Svenska
Gamereactor
recensioner
Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons

Technos gamla 80-talsklassiker har återfötts ännu en gång i form av en handpixlad hyllning proppad av sidoskrollande holmgångar. Petter är imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag är ju utbildad som grafisk formgivare (by trade) och kommer för evigt att brinna för grafisk design, älska grafisk design och vara en slav under de regler kring typografi, disposition och färger som jag under åren själv skapat. I och med detta är jag såklart medveten om att jag ofta blir ytlig i hur jag ser på vissa spel och spelgenrer. Design, både strukturellt och sett till mekanik men framförallt rent estetiskt - är ofta viktigare för mig än vad det är för låt säga Jonas, som alltid brytt sig betydligt mindre om hur saker i spel ser ut.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons
Designen är ursnygg och Jimmy/Billy har samma stora kranium och lite framåtlutad gångstil som i 80-tals-originalet.

Det blir för mig extra känsligt när vi pratar vissa specifika spelgenrer eller subgenres där jag är jobbigt petig gällande hur det "ska" se ut, och inte. Sidoscrollande beat 'em ups är absolut en av dessa. Jag var som snorig 13-åring fullständigt besatt av spel som Double Dragon, Kung Fu, Burning Fight, Turtles in Time, Streets of Rage samt Final Fight. Jag älskar dem alla och de formade helt klart mig som gamer. När vi idag ser en alldeles underbart, förtjusande återkomst av gamla skolans beat 'em up-spel är jag helt klart en av dem som försöker testa dem alla. Jag har under de senaste åren nött mig igenom allt från Scott Pilgrim till River City Girls, Streets of Rage 4, Battletoads, Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge samt Final Vendetta och många av dem har varit bra. Vissa riktigt bra.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons
Pixelarbetet är verkligen fantastiskt.
Detta är en annons:

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons är såklart en hyllning till de gamla, superomtyckta originalspelen från 80-talet och bakom utvecklingen ligger Singapore-studion Secret Base Games som bland annat gjort Streets of Red som delar många likheter med denna titel. Precis som i fallet med Shredder's Revenge har utvecklarna använt sig av handpixlade miljöer som doftar ljuvligt av 80-talets retromys men till skillnad från Ninjasköldpaddornas senaste holmgång sker det mindre mängd pixelskalning här vilket gör att Double Dragon Gaiden ser mer gammaldags ut, på ett bra sätt. Det finns tillräckligt med paralax-scrolling i de ursnygga miljöerna och frameshaking för att ge detta en mer modern look än originalspelen dock, såklart, och Secret Base har nyttjat dagens processorkraft till långt mer avancerade och iögonfallande animationer vilket gör att detta känns som en lysande hyllning till Technos gamla arkadoriginal, rent grafiskt i alla fall.

Jag gillade förvisso Streets of Rage 4 men tyckte i slutändan att det spelet såg för modernt ut och att de handtecknade karaktärerna helt klart saknade pixelkänslan från originalen. Jag var även en av de som tyckte att Dlala Studios samt Rares Battletoads var ett fiasko med en designstil som mest såg ut som ett billigt 90-talsbarnprogram på Disney XD. Double Dragon Gaiden gör inga av de misstag rent designmässigt som dessa två titlar enligt mig gjorde, utan fyller min LG Oled med underbart välplacerade, färgstarka och nostalgiframkallande pixlar som ser sådär oförskämt bra ut. Det finns flertalet miljöer här och många fiendesammandrabbningar som jag skulle vilja printa i storformat och rama in, och det faktum att Secret Base Games tagit sig tiden att skapa ett spel baserat på handpixlad grafik av denna kvalitet, gör mig genuint lycklig.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons
De nya karaktärerna är bra och bidrar till mer variation.

Rent spelmässigt är det minst lika "old school" även om det finns nymodigheter djupt inbakat i det lastgamla grundreceptet. Double Dragon Gaiden är ett sidoskrollande beat 'em up precis som de gamla originalen där du och en kompis tar er an ett ondskefullt brottssyndikat i något av en prolog-premiss och i rollen som karatebröderna Billy och Jimmy handlar det om att smiska röv, i mängder. Precis som i Technos originalspel får man själv välja i vilken ordning man vill bekämpa de olika bossarna i Double Dragon Gaiden och detta tillsammans med en rad skjutvapen under de senare kapitlen gör att detta trots hysteriskt enformig spelmekanik trots allt känns fräscht och roligt. Secret Base har valt det "simpla" spåret sett till spelkontroll och du får här inga flerknappskombinationer och ingen särskild blockeringsknapp. Istället handlar det precis som på det glada 80-talet om att för det mesta hamra samma knapp, hela tiden. Men trots att det hade kunnat bli outhärdligt enfaldigt, fungerar det väl och blir aldrig lika tråkigt som exempelvis Battletoads (som jag anser vara gräsligt överskattat).

Detta är en annons:
Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons
Musiken är fantastisk och består av gamla stycken som bättrats på och moderniserats lite, men bara lite.

Utöver huvudfigurerna Billy och Jimmy finns det även två andra spelbara figurer med i Gaiden som båda är nya för det här äventyret. Marian och Farbror Matin har precis som Billy och Jimmy karaktärsspecifika egenskaper och beroende på om du vill attackera likt en skalpell eller hamra likt en fullstor slägga, kan du alltså plocka den karaktär som passar din valda spelstil bäst. Svårighetsgraden är lagom inrattad och aldrig sådär plågsamt jobbig som den kunde vara i originalspelen (Battletoads vs Double Dragon ger mig fortfarande mardrömmar) och speltiden är också den precis lagom lång. Det finns dessvärre ingen möjlighet att spela Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons i online co-op vilket är något av en besvikelse men samtidigt förstår jag utvecklarnas prioritering, här. De gamla beat 'em up-originalen spelade man tillsammans med en fysisk vän vid samma arkadkabinett eller i samma soffa, och så vill de även att detta ska avnjutas på samma vis, vilket jag i slutändan gillar.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons
Glöm Battletoads och Streets of Rage 4. Spela detta istället.

Musiken är bra, bossarna är klart godkända, designen är superb och spelkontrollen tillräckligt simpel för att en åttaåring ska fatta galoppen på under minuten. Jag skulle gärna ha sett lite fler banor och några fler fiendevariationer samt möjligheten att knyta ihop slag/spark-kombinationer i större utsträckning men man kan inte få allt här i världen och sett till vad detta är, en nostalgidränkt retroflirt, är det ingen mening för mig att försöka få det till att jag inte njutit av varenda sekund. För det har jag.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbar design, superläcker pixelgrafik, superb musik, klockren spelmekanik, bra svårighetsgrad
-
Saknar online co-op, något kort, saknar block-knapp
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content