Eragon

Eragon

Spelet som bygger på vinterns mest hajpade film är här. Drakridaren Eragon gör ingen succée på datorskärmen - får hoppas att han lyckas bättre på vita duken

Licensspel är sällan bra. Eragon är ett lysande exempel på ett spel som endast lever på att det har samma namn som en hajpad film. Eragon är en bondpojke som en dag hittar ett blått ägg. Ägget visar sig vara ett drakägg Eragon visar sig vara en drakridare (nej inte riddare). Spelet baseras på filmen som baseras på boken med samma namn. Huvudhistorien går ut på att en ond kung håller på att smida onda planer som hotar landet Alagaesia. Den unge Eragon visar sig vara den enda som kan rädda innevånarna från ett smärtsamt öde.

Spelets upplägg är enkelt. Man startar med ett enkelt svärd och en pilbåge. Den senare är så klen att den inte duger till något alls, men den kan ju vara bra att göra upp eld med, vad vet jag. Under spelet gång får man vissa uppgraderingar av vapen och färdigheter. Vi snackar inte några rollspelselement här utan när en nivå är klar så kan man få se en bild som visar att man fått ett nytt svärd. Tur är väl det, för man märker knappast av det nya vapnet i själva spelet. Man hackar och slår sig igenom oändliga nivåer där liknande motståndare väller emot en. Motståndarna är rätt sega och tar ett tag att få kål på. Tyvärr är spelmekaniken så fumlig att dina träffar inte alltid registreras och man får nöta på frustrerande länge innan man kan gå på nästa fiende. Rätt tidigt in i spelet får man lära sig att använda magi. Fränt tänker du - nja, Eragon kan bara använda sina nyfunna trollerikonster på speciella och tydligt utmärkta platser och objekt. Stelt så in i vassen.

Man slåss sällan ensam utan har allt som oftast någon med sig. I spelets inledning är det Jeremy Irons karaktär Brom som man har vid sin sida. Att det är just den karaktären talar spelet om för mig och tur är väl det. Med den kantiga 90-talsgrafik som spelet erbjuder så kunde det lika gärna vara Bosse Bildoktorn eller någon annan grånad farbror med skägg.

Ett spel som bygger på en filmlicens brukar ju kunna visa upp lite schyssta filmsekvenser och bra röstskådespelare. Tyvärr blir man besviken även här. Det är mest den där blonda och krullhåriga huvudrollsinnehavaren som hörs och det är endast i några mellansekvenser.

Nu måste ju en drakridare också få sadla upp och styra drake också. Givetvis finns det sådana nivåer i spelet. De är tyvärr minst lika stelt oinspirerade som de andra delarna i spelet. Flyg runt på en fördefinierad sträcka och ta död på fiender med pilbågen eller drakeld tills det att spelet anser att du haft ihjäl tillräckligt många fulingar för att få fortsätta till nästa nivå. Jag känner mig förflyttad tio år tillbaka när jag rannsakar den simpla spelmekanik som Eragon bygger på.

Det finns inga onlinemöjligheter dock kan man spela co-op tillsammans med en kompis lokalt. Om man nu vill straffa sina polare ordenligt med en omgång av det här vill säga.

Som du kanske förstått så är jag rätt less på Eragon. Det var faktiskt länge sedan jag hade det tveksamma nöjet att testa ett så totalt oinspirerat spel. Nog för att filmspel brukar kunna vara kassa men det här är riktigt uselt. Jag får hoppas att filmen blir bättre än det här. Det är i och för sig inte så svårt att uppnå när spelet är så pass ledsamt trist som det här är.

Eragon
Eragon
Eragon