Endless Ocean Luminous

Endless Ocean Luminous

Vi djupdyker i Arikas avslappnande utforskningsäventyr för Switch för att kolla in om livet under ytan är så bra som vi hoppats på...

När jag dök ner i det blå vattnet i Switch-spelet Endless Ocean Luminous visste jag väldigt väl vad jag kunde förvänta mig, och det är det allra första som alla som är ens lite intresserade av den här avslappnande utforskningstiteln under ytan bör ha i åtanke. I mitt fall spelade jag 2007 års original till Wii (och jag har sett min egen mamma spela klart det) som, genom att förlita sig på plattformens och kontrollernas avslappnade karaktär, blev en miljonsäljare.

Jag säger detta för att om du förväntar dig innehåll, eller (host, harkel) djup, för att kompensera för några av spelets tydliga begränsningar, kommer du sjunka ner i besvikelse direkt. Och det hjälper inte att de första timmarna är väldigt, väldigt långrandiga.

Bland bristerna hittar vi det föråldrade gränssnittet som försöker imitera Wii, de förvirrande HUD-elementen, det fula landskapet, de dockliknande karaktärsmodellerna och röstskådespeleriet. Allt detta, tillsammans med en extremt långsam, klumpig och otydlig tutorial (istället för att, du vet, låta det bara flyta på), fick mig nästan att överge Endless Ocean Luminous.

Det var inte helt lätt, men jag fortsatte eftersom jag älskar livet i havet och mysterier under ytan. Jag är ingen expert, bara nyfiken, och jag kan njuta av en avkopplande, avslappnad upplevelse för en gångs skull (det här är ingen sim där du måste oroa dig för syre, till exempel, och du hittar inte utmaningen eller faran som finns i Subnautica eller Sea of Thieves). Och när du lägger lite mer tid på Luminous efter den katastrofala starten börjar en del av Arikas expertis visa sig.

Endless Ocean Luminous
Virtuell blodtrycksmedicin.

Det handlar mest om djuren. Medan havslandskapet (både geometri och texturer) ser suddigt ut och saknar detaljer, ser fiskar, blötdjur, kräftdjur, däggdjur och mycket bättre ut och känns levande. Det mesta av nöjet du får av detta är att bara observera marint liv som sköter sitt liv i ett eget ekosystem, upptäcka alla de 500+ arterna och ta bilder till både ditt eget fotoalbum och din Switchs skärmdumpssamling, för att sedan dela på sociala plattformar.

Jag älskar också att de gör det lilla extra genom att lägga till en massa utdöda arter (min fossilsamlande pappa kommer flippa ur när jag visar honom området där jag hittade ammoniter och liknande) och till och med en gnutta mytologi.

Kartan du utforskar är inte särskilt omfattande i sig, men även om den ibland känns som en utvidgad swimmingpool är storleken precis lagom för fordonslös dykning. Det mest innovativa med det här spelet är att det introducerar en viss slumpgenerering så varje dyk blir annorlunda. Detta, skulle jag säga, är dock bara meningsfullt när du känner till en given karta, eftersom det förstör uppfattningen om kända platser och hörn som ännu inte har utforskats om du genererar ett nytt dyk varje gång.

Endless Ocean Luminous
Det finns mycket att upptäcka i havet - men särskilt kul är det ej.

Det andra viktiga tillägget är möjligheten att dela ett och samma dyk med 29 andra spelare. Jag kunde inte prova den här nya funktionen under recensionsprocessen, men jag kan säga att behovet av att utbyta 6-teckens gruppdyk-ID för att skapa eller gå med i andras grupper kraftigt försämrar vad som borde vara en smidig upplevelse. Ironiskt nog är det en av de saker som fortfarande känns gamla och autentiska från Wii-eran.

Men även om storyläget inte är särskilt engagerande trots att det kretsar kring nekrotiserade koraller och uråldriga magiska skrifter, så fortsatte jag att dyka ett bra tag. Det finns något avslappnande men ändå upplyftande med att finkamma kartan, samla grejer och skanna efter nya arter. Jag har lite problem med färgkoden för skanningssystemet och att veta vilket vanligt eller sällsynt exemplar som skannats tidigare (titeln Luminous syftar på det ljus som varje fisk ger till din samling), och jag saknar också den enhands-, pekar-/rörelsebaserade spelkontrollen som gjorde originalet så lättillgängligt, och som kunde ha implementerats perfekt här. Men jag fortsatte att simma, ibland tillsammans med dessa fantastiska varelser.

Endless Ocean Luminous
Gruppdykandet kunde vi tyvärr inte testa, men att Nintendo trasslat till det med koder igen kommer sannerligen inte hjälpa.

Att utforska Veiled Sea känns bitvis lika föråldrat som några av de reliker du hittar begravda i dess sand (när du inte hittar den tredje vattenkannan i rad, det vill säga), och jag känner inte att de "moderna" tilläggen tillför särskilt mycket spänning till originalformeln. Jag tycker systemen borde kunna finjusteras mycket mer, ett mer genomarbetat berättande skulle kunna lyfta utforskningen, och det finns en viss motsägelse mellan att grafiken inte gör det avtryck du förväntar dig 2024 och att spelkontrollen inte känns lika naturlig som den gjorde 2007. Men, och det här är ett stort men, om du älskar eller är väldigt nyfiken på marint liv, och om du letar efter en avslappnad vattenutforskningsupplevelse (jag tycker att det saknar spänning nog för att kallas ett äventyr), fungerar det här som en avkopplande, ibland fascinerande interaktiv dokumentär som lugnar ditt sinne och din kropp innan du går och lägger dig.

6 / 10
+
Massor av varelser, faktamässigt nästan en spelbar dokumentär, avslappnad spelupplevelse, det går att slumpa om banorna