När jag var och hälsade på hos EA i juli för att få uppdateras om vad som det skulle bjudas på i EA Sports FC 25 blev jag lovad guld och gröna skogar. Jag har hittat en del gröna skogar, men tyvärr letar jag fortfarande efter det där guldet.
Det ska väl dock säga att årets två slagord som de lade mest tid på, Rush och FC IQ, är två stycken framgångar. Båda är tillägg som gör spelet bättre, men vad gör det när jag tvingas kämpa mig igenom buggar och väldigt långsamma menyer i vad som egentligen bara känns som en uppsminkad FIFA-titel. Vi börjar väl med vad jag tycker är den bästa saken i hela spelet; Rush. EA tittade på siffrorna och såg att Volta inte längre var värt att ha. Vad de istället ville ha var en social spelupplevelse. Ut från fabriken kom Rush, ett fem-mot-fem-läge (där målvakten är datorstyrd) på en mindre plan, men med samma spelmekanik som i de vanliga matcherna. Många var oroliga att detta skulle bli ett Volta 2.0, men som tur var är det inte det. Och istället för att göra detta till ett eget spelläge har det integrerats i varje spelläge, oavsett om det är Ultimate Team, karriärläge eller Clubs.
Det är helt klart roligare att spela med vänner, vilket det är skapat för, men det går också att droppa in med okända om du vill spela online. Men räkna med en hel del frustration då många spelare är alldeles för bollkära, vägrar passa eller backa hem i försvarsspel. Rush har visserligen inga låsta positioner, om du vill spela som en back är du inte låst att stanna hemma och rulla tummarna till motståndarna kommer. Du kan springa runt precis hur du vill. Det är väldigt böljande och går ofta från ena sidan till den andra. Matcherna är sju minuter långa där tiden stannar varje gång bollen inte är i spel. För att få det att kännas lite mer annorlunda än vanliga 11-mot-11-matcher finns det också några andra små knorrar i reglerna. Istället för avsparkar i början av matchen rullas bollen in från sidan och det är en sprint, Rush, att komma först till bollen. Tänk Rocket League, men med en rullande boll. Offside finns fortfarande, men är från den sista tredjedelen av planen istället för mittlinjen. Straffar är lika som vad som brukade användas i amerikanska MLS, där spelaren springer med bollen från mittlinjen. Liknande straffar i hockey eller innebandy. Och om du gör en riktigt ful tackling får du inget rött kort, du får ett blått. Detta gör att du får sitta en minut på sidan om och tänka på dina synder. Rush är det bästa EA har lagt till i EA Sports FC, eller FIFA, på år och dagar. Det är det roligaste i EA Sports FC 25 och jag kan tänka mig att detta blir det mest spelade. Det är dock väldigt viktigt att EA håller detta uppdaterat så folk inte tröttnar på det då det är orankat.
Den andra stora nyheten är FC IQ, vilket är ett system som styr hur spelare beter sig när de inte har bollen. Varje spelare har nu en roll, vilket för en central mittfältare kan vara till exempel box-to-box eller playmaker. Alla olika roller ger olika rörelsemönster för spelare. En ytterback med en offensiv roll kommer ofta att löpa upp i banan, vilket ger mer support i anfall, men öppnar upp ytor i försvarsspelet. För erfarna spelare kommer skillnaden märkas jämfört med hur tidigare spel har fungerat. Jag tror dock att de som inte spelar så mycket varje år inte kommer att se det. Det är på något sätt både ett stort tillägg och ett knappt märkbart tillägg beroende på hur mycket du fokuserar på just detta. Det finns tre nivåer på hur bra en spelare på varje roll. De kan ha en grundläggande roll som betyder att de kan spela som sådan, men inte är någon expert. Alla spelare har en Roll+, vilket är den rollen de är bekväma i och där de presterar bäst. Sedan finns också Roll++ som är exklusiva till de bästa spelarna. Jude Bellingham har till exempel en Playmaker++ som offensiv mittfältare. Det extra plustecknet ger bättre rörlighet och förmåga inom denna roll. Detta är ett tillägg till Playstyles som lades til förra året. Skillnaden är att Playstyles bestämmer spelarens agerande med bollen medan Roles gör detsamma utan boll.
Båda dessa saker finns inkluderade i alla spellägen. I det alltför länge bortglömda karriärläget används Rush i ungdomsverksamheten. Var tredje månad går det nämligen att spela en ungdomsturnering i detta fem-mot-fem-läge, vilket både låter dig testspela med dina talanger samt ge dem en egenskapsboost beroende på hur bra du gör ifrån dig i den tre matcher långa turneringen. Det här är första gången som akademin är spelbar. Tack vare vad EA kallar för "Cranium Technology" ser dessa tonåringar inte längre ut som 30-åringar med skägg och rynkor utan som faktiska tonåringar. Upp till de fyller 16 år kommer de också att växa på längden samt lägga på sig lite vikt. Deras slutgiltiga, vuxna utseende får de när de kallas upp till a-laget. Scoutingsystemet har också expanderats så att det nu går att scouta i 160 olika länder. Ett nytt bra tillägg till karriärläget är att det nu är möjligt att både spela och vara manager i damfotbollen. Fem olika ligor plus Champions League finns tillgängliga där och att träna ett damlag ger en helt annan upplevelse då ekonomin ser helt annorlunda ut. De tillgängliga pengarna för övergångar är mycket mindre, men samtidigt skiljer sig också lönerna från herrfotbollen. Det går dessutom att hoppa mellan damfotboll och herrfotboll på samma sparfil. Så vill du försöka ta Jonas Eidevall från att coacha Arsenals damlag till herrlaget kan du göra det. Det går också att spela som en av ett fåtal utvalda ikoniska spelare i karriärläget. Ta och starta med David Beckham i Brommapojkarna eller Värnamo om du känner för det. Tyvärr är detta inte lika intressant som det låter. Vad jag ser fram emot är något som ännu inte implementerats. Starting Points kommer att läggas till under årets gång och låter dig spela vissa scenarier. Ett lag har sparkat sin tränare, ta över det och försök håll dig kvar. Någon har gjort tre mål i samma match, upprepa det och fortsätt imponera. Tyvärr har jag inte kunnat testa det då det inte finns tillgängligt ännu.
På tal om ikoner. I Ultimate Team är det mesta sig likt. Här finns givetvis också Rush integrerat där du får välja en av dina spelare och paras ihop med fyra andra. För att hålla det levande byts spelarkraven ut med jämna mellanrum. Ibland får du till exempel bara använda spelare med max 79 i totalegenskap och andra gånger får spelare inte ha högre snabbhet än en viss poäng. Det är här jag kommer tillbringa den mesta tiden i årets spel, utan krav på att vinna matcher, i rolig och snabb fotboll, frustrerad på medspelare som aldrig passar bollen eller alltid står offside. EA har lovat att det ska komma fler evolutioner detta år, vilket var förra årets stora hit. Där kan du ta en av dina spelare och uppgradera dem i vissa egenskaper. Det gör lagbyggande mer varierat och det blir roligare att bygga ett lag från ett visst tema, som ett helt lag med svenska spelare.
Hoppar vi över till onlineläget Clubs, där det är tänkt att du ska samla ett gäng vänner, ovänner, eller okända för att ska en klubb och tävla skiljer det sig inte allt för mycket från förra året. De stora skillnaderna är egentligen kosmetiska. Cranium-teknologin har förbättrat hur egenskapade spelare ser ut och det går att pillra länge för att få en perfekt spelare. Spelmässigt i detta läge är det stora att det nu går att åka ur en division igen. Om ni spelar dåligt och förlorar för mycket kommer ni till slut tvingas spela en nedflyttningsmatch mot en klubb i samma läge. Förloraren åker ur, vinnaren stannar kvar.
På planen har FC IQ så klart hjälpt till att förbättra känslan, men det har också finputsats i passningsspelet sedan förra året. Det känns nu mer realistiskt än tidigare och det går inte att slå passningar i en 180 graders vändning till en spelare du inte ens ser. Sådana passningar har en ökad risk att istället hamna hos motspelare. Men det gäller också vanliga passningar. Precisionen från min sida måste vara bättre än tidigare. Spelare med bättre passningsegenskaper har bättre chans att slå de där avgörande passningarna, precis som det bör vara.
EA Sports FC 25 är ett bättre spel än vad FC 24 var. Många saker har förbättrats och tillägget av Rush är helt perfekt. Men jag kan inte se mellan fingrarna när det gäller de tekniska problemen. Spelet har hängt sig fler gånger än jag kan komma ihåg. Menyerna känns väldigt sega. Ungefär som känslan att vakna tidigt en måndagsmorgon och inte riktigt vilja kliva upp från sängen. Så känns menyerna. Som att de är på väg nånstans, men väldigt långsamt då de gärna sovit fem minuter till. Jag har också sett personer som fått helt svarta skärmar när de gått in i matcher i vissa spellägen. Det här är sånt som förstör spelupplevelsen i vad som annars är ett bra fotbollsspel.