En ganska vanlig strategi senaste åren, har varit att utgivare basunerar ut hur konsumentvänliga deras spel är, men så snart de släppts och folk köpt dem samt recensionerna har publicerats - så tvingar man på alla olika sätt att mer eller mindre etiskt få spelarna att betala mer pengar. En väldigt tveksam metod, och senast i raden att köra denna variant är EA.
Under de senaste dagarna har folk klagat något enormt över att EA plötsligt lagt till reklamer i fullprisspelet UFC 4. De räknade såklart med att communityt snällt skulle acceptera saken, men det slutade med ett ramaskri på Reddit under "assholedesign". Klagomålen nådde som tur var EA, som nu bestämt sig för att lyssna. En talesperson svarade:
"Earlier this week, the team turned on ad placements in EA SPORTS UFC 4 that appeared during the "Replay" moments in gameplay. This type of advertising inventory is not new to the UFC franchise, though we have typically reserved displaying ads to specific main menu tiles or Octagon logo placement.
It is abundantly clear from your feedback that integrating ads into the Replay and overlay experience is not welcome. The advertisements have been disabled by the team and we apologize for any disruption to gameplay that players may have experienced. We realize that this should have been communicated with players ahead of time and that's on us.
We want to make sure our players have the best possible experience playing EA SPORTS UFC 4, so ad integration in the Replay and overlay experience will not be reappearing in the future. Thank you for your continued feedback on EA SPORTS UFC 4."
Kort sagt lönar det sig att göra sin röst hörd ibland. Vi är tacksamma för att EA lyssnar på användarna, men skulle såklart ännu hellre önska att dessa vansinnigt konsumentfientliga försök att smyga ut reklam och mikrotransaktioner efter lansering skulle upphöra för gott.