Dragon Age: The Veilguard floppade för att det inte var ett liveservice-spel enligt EA-chefen
Vid detta laget är det inte direkt någon hemlighet att Dragon Age: The Veilguard var en enorm flopp för Electronic Arts. Man påstår att spelet "engagerade" omkring 1,5 miljoner spelare (vad exakt det nu betyder), men misslyckades att nå ut till en bredare publik. Försäljningen var långt under vad som förväntades och mycket tyder nu på att spelet blev spiken i kistan för franchisen, och nästan även för Bioware själva. Studion är ett skelett av sitt forna jag med knappt 100 anställda, långt ifrån de mer än dubbelt så många som var anställda där för bara några år sedan.
Så varför misslyckades Dragon Age: The Veilguard så fundamentalt? Om vi ska tro på EA-chefen Andrew Wilson så berodde det till stor del på att spelet helt saknade liveservice-element. Något han nämnde för investerare under dagens kvartalsrapport där han rapporterats ha sagt:
Regarding Dragon Age: The Veilguard's inability to reach a wider audience, Wilson said that games must align with the changing expectations of players who prioritize "shared-world features" and "deeper engagement" alongside compelling narratives. In other words, he expected the game to have been more successful if it featured live service elements
Håller du med i Wilsons analys, eller anser du att Dragon Age: The Veilguards misslyckande beror på något annat?






