Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Mission: Impossible – Fallout

Mission: Impossible - Fallout

Tom Cruise fortsätter med att göra sina egna stunts, och resultatet är en actionfilm utöver det vanliga...

Superhjältefilmen förstörde ju actiongenren i princip. Mosade bort dess lilla existensberättigande över en natt när Marvel fick för sig att börja pumpa ur sig filmer som Iron Man och Captain America - som sedan banade väg för en uppsjö av filmer baserade på deras allra mest populära hjältar, men även mer obskyra figurer som Doctor Strange.

Så jag kan ärligt säga att jag kan sakna en gammal, hederlig actionrökare ibland. Explosioner, biljakter och slagsmålsscener utan datoranimerade effekter för tio miljarder dollar. Mission: Impossible - Fallout är en sådan film. Visst, den kan vara lika svulstig som valfri Marvel-film emellanåt, men den känns ändå verklighetsförankrad på ett annat sätt. Sedan skadar det ju inte heller att flera av stuntsen i filmen faktiskt görs av Tom Cruise. Som att hoppa mellan två hustak och bryta benet på riktigt - det är väl dedikation om något.

Men vad handlar filmen om då? Jo du, det ska jag berätta. En agent från Ethan Hunts (Tom Cruise) byrå har gått "rogue" - som det så fint heter. Han har även startat någon typ av terror-organisation som fått för sig att de vill sprida skräck och död med hjälp av atombomber. Det blir då Ethan och gängets jobb att tillfångata honom, samtidigt som det finns en rad med andra organisationer som lägger sig i. Bland annat Henry Cavills karaktär - som utan att avslöja för mycket inte kanske är direkt det som han utger sig för att vara. En klassisk spion-berättelse med flertalet twister - vissa väldigt oväntade.

Det som drar ner betyget ett par snäpp för min del är att de lugna scenerna, även om de är få till antalet, är otroligt ointressanta och tjänar enbart som exponering av berättelsen. Som i ärlighetens namn är rätt kass och ointressant. Det ska dock tilläggas att jag verkligen gillar karaktärerna. Utöver Cruises karakatär Ethan Hunt så är Simon Pegg, Alec Baldwin och Ving Rhames tillbaka i sina respektive roller. Hollywoodhunken Henry Cavills karaktär är spännande, och ligger i kontrast till Hunts mer taktiska framtoning - medan Cavill, även kallad släggan, mosar på allt vad han kan med knytnävarna.

Mission: Impossible – Fallout
      Henry "Släggan" Cavill glider runt i jämnbrun utstyrsel och smiskar styggingar till höger och vänster.

Men du ser ju knappast en Mission: Impossible-film för berättelsen. Det är just actionsekvenserna som gör att dessa filmer sticker ut från mycket annat som släpps. Och herrejösses vilka actionsekvenser det är. Bland annat en nästan femton minuter lång biljakts-sekvens längs med bakgator i Paris - kryddat med explosioner och skottlossning (vad annars?). Eller varför inte en superhektisk helikopterscen där Tom Cruise faktiskt flyger helikoptern själv. Det är nervigt, snyggt och framförallt väldigt underhållande. För att inte tala om slagssmålsscenen i toalettutrymmet, som du säkerligen redan skymtat i diverse trailers och förhandsmaterial. Mumma för den action-tokige.

Mission: Impossible - Fallout är definitivt en av de stora actionupplevelserna i år. En film som åtminstone jag upplever som en frisk fläkt i det annars ganska generiska superhjälteformatet. En tillbakagång till de klassiska actionfilmerna, med en idiotisk berättelse och överdrivna karaktärer. Släng även in ett par explosioner och du är som hemma. Du bör verkligen se Mission: Impossible - Fallout, med en gång.

Det finns inte särskilt mycket att klaga på det när kommer till bildkvaliteten, förutom att färgpaletten kan upplevas som en aning blekt emellanåt. Detta blir extra tydligt i Paris-scenerna där staden inte riktigt lyfter och kommer till liv. Dock så väger Imax-sekveserna upp detta rejält med en otrolig skärpa och närvaro i fotot. Filmen har formatet 2.39:1.

Dolby Atmos-spåret är fylligt, påkostat och framförallt bidrar det till att skapa en närvaro i actionsekvenserna. Vapenljuden är skarpa, explosionerna matiga och dialogen är krispig. Det blir inte så mycket bättre än så här.

Vill du se filmen med ett kommentarsspår från regissören går det alldeles utmärkt. Någonting jag alltid uppskattar. På extraskivan som medföljer finner du bland annat borttagna scener, dokumentärer och intervjure med produktionsteamet. En ganska matig utgåva när det kommer till extramaterial helt enkelt.

8 / 10
      +
      Stenhård, svulstig och välspelad actionfilm med det där lilla extra