Svenska
Gamereactor
recensioner
Dungeons of Hinterberg

Dungeons of Hinterberg

Semestern är här och bergen kallar. Joakim har begett sig till bergein i Hinterberg för att dela ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När vi i normala fall tänker på semestern så är förmodligen bra väder, svalkande bad och god glass saker vi visualiserar tämligen omgående, men i fallet Dungeons of Hinterberg är semester istället synonymt med magi och monster-slakt. Utvecklarna Microbird Games nya indiespel doftar nämligen familjärt av smaker som Zelda och simpla hack n slash-titlar där monster-jakt och pussellösning är i centrum, men man lyckas samtidigt upprätthålla (om än marginellt) en egen identitet som gör att äventyret står ut ur mängden av liknande upplevelser.

Dungeons of Hinterberg
Spelvärlden känns stor, men den är uppdelad i flera mindre delar istället för en stor sammanhängande landmassa.

Premissen är simpel att greppa, men ändå relativt säregen. Vi axlar rollen som Luisa, en nybliven advokat som tröttnat på sitt slentrianmässiga liv och därav söker spänningen när det vankas semester. Luisa nöjer sig dock inte med att dra till Ibiza eller Kanarieöarna för att införskaffa restaurangs-baserad magsjuka och kassa Rolex-kopior, utan under vecka 28-32 väljer hon att dra till Alperna för att besegra mytologiska monster. För på en plats kallad Hinterberg har ett magiskt fenomen inträffat, men i motsats till vad som hade hänt i verkligheten, där man hade stängt platsen för allmänheten och bomba bergssidan till förbannelse, så valde de alternativa myndigheterna i Österrike (i sann kapitalistisk anda) att göra om den lilla alpbyn till en turistattraktion för att håva in pengar. Hit vallfärdar nämligen de som söker spänning och äventyr, och där semesterfirandet tidigare gick ut på att få en taskig solbränna och en pinsamt penicillinkur så vankas här numera svärd-bataljer och magi-utövande för alla de som vågar ge sig i kast med bergets många faror.

Dungeons of Hinterberg
Det finns pussel i mängder.
Detta är en annons:

Det första man tänker på när man tar taxin mot Hintenberg är den barnvänliga grafiken med sina klara färger och tecknade stil. Numera finns det förvisso mängder av andra spel som använder en liknande palett för att stå ut ur mängden, men det gör inte att presentationen vi möts av här är på något sätt sämre - den står kanske bara inte ut på det sättet utvecklarna förmodligen hade hoppats på. Det förekommer dessutom inga röstskådespelare, utan här får vi följa dramat via textrutor och pratbubblor, och du får således jobba lite extra för att finna den där eftersökta inlevelsen då karaktärerna på egen hand inte kommer till liv på ett sätt man kanske hade kunnat önska.

Initialt tyckte jag förövrigt att spelbarheten kändes lite platt och segstartad. Det tar nämligen runt någon timma innan de flesta system och moment har blivit introducerade, och spelet lider på så vis lite av "Nintendo-sjukan" där man måste traggla sig fram en stund bland pedagogiska samtal med karaktärer innan utmaningen kickar i gång på allvar. För ju längre in i äventyret jag kom desto roligare hade jag, och med sina trettiotalet grottor att utforska (med successivt stegrande utmaningar) så finns det mycket att tycka om på denna resa mot eftertexterna.

Dungeons of Hinterberg
Striderna är simpla, men underhållande.

Du kommer dock inte enbart få fäktas med troll och lösa pussel, utan mellan varje så kallad "Dungeon" får du en chans att bekanta dig med invånarna och turisterna i den lilla staden, och det är genom att koppla av och lära känna dessa individer som du också kan bli starkare. Allt handlar nämligen inte bara om att hitta ny och bättre utrustning, för här kan man låsas ute från speciella utmaningar om man inte har tillräckligt mycket avkoppling i kroppen eller utstrålar tillräckligt mycket karisma. Det är inte på något sätt ett lika djupt system som i till exempel Baldur's Gate III, men det är tillräckligt säreget (men samtidigt lättförståeligt) för att addera en trevlig krydda till en annars väldigt bekant smakprofil.

Detta är en annons:
Dungeons of Hinterberg
Det finns många grottor att utforska.

För i slutändan känns Dungeons of Hinterberg som en blandning av flera olika spel vi alla har lirat förut. Det går inte att beskrivas som särskilt unikt, men det är däremot en bra blandning av olika spelmoment som ständigt håller intresset uppe längsmed vägen. Att spelet sedan lanseras direkt till Xbox Game Pass tycker jag är ett perfekt sätt att ta del av detta indieäventyr. För i ärlighetens namn hade jag kanske inte velat lägga trehundra kronor för en semester bland Hinterbergs magiska bergstoppar, men som en prenumerations-titel passar det perfekt då man inte behöver känna samma press över att bli underhållen. För semestern handlar som bekant om att lasta av sig kraven och känna en inre frid, och är man sugen på något avkopplande, men samtidigt söker en utmaning, så är Dungeons of Hinterberg ett ypperligt resmål att bege sig till nu under sommarmånaderna.

Dungeons of Hinterberg
Genom att umgås med olika karaktärer kan du låsa upp nya föremål och förmågor.
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Tjusig design, trevlig atmosfär, bra blandning av spelmoment, genuint mysigt äventyr
-
Seg inledning, inga röstskådespelare
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Dungeons of HinterbergScore

Dungeons of Hinterberg

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Semestern är här och bergen kallar. Joakim har begett sig till bergein i Hinterberg för att dela ut betyg...



Loading next content