöning för att bygga upp delar av städerna med min färg, till exempel, eftersom det är trevligt och roligt att göra, även om spelet inte riktigt erkänner dina ansträngningar.
Den något traditionella 3D-spelmekaniken kryddas med några fantastiska små 2D-plattformssekvenser som är inspirerade av ett antal klassiska Musse Pigg-filmer och andra Disneyklassiker. Dessa inkluderar tecknade filmer i klassisk Steamboat Willie-stil samt Mickey and the Beanstalk, Fantasia och Thru the Mirror. Det finns fler än 35 av dessa, och de är riktigt underbara med utmärkta och tydliga teman.
Österrikiska Purple Lamp har gjort ett fantastiskt jobb med att modernisera denna Wii-klassiker, och de har arbetat nära de ursprungliga skaparna Spector och Rolf Mohr under hela processen. Den grafiska sidan har byggts om helt från grunden med nya tillgångar, de olika nivåerna har redesignats något och nya dolda områden och nya pussel har lagts till. Designstilen är väldigt äventyrlig och det är tydligt att Disney har varit involverade också.
Kontrollerna i Disney Epic Mickey: Rebrushed har skärpts och uppdaterats för moderna kontroller. Musse har nya rörelser och allt körs i 4K/60fps (på PlayStation 5, Xbox Series X och PC). Slutligen innehåller denna Rebrushed-utgåva mycket fler saker att låsa upp; till exempel finns det mer än 150 bitar konceptkonst, 40 filmklipp och tre hela klassiska tecknade filmer. En biograf har också lagts till där du kan spela om de utmärkta 2D-sektionerna.
Disney Epic Mickey: Rebrushed har återskapats med stor respekt för originalet och därför finns de brister som originalet hade fortfarande kvar. Jag syftar på de något enkla uppdragen och det ytliga stridssystemet, men det ändrar inte på faktumet att Purple Lamp har gjort ett utmärkt jobb med att återskapa denna Wii-klassiker.
Om du är sugen på en lite gammaldags 3D-plattformare är Disney Epic Mickey inte ett dåligt val. Speciellt om du förknippar Disney med glada barndomsminnen, för spelet, precis som de glömda Disney-karaktärerna i Wasteland, förtjänar en ny plats i rampljuset, och Purple Lamp och THQ Nordic ser till att det får det med denna utmärkta remaster.