EA Sports UFC 5

EA Sports UFC 5

Det är dags att kliva in i UFC:s stålbur och i rollen som Alex Volkanovski dela ut orimliga mängder smisk. Valle har delat ut betyg på EA:s senaste...

Jag ska väl inte sticka under stolen med att jag hellre hade sett en återkomst av Fight Night-serien än ett nytt UFC-spel. Speciellt då det sistnämnda till stor del bara bjudit på fyra ganska medelmåttiga titlar. Och medan EA Sports UFC 5 inte är något mästerverk är det ändå en förbättring från tidigare år.

Det som har bidragit mest till denna utveckling är uppgraderingen av grafikmotor från Ignite till Frostbite. Det är visserligen en grafikmotor som är 15 år gammal och som funnits i FIFA (och EA Sports FC) sedan år 2016, så UFC-serien är något sen till partyt, men bättre sent än aldrig. Och jag måste berömma vilket stort steg som tagits när det kommer till utseendet på olika skador. Blodet känns realistiskt och sprids ut över ansiktet, kroppen, och kan till och med ses på handskarna på den som slår. Däremot kan det personligen kännas som att det är lite för lätt att börja blöda, men det är något jag är villig att ta när det hemskt ljuvligt ut. Ljuvliga är också kämparnas utseenden, om man nu kan beskriva någon som ständigt blir slagen i ansiktet så. Det är utan tvekan det närmaste vi kommit till deras riktiga utseenden i denna fem spel långa serie.

EA Sports UFC 5
Iiiiiiits tiiiime! För nästa del i UFC-serien.

Saken med UFC 5 är att det garanterat kommer underhålla inbitna fans av sporten mer än alla andra. Detta tror jag eftersom grapplingsystemet, som fortfarande är spelets svagaste sida, kommer att skrämma bort de flesta som inte känner till alla termer och om det är bättre att vara i side control eller full mount. Dessutom är det ett system som är väldigt krångligt för nybörjare. De som väljer att bemästra detta kommer ha en stor fördel mot alla andra. När du väl lyckats med, eller åkt på en, takedown kommer ett par alternativ dyka upp på skärmen. Är du överst kommer du få välja mellan att försöka med en submission eller gammal hederlig ground and pound. Håll den vänstra styrspaken åt det hållet du föredrar. Ligger du underst är det ett spindelnät av olika valmöjligheter. Det gäller att byta position för att undvika att bli slagen platt som en pannkaka. Samma gäller här, håll in styrspaken för att försöka komma i en mer positiv position, men motståndaren kan avbryta ditt försök medan mätaren fylls upp. Lyckas tillräckligt bra och chansen att ställa sig upp syns. Håll styrspaken uppåt och hoppas på det bästa. Det största problemet med detta system är att det helt enkelt inte är roligt. Det ser dock fortfarande bra ut och har bättre flyt än förra versionen för tre år sedan.

EA Sports UFC 5
Skadesystemet är suveränt och blodet... kolla blodet.

Det är som natt och dag mellan detta och allt som sker när båda står upp. Här är spelet som roligast. Det kan kännas som en riktig schackmatch där det gäller att ta sina chanser när de dyker upp, men där en ständig offensiv bara kommer att leda till besvär. Som jämförelse är det på marken också schack, men med alla pjäser som bönder. Dessutom är det tusen gånger med tillfredsställande att sänka en motståndare med en spark på käften än att ligga ner och dra hårt i armen (i verkligheten hade jag inte velat råka ut för nåt av dem). De grundläggande sparkarna och slagen görs med de fyra knapparna på kontrollen och sedan kan de modifieras genom att använda styrspaken och LB/RB samt LT/RT (L1/R1 och L2/R2 på Playstation). Detta gör att det finns en uppsjö olika offensiva möjligheter och en egenskapad karaktär går att göra nästan som man vill. Jag klagade tidigare år på att slagen inte riktigt känns som att de landar, som att det finns någon kraft bakom dem. Det gör det i år. Jag åker på en riktig smäll i huvudet och det är nästan så att mitt huvud börjar göra ont på riktigt. Det finns dessutom ljudeffekter som kan vara riktigt ruggiga ibland, där det låter som att ben går bryts.

EA verkar ha försökt satsa på en lite tuffare, mer vuxen attityd detta år. Inte för att det någonsin varit speciellt barnvänligt att slå någon blodig känns det ännu hårdare nu. Inte bara med dessa ljudeffekter och olika synliga skador, utan mellansekvenser i karriärläget bjuder på flertalet f-bomber. Första gången trodde jag att jag hörde fel. Inte kan EA väl göra så i ett av sina sportspel. Sen kom det två gånger till i samma mening. Hoppsan hejsan ja. Karriärläget är för övrigt inte jättemycket förändrat, men det är fortfarande väldigt bra. Skapa en fajter, börja slåss i burar på parkeringsplatser och jobba dig upp till mästarbältet i UFC genom att välja en fajt, ha träningsläger några veckor med träning och försök att hajpa matchen. Min irländske slagkämpe, med det gröna vikingaskägget och flätade håret, Paddy Duffee har nu nått toppen. Längst upp på tronen i lätt tungvikt med en enda förlust i bagaget. I en av de absolut första matcherna där jag blev strypt innan jag blivit bekväm med spelkontrollen. Det var för övrigt det enda offensiva min motståndare gjorde. Det är också en av sakerna som gör spelet så intressant att spela. Trots att du kan vara helt överlägsen kan ett snedsteg leda till förlust.

EA Sports UFC 5
Karriärläget är tillbaka och bjuder på en mängd svordomar.

Något som snabbt kommer att märkas online. Spelet har några olika roliga spellägen att välja mellan och tack och lov har Ultimate Team inte återkommit. Onlineranking finns så klart, men även Blitz Battles återvänder. Detta var ett tillägg som imponerade förra gången och det är en spelläge där reglerna ändras med jämna mellanrum till olika antal ronder, olika sätt att vinna och annat. Ett kul sidospår från alla vanliga matcher. Dessutom finns ickerankade matcher och onlinekarriär där din skapade slagskämpe försöker nå nummer ett. Det går också att spela lokalt med en annan spelare. Och det går att göra som ett otroligt antal personer. Jag har inte räknat själv, men det ska finnas över 250 unika fighters.

EA Sports UFC 5
Nä, den här delen av spelet är fortfarande inte kul.

EA Sports UFC 5 är det bästa spelet inom denna sport. Den nya grafikmotorn har gett nytt liv till serien, men i övrigt har det inte hänt så mycket på tre år sedan det förra spelet släpptes. Att stå upp och slåss är fortfarande väldigt roligt, men när striden faller ner till golvet faller också underhållningen. Kan de lösa grapplingen på marken till något roligare nästa gång kommer detta bli en stor hit.

7 / 10
+
Nya skadesystemet ser kanon ut, fortfarande bra karriärläge, de stående striderna är när spelet är som roligast, ny grafikmotor