Svenska
Gamereactor
recensioner
EA Sports WRC

EA Sports WRC

R E W I N D: Vi backar bandet och undersöker huruvida Codemasters förbättrat prestandan och hållit sina löften rörande utrullade uppdateringar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Låt oss vara helt ärliga här, direkt från start. WRC Generations var ett värdelöst rallyspel. Fullkomligt värdelöst. Det kändes som om bilarna svävade 12 centimeter ovanför underlaget, förflyttning av tyngdpunkt var eländigt dåligt emulerat, fartkänslan var undermålig, skalningen i miljöerna horribel (det finns brevlådor i det spelet som är större än bilen man rattar när de körs förbi) och ljudet katastrofalt. När det stod klart att Kylotonn Games inte längre skulle utveckla de officiella WRC-spelen som, istället skulle produceras av teamet bakom Dirt Rally och Dirt Rally 2.0, applåderade jag så hårt att det sved i handflatorna i flera dagar. Ingen racingspelsrelaterad nyhet hade kunnat glädja mig mer, då, och när Codemasters första officiella WRC-spel är här, har jag såklart detaljgranskat varenda mikromillimeter.

EA Sports WRC
2023 års WRC-bilar är hypersnabba och chassimässigt supertrevliga att köra men mängden grepp är lite väl högt, vilket naturligtvis är realistiskt och korrekt, men förtar lite av "risken" med rally.

Dirt Rally 2.0 är till skillnad från WRC Generations ett fantastiskt, briljant rallyspel. Det var dock inte felfritt. Bilarna gled omkring ovanpå underlaget lite väl mycket, greppet var orealistiskt klent på torrt underlag med nya däck och antalet unika sträckor var alldeles för lågt. Grafiken var och förblir otroligt läcker men mängden "bloom" och den överdrivna färgsättningen gjorde att det bitvis såg mer arkadaktigt ut än vad det var, och är. Med EA Sports WRC har Codemasters med producenten Ross Gowing i spetsen försökt åtgärda allt det där.

EA Sports WRC
Bilfysiken har överförts från Dirt Rally 2.0 och vässats ytterligare och force feedbacken är klart bättre än senast. Det finns för mycket sidledsgrepp här men det kommer med lite tur att åtgärdas.
Detta är en annons:

EA Sports WRC innehåller lika många bilar som Dirt Rally 2.0 och fysikmotorn är ungefär detsamma, allt annat är nytt. Codemasters har bytt bort den gamla egenutvecklade Ego Engine till favör för Unreal Engine 4 (4.8) och medan det förra spelet från detta team innehöll 19 mil unik rallyväg innehåller detta över 65 mil unik väg. 17 länder, 204 sträckor och 82 bilar är vad som erbjuds tillsammans med att karriärläge, ett bilbyggarläge där du får snickra ihop dina drömkärror samt onlinespellägen som tillåter för dagliga utmaningar och kommande turneringar, där världens främsta virtuella rallyförare såklart ska koras. Att kalla det här spelet för innehållsrikt, eller välfyllt, vore en underdrift.

EA Sports WRC
Grafiken är stundtals alldeles fantastisk och stundtals gamal och riktigt mossig. Det känns opolerat och gammalt på sina ställen vilket vi hoppas kommer att fixas.

En av sakerna som Codemasters pratade med oss på Gamereactor om redan i februari var att de lyckats överföra bilfysiken från Dirt Rally 2.0 till Unreal Engine och EA Sports WRC utan förluster. Istället hade de redan då lyckats vässa systemet för friktion vilket märktes redan i alpha-versionen som jag testspelade under Rally Sweden i början av februari. med mer detaljerad force feedback och bättre däckfysik gick det enklare för mig att styra bilen med bromsfoten och genom förflyttning av tyngdpunkt vid rätt tillfällen, kunna sätta bilen exakt där den bör ligga. En del av mig kände viss skepsis över att mängden grepp kanske överdrivits något här men efter ett par veckor tillsammans med det färdiga spelet och möjligheten att i vår Racingrigg kunnat hoppa mellan Dirt Rally 2.0 och detta, är jag övertygad om att själva bilfysiken och känslan bakom ratten - är bättre här. Det existerar lite för mycket sidledsgrepp för att kännas riktigt realistiskt, men annars är det väldigt bra.

EA Sports WRC
1997-2001 års WRC-bilar och däribland Loebs ikoniska Xsara är de bästa i hela spelet och Kenya-rallyt är sanslöst roligt.
Detta är en annons:

Körkänslan här är den enskilt bästa i ett officiellt WRC-spel. Bilarnas tyngd, på det sättet som fjädringen känns i ratten och hur däcken greppar mot underlaget är väldigt välgjort och även om svårighetsgraden är hög och även om EA Sports WRC är svårt, är det inte skoningslöst på ett sätt som gör att körningen känns enbart bråkig och bilarna som okontrollerbara, vilket jag ofta upplever med bland annat rallyklassikern Richard Burns Rally. Fartkänslan är inte fullt lika bra som i Dirt Rally 2.0 men den är väldigt bra. Detta har delvis att göra med att själva vägarna har blivit smalare, här. Vissa länders sträckor är så pass snäva att det känns som om det står träd strax utanför backspeglarna medan andra som Kroatien och Finland är för breda och mängden regelrätta faror som träd och stenar vids sidan av vägen är för få, och för klena.

EA Sports WRC
Mixen mellan nya bilar och gamla klassiker är superb.

Systemet för force feedback för alla vi som kör med ratt (enbart) har tillsammans med den vässade bilfysiken blivit tightare, mer detaljerad och det känns som att det finns en mittpunkt nu, ett centrum, där bilens tyngd och rörelser simuleras och kommuniceras, vilket inte är fallet med Dirt Rally 2.0. I det spelet är force feedbacken klart godkänd men det märks samtidigt tydligt att ingenting sker i ratten förrän man som förare snedställer hjulen och når däckens glidvinkel. Så länge alla fyra hjul pekar rätt fram, känns ratten död - och det är alltså inte fallet med EA Sports WRC.

Den största och mest betydande anledningen till varför Codemasters inför det här spelet (och för första gången) övergav sin egen Ego Engine och skiftade över till Epic Games superpopulära Unreal Engine var att deras egen spelmotor inte tillät för längre specialsträckor än 13 kilometer medan EA Sports WRC huserar sträckor som är dubbelt så långa. Detta tillsammans med att Epics Unreal-editor gjort skapandet av sträckor både enklare och snabbare, gör att bytet här känns minst sagt vettigt. I och med skiftet från Ego Engine har grafiken såklart förändrats och en del av mig saknar det där bloom:igt bekanta från Dirt Rally 2.0 och anser att Unreal-motorns lite råa, kontrastrika och antialias-problematiska utseende och stil kanske inte alltid fungerar perfekt för just rally, men det råder ingen som helst tvekan om att det här är ett snyggt spel. Beta-versionen som jag spelade för en dryg månad sen drogs med en del lågupplösta texturer, optimeringsbekymmer och "god rays" med förmågan att blöda ut bilden lite väl hårt men lyckligtvis har Codemasters grafikteam rått bot på det mesta av det där. Det finns fortfarande en del marktexturer i vissa länder som inte håller måttet och jag tycker att solljuset i bland annat Mexiko är så pass starkt att det ser ut som om man kört upp ljusstyrkan och kontrasten på TV:n på 100%, men EA Sports WRC är i slutändan ganska snyggt. Det behöver dock verkligen optimeras till framförallt Nvidias grafikkort där jag förstått att det finns gott om problem med mikro-stutters och screan tearing och det är aldrig lika vackert att titta på som det fem år gamla Dirt Rally 2.0, bisarrt nog.

EA Sports WRC
Det finns inget riktigt stöd för trippla monitorer just nu men Codemasters lovar att stoppa in det närmare årsskiftet.

Ljudet är bra också, om än något ojämnt. Codemasters ljudgubbar har minskat mängden reverb och istället försökt fånga det riktiga, råa ljudet från respektive bilmodell och det märks. Ljudet skiljer sig mer mellan olika bilar än vad det gjorde i Dirt Rally samt Dirt Rally 2.0 och vissa bilar låter alldeles himmelskt, här. Otroligt bra. Medan andra låter lite för tunt, lite för klent och jag saknar grussmatter mot underredet. I en kommande patch hoppas jag att Codemasters stoppar in betydligt, betydligt mer grussmatter.

Den enskilt bästa delen i EA Sports WRC är sträckorna som inte bara ser mer ut som länderna där de går i, är mer varierade och händelserika, de innehåller fler kurvor per kilometer (i snitt), är mer tekniska och mer krävande. Många av dem är modellerade i 1:1-skala efter de verkliga WRC-sträckorna från verkligheten och det märks. Att köra specialsträckor i exempelvis Chile eller Kenya som tar 22 minuter att slutföra är en minst sagt svettig upplevelse och kräver såklart omänskliga mängder koncentration, och det är då tur att noterna är bättre här än i Dirt Rally 2.0, också. Jon Armstrong har skrivit samtliga av noterna som låses upp av Jonathan Jackson som är alldeles lysande.

EA Sports WRCEA Sports WRCEA Sports WRC
Codemasters och EA avser att släppa ett nytt WRC-spel varje år nu i fem år.

Ett karriärläge var något som Dirt Rally 2.0 saknade vid lansering men det lades till via en uppdatering cirka 18 månader senare och då via "Colin McRae Flat Out" som lät oss leka Colin i ett par timmar och tävla oss igenom hans digra karriär som rallylegend. I EA Sports WRC har Codemasters skapat ett karriärläge som mer påminner om det i WRC 10 från Kylotonn Games och det tror jag såklart tveklöst att många kommer att njuta av. Jag är ingen stor karriärläges-konnässör när jag kör simracing och inte heller här har jag varit särskilt road av det som erbjuds. Inte för att det är dåligt, men för att jag aldrig riktigt rycks med i de olika typer av utmaningar och den progression som erbjuds. Det blir en smula opersonligt och lite tradigt, kan jag tycka - så även här. Builder-läget där vi i EA Sports WRC får chans att bygga vår alldeles egna rallykälke är ett roligt och givande sätt att ge en större och djupare inblick i vad som krävs för att sätta ihop en konkurrenskraftig WRC-bil, men det är för mig synd att bilbyggandet inte knutits till regelverket inom exempelvis WRC eller WRC 2, utan är mer "fantasibilsaktigt".

EA Sports WRCEA Sports WRC
Att spela med ratt är såklart att föredra med faktum är att handkontrollstödet är bättre här än i både Dirt Rally samt Dirt Rally 2.0. Mycket bättre.

Det största och kanske enda riktiga minuset som jag hittat i det här spelet är skadorna på bilarna som är sämre gjorda och mindre realistiska än vad de är i Dirt Rally 2.0, vilket är en ordentlig besvikelse. Jag känner mig förhållandevis säker på att det har med WRC-licenser och gnälliga biltillverkare att göra men det gör inte mig mindre besviken för det. Att köra punktering i det här spelet är alldeles, alldeles för svårt och att totalkrascha bilen är även det alldeles, alldeles, alldeles för svårt. Att köra in i en finsk granstam i 170 km/h med "Realistic damage"-inställningen aktiverad skulle ju naturligtvis innebära att bilen förvandlas till strössel och som det ser ut vid lansering, är inte detta fallet. Istället är det inte ovanligt att bilen knappt skadas alls av en sån smäll och det måste Codemasters fixa till i efterhand, efter att spelet släppts. Det måste ske.

EA Sports WRCEA Sports WRC
Bilarna tål mycket mer skada än i Dirt Rally 2.0 vilket är det enskilt största minuset med det här spelet just nu. Här på Gamereactor hoppas vi innerligt att Codemasters åtgärdar detta och skapar ett äkta "Hardcore Damage"-läge som simulerar verklig hållbarhet i en bil som kör in i ett träd.

Med EA Sports WRC visar Codemasters att de redan på första försöket har toppat alla WRC-spel som Kylotonn utvecklat sett till bildynamik och FFB, vilket såklart är imponerande. Själva körningen är strålande, sträckorna mestadels bra, innehållsmängden god och det audiovisuella godkänt (även om grafiken tveklöst hade kunnat vara bättre). Menysystemet är inget att hurra över tyvärr och skadorna på bilarna måste fixas till, men utöver det är detta ett riktigt bra rallyspel som jag kommer att tillbringa många timmar tillsammans med.

R E W I N D / December 2024:
Det blir tydligt såhär 14 månader efter release och efter den nyligen tillagda 2024-uppgraderingen att Codemasters inte riktigt lyssnat på fansen och istället fokuserat på casual-spelarna och att försöka attrahera en bredare målgrupp. De nya sträckorna i framförallt Polen är för breda, det saknas de där oförlåtliga vägkanterna som fanns med i Dirt Rally 2.0 och som ligger där i verkligheten och allt har breddats och förenklats något för att inte straffa nykomlingar, vilket jag anser är helt fel väg att gå. Det existerar dessutom fortfarande problem med kontrastnivåerna, avsaknaden av riktiga skador samt stöd för trippla skärmar, något som EA och Codemasters lovade oss skulle komma för snart ett år sedan. Av dessa anledningar väljer vi på Gamereactor att sänka betyget på EA Sports WRC.

EA Sports WRC
EA Sports WRC
EA Sports WRC
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Bra bilfysik, trevlig körkänsla, god fartkänsla, mängder av innehåll, en del fantastiska sträckor, klockrena noter
-
Bråkigt menysystem, ojämn grafik, prestandabekymmer till PC, det saknas en del realism, alldeles för hållbara bilar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Jonas svanström
    Jag var tvungen att ge mitt intryck, bilarna känns helt klart bra, ljudet är överlag bra, men man har en egen mediaspelare i spelet som kan ge... 2/10

Relaterade texter

EA Sports WRC 2024Score

EA Sports WRC 2024

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Istället för att pumpa ut årliga spel som EA gör med F1, NHL, Madden och många fler sportspelsserier har de i fallet WRC istället valt att lägga till DLC-paket med säsongsbaserat innehåll...

EA Sports WRCScore

EA Sports WRC

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D: Vi backar bandet och undersöker huruvida Codemasters förbättrat prestandan och hållit sina löften rörande utrullade uppdateringar...

Tankar inför EA Sports WRC 24

Tankar inför EA Sports WRC 24

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

F1 24 är på ingång efter förra månadens utannonsering och efter det är det mest troligt dags för Codemasters att visa upp WRC 24. Vad kan vi förvänta oss och hur ser Petters tankegångar ut inför det?



Loading next content