MoonGlint studio har arbetat med Echoes of the Living i ungefär åtta år med ett litet team, men det var inte förrän för cirka tre år sedan projektet tog fart med full kraft och engagemang. Denna långa tidsperiod har resulterat i att Echoes of the Living känns mer som ett AA-spel än en indietitel, enligt den populära uppfattningen av ordet. Det är för övrigt kärleken till klassiska överlevnadsskräckäventyr som hållit tåget rullande, vilken programmeraren och level designern Álvaro Becerra berättade i vår intervju under IndieDevDay 2024:
"Echoes of the Living is a very, very big love letter from us to the fans of classic survival horror games, you know, the ones from the 90s like Resident Evil, Silent Hill, Alone in the Dark. We really miss those kind of games.
"I think 20 years ago, the last one they did was Resident Evil Remake, if I'm not mistaken. So we liked it so much that we wanted to bring it back, and now we have the tools to make it fully 3D with real-time lighting."
Det är inte bara i dess retroestetik, skuggorna och den mörka (delvis övernaturliga) världen som påminner om genrens klassiker, utan de hämtar också inspiration i skapandet av huvudpersonerna:
"There are two main characters. We have Liam Oakwood (...) and we have Laura Reeves, the female character. They both have unique campaigns. Each of them has about 10-12 hours of gameplay, give or take."
The story they share is not the kind that most people would think of.
They each have their own objectives, their own goals, but they'll have to cooperate in certain situations to help each other and work their way forward."
Echoes of the Living är mycket nära ett slutförande av utvecklingen lagom till det planerade PC-släppet via Steam i februari 2025, men de antyder att det inte är slutet på deras historia: "There's also a third character that will be unlocked when you complete both campaigns."
För närvarande är PC enda bekräftade formatet, men teamet hoppas att spelet ska bli poppis så de även kan lansera det till fler format:
"For now we're only releasing it on Steam because we don't have the money to release it on other platforms. But if everything goes well enough, we want to reinvest that money into porting it to PlayStation 5 and Xbox."
Gillar du klassisk skräck i stil med Resident Evil 2 tycks det alltså vara ett projekt att hålla utkik efter. Kolla in intervjun i sin helhet nedan.